2024-07-10, 06:04
Citat:
Ursprungligen postat av Dacia123
Han heter Kenny.

I podden "Tala till punkt" berättar Robin att Annika levde med en man som misshandlade henne och att det var därför bröderna inte kunde bo hos henne. Även Weine och Eva bekräftar detta i podden.

Detta är ju intressant. Kan det vara därför Christian, enligt dagmamman, "tagit stryptag" på nåt barn - för att han sett styvpappan göra så? Kan det vara därför myndigheterna uppfattade att bröderna inte mådde bra och ville berätta om olika män som gjort dumma saker osv.
Citera
2024-07-10, 06:24
Medlem
Jag tycker det diskuteras alldeles för lite om varför bröderna valdes ut av förundersökninsledare till att vara mördare.
Citera
2024-07-10, 07:14
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Jag tycker det diskuteras alldeles för lite om varför bröderna valdes ut av förundersökninsledare till att vara mördare.

Vad tror du att det berodde på?
Citera
2024-07-10, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Vad tror du att det berodde på?
Jag vet inte därför vill jag att det diskuteras..vad tror du det berodde på?
Citera
2024-07-10, 10:08
Medlem
MrBarnabys avatar
I dokumentären "Fallet Kevin" berättade spaningsledaren Rolf Sandberg att professor Sven Å Christianson kunde "läsa ut att barnen hade mer att berätta". Här förklarar (försöker åtminstone) SÅC själv hur det var möjligt

https://www.youtube.com/watch?v=F9fcYvvd1q4

Så gick det till när bröderna blev misstänka, ifall någon fortfarande undrar.
Citera
2024-07-10, 12:45
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I dokumentären "Fallet Kevin" berättade spaningsledaren Rolf Sandberg att professor Sven Å Christianson kunde "läsa ut att barnen hade mer att berätta". Här förklarar (försöker åtminstone) SÅC själv hur det var möjligt

https://www.youtube.com/watch?v=F9fcYvvd1q4

Så gick det till när bröderna blev misstänka, ifall någon fortfarande undrar.

Vi har nog alla här sett dokumentären... Men det är det ju inte riktigt detta vi undrar över. Dokumentären är en version av vad som hände men det finns alltid fler sidor av myntet. Personen i klippet är EN person som uttalar 20 år senare och vi får se delar av en intervju och utvalda citat. Precis som med de andra ca tre(?) yrkespersoner som också medverkar i dokumentären. De ger sin version - efter 20 år. Mycket av de som de säger visade sig inte stämma - vad är det som säger att man kan lita på deras version i just den här frågan? Det många här vill är nog analysera händelsen lite djupare och från lite fler perspektiv.

Du verkar väldigt frälst av dokumentären och det är förståeligt eftersom den var väldigt bra på många sätt och inte minst för att den ledde till att fallet togs upp igen och bröderna fick upprättelse, vilket är fantastiskt. Men med det sagt så är inte en Svt-dokumentär nåt slags facit. Man kan inte påstå "såhär var det för de säger så i dokumentären".

Tillägg: Han skyller ju mest ifrån sig i intervjun i klippet du länkar till. Enligt honom var barnen redan misstänkta när han "kom in i bilden".
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-07-10 kl. 12:51.
Citera
2024-07-10, 13:16
Medlem
Laila Frevalds och Dan Eliasson gick tidigt in och påverkade utredningen. Vad gavs polisen för order?Är Sandberg Sosse? Socialdemokraterna är kända för ministerstyre. Läkarna som kom in i bilden senare klev bara på tåget och ville göra karriär.
Citera
2024-07-10, 13:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
I podden "Tala till punkt" berättar Robin att Annika levde med en man som misshandlade henne och att det var därför bröderna inte kunde bo hos henne. Även Weine och Eva bekräftar detta i podden.

Detta är ju intressant. Kan det vara därför Christian, enligt dagmamman, "tagit stryptag" på nåt barn - för att han sett styvpappan göra så? Kan det vara därför myndigheterna uppfattade att bröderna inte mådde bra och ville berätta om olika män som gjort dumma saker osv.
Tack för "tipset" om den utmärkta podden, rekommenderas verkligen!

https://open.spotify.com/show/577QpYllwNtpldElLf16Bf

(Din vinkel och ditt "urval" (avhandlas efter ca 47 min del 1) är dock lite märkligt)

Jag är ganska bra insatt i det här ökända fallet men måste säga att det var nästan "värre" än jag tidigare trott. Lite intressant att Weine i en passage nästan försvarar (nåja) Rolf Sandberg. Han sa att RS i något skede frågat barnpsykologerna, "kan vi verkligen förhöra pojkarna så länge?". "Javisst kör på, de tar ingen skada av det" hade de svarat. Men visst tog de skada och det är ju inte konstigt alls.

Även det här med att man "gömde" alibit, det här togs även upp av den nya förundersökningen 2018.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-10 kl. 14:20.
Citera
2024-07-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Vad sysslar Jalal Abdali med idag? Är han med i något gäng?

Han är inte gängmaterial. Han är på en 7 årings nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av spacebubble
Enligt Leif GW för något år sedan sitter/satt han i fängelse i Norge. Verkar dock vara skriven i Sverige (hos ett äldre par, föräldrarna?).

Tror inte han har suttit i fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Laila Frevalds och Dan Eliasson gick tidigt in och påverkade utredningen. Vad gavs polisen för order?Är Sandberg Sosse? Socialdemokraterna är kända för ministerstyre. Läkarna som kom in i bilden senare klev bara på tåget och ville göra karriär.

Sandberg var också karriärsdriven, han klarade inte motgångar.

Citat:
Vi har nog alla här sett dokumentären... Men det är det ju inte riktigt detta vi undrar över. Dokumentären är en version av vad som hände men det finns alltid fler sidor av myntet. Personen i klippet är EN person som uttalar 20 år senare och vi får se delar av en intervju och utvalda citat. Precis som med de andra ca tre(?) yrkespersoner som också medverkar i dokumentären. De ger sin version - efter 20 år. Mycket av de som de säger visade sig inte stämma - vad är det som säger att man kan lita på deras version i just den här frågan? Det många här vill är nog analysera händelsen lite djupare och från lite fler perspektiv.

Du verkar väldigt frälst av dokumentären och det är förståeligt eftersom den var väldigt bra på många sätt och inte minst för att den ledde till att fallet togs upp igen och bröderna fick upprättelse, vilket är fantastiskt. Men med det sagt så är inte en Svt-dokumentär nåt slags facit. Man kan inte påstå "såhär var det för de säger så i dokumentären".

Tillägg: Han skyller ju mest ifrån sig i intervjun i klippet du länkar till. Enligt honom var barnen redan misstänkta när han "kom in i bilden".

Troligtvis bara en slump.
Citera
2024-07-10, 15:22
Medlem
Citat:
Jag är ganska bra insatt i det här ökända fallet men måste säga att det var nästan "värre" än jag tidigare trott. Lite intressant att Weine i en passage nästan försvarar (nåja) Rolf Sandberg. Han sa att RS i något skede frågat barnpsykologerna, "kan vi verkligen förhöra pojkarna så länge?". "Javisst kör på, de tar ingen skada av det" hade de svarat. Men visst tog de skada och det är ju inte konstigt alls.

Vilka var barnpsykologerna?
Citera
2024-07-10, 15:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vilka var barnpsykologerna?
Har för mig att någon "Johansson" omnämndes i podden men om han var iblandad i just det här exemplet med Sandberg vet jag faktiskt inte.

Edit: Den där "Johansson" var nog Bengt-Göran Johansson
När professor Christianson föreslog att bröderna skulle vallas på mordplatsen
och att man också skulle placera en docka där som skulle likna Kevin,
protesterade bland andra barnpsykologen Bengt-Göran Johansson. Han trodde
att det skulle bli alltför påfrestande för pojkarna.
De möttes på Rolf Sandbergs
arbetsrum. Han lyssnade. Tänkte efter. Och beslöt att gå på professor
Christiansons linje. Som Bengt-Göran i efterhand drog positiva erfarenheter av.
https://ninahjelmgren.se/dok/Kevin-fallet.pdf

Alltså lite oklart om det var B-G som gav Rolf klartecken till de utdragna förhören.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-10 kl. 15:52.
Citera
2024-07-10, 17:16
Medlem
Citat:
Har för mig att någon "Johansson" omnämndes i podden men om han var iblandad i just det här exemplet med Sandberg vet jag faktiskt inte.

Edit: Den där "Johansson" var nog Bengt-Göran Johansson
När professor Christianson föreslog att bröderna skulle vallas på mordplatsen
och att man också skulle placera en docka där som skulle likna Kevin,
protesterade bland andra barnpsykologen Bengt-Göran Johansson. Han trodde
att det skulle bli alltför påfrestande för pojkarna.
De möttes på Rolf Sandbergs
arbetsrum. Han lyssnade. Tänkte efter. Och beslöt att gå på professor
Christiansons linje. Som Bengt-Göran i efterhand drog positiva erfarenheter av.
https://ninahjelmgren.se/dok/Kevin-fallet.pdf

Alltså lite oklart om det var B-G som gav Rolf klartecken till de utdragna förhören.

Intressant, då ska han alltså ha ändrat sig mitt i processen och blivit oroliga för hur hårt de pressade dom (och sedan lugnats av Christianson).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in