2024-04-06, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad menar du att det är vinklat mot då?

Och jag antar att det inte står nåt om "anhörigspåret" i boken heller? Eftersom du inte ens vet vem som var pappans alibi och med tanke på att du skriver att "det var VÄL inte relevant" och liknande. Men absolut, jag får väl ta och läsa boken. Jag kanske har helt fel. Vem vet.
Citera
2024-04-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Jag tycker att jag har förklarat det ganska ingående flera gånger. Läs gärna mina inlägg igen (klicka på mitt namn och sen mina inlägg) om det är så att du är uppriktigt intresserad av att veta min åsikt. Jag kan nog inte förklara bättre tyvärr.

Om det nu är så att mina funderingar helt saknar relevans så ser jag inte problemet? Då är det väl bara för de inblandade (som var vuxna år 1998) att berätta hur det förhåller sig med dessa detaljer. Om de nu inte har nåt att dölja så ser jag verkligen inte problemet med att svara på helt rimliga frågeställningar.

Att gång på gång hänvisa till en bok som familjen Karlson-Dahlén är medförfattare till - det måste du väl ändå hålla med om är ensidig information och ingen objektiv sanning eller nåt som kan ses som fakta att hänvisa till och bygga sina argument på?

Fast man kanske inte vill och känner att man behöver dela alla snaskiga detaljer med kreti och pleti bara för att man har förlorat ett barn? Räcker väl med myndigheter?
Citera
2024-04-06, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Fast man kanske inte vill och känner att man behöver dela alla snaskiga detaljer med kreti och pleti bara för att man har förlorat ett barn? Räcker väl med myndigheter?

Absolut är det så. Men nu var det ju två barn som fick ta på sig skulden och råkade väldigt illa ut. Jag tycker inte att det är okej att barn ska behöva gå igenom det som bröderna gått igenom för att vuxna människor ska skyddas.

Och angående brödernas föräldrar så har de ju valt att medverka i en bok - varför gör man det om man vill hålla saker privat?

Myndighetspersoner framställs som onda demoner som slumpvis hoppar på en helt vanlig familj och gör allt för att jävlas med dem. Och de kan inte försvara sig på grund av sekretess. Det blir lite knepigt. Tyvärr.
Citera
2024-04-06, 23:32
Medlem
Citat:
Absolut är det så. Men nu var det ju två barn som fick ta på sig skulden och råkade väldigt illa ut. Jag tycker inte att det är okej att barn ska behöva gå igenom det som bröderna gått igenom för att vuxna människor ska skyddas.

Och angående brödernas föräldrar så har de ju valt att medverka i en bok - varför gör man det om man vill hålla saker privat?

Myndighetspersoner framställs som onda demoner som slumpvis hoppar på en helt vanlig familj och gör allt för att jävlas med dem. Och de kan inte försvara sig på grund av sekretess. Det blir lite knepigt. Tyvärr.

Svenska kyrkan i Falkenberg har bjudit in brödernas familj till en föreläsning i Vinbergs Kyrka tisdag den 30 april kl 09-12.
Du är säkert välkommen dit och träffa dem och ställa dessa frågetecken du har.
Citera
2024-04-06, 23:47
Medlem
Jag har läst boken och känner alla parter. Andreas.S skulle ha boken på sitt vis som författare, så visst är den ganska bra ur deras verklighet, men vissa detaljer känner jag inte igen som jag har känt dem och då tänker jag på Pappan till Kevin och Bimamma till bröderna, men det kan vara sant, vad vet jag
Citera
2024-04-07, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dacia123
Svenska kyrkan i Falkenberg har bjudit in brödernas familj till en föreläsning i Vinbergs Kyrka tisdag den 30 april kl 09-12.
Du är säkert välkommen dit och träffa dem och ställa dessa frågetecken du har.

Ja, jag vet det då jag håller jag uppdaterad i ämnet. Men nu är det inte bröderna jag vill fråga. De försvarar såklart sina föräldrar och andra vuxna som de litade på. Inget konstigt med det. Jag tror inte heller att den typen av föreläsning inom kyrkan är rätt forum för att ställa kritiska frågor. De vill nog i första hand ge stöd åt andra drabbade, vilket förstås är fint av dem. Jag vill bröderna allt gott och jag vill givetvis att deras föreläsning ska falla väl ut, vilket jag är övertygad om att den kommer att göra. Även om jag inte planerar åka till Falkenberg på Valborgsmässoafton. Men tack för tipset för all del.
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-04-07 kl. 00:38.
Citera
2024-04-07, 00:37
Avslutad
Citat:
Jag har läst boken och känner alla parter. Andreas.S skulle ha boken på sitt vis som författare, så visst är den ganska bra ur deras verklighet, men vissa detaljer känner jag inte igen som jag har känt dem och då tänker jag på Pappan till Kevin och Bimamma till bröderna, men det kan vara sant, vad vet jag

Jag tycker att Weine verkar skum. Det är som att han döljer nåt varje gång han uttalar sig.Tycker också att det är intressant att de separerade när Annika var gravid med Robin och att hon sen förlorade vårdnaden om barnen. Det kanske var därför hon beskrevs som "mer samarbetsvillig" enligt myndigheter - hon ville ha tillbaka vårdnaden. Det står på flera ställen att polisen ville att barnen skulle bo mer hos Annika för att hon fick dem att berätta mer. Det kanske var hon som försökte "ange" Weine. Vem vet. Får kanske ta och läsa boken och se om det står nåt av intresse i den.
Citera
2024-04-07, 01:31
Medlem
Citat:
Jag tycker att Weine verkar skum. Det är som att han döljer nåt varje gång han uttalar sig.Tycker också att det är intressant att de separerade när Annika var gravid med Robin och att hon sen förlorade vårdnaden om barnen. Det kanske var därför hon beskrevs som "mer samarbetsvillig" enligt myndigheter - hon ville ha tillbaka vårdnaden. Det står på flera ställen att polisen ville att barnen skulle bo mer hos Annika för att hon fick dem att berätta mer. Det kanske var hon som försökte "ange" Weine. Vem vet. Får kanske ta och läsa boken och se om det står nåt av intresse i den.

Nja jag som känner dessa personer så är nog Weine och Bonusmamman ärligaste av dem alla inkl mamma till Kevin. "Weine skum" nej. De separerade pg a att bimamman var otrogen och var gravid samtidigt. När det gäller vårdnaden så hade de delad vårdnaden om jag inte minns fel, men pojkarna bode hos pappan och bonusmamman. Innan pappan träffade bonusmamman så bad bimamman Weine att ta hand om pojkarna. Weine bor själv i något år med pojkarna innan han träffade bonusmamman om jag inte minns helt fel. Bimamman hade träffade sina pojkar väldigt sällan vid denna tid, hon försvann ett tag.
Citera
2024-04-07, 07:45
Avslutad
Citat:
Nja jag som känner dessa personer så är nog Weine och Bonusmamman ärligaste av dem alla inkl mamma till Kevin. "Weine skum" nej. De separerade pg a att bimamman var otrogen och var gravid samtidigt. När det gäller vårdnaden så hade de delad vårdnaden om jag inte minns fel, men pojkarna bode hos pappan och bonusmamman. Innan pappan träffade bonusmamman så bad bimamman Weine att ta hand om pojkarna. Weine bor själv i något år med pojkarna innan han träffade bonusmamman om jag inte minns helt fel. Bimamman hade träffade sina pojkar väldigt sällan vid denna tid, hon försvann ett tag.

Tack för info. Tar det givetvis med en nypa salt då man inte ska lita på anonyma på nätet. Men ändå. Det är ju lite ovanligt att mammor "försvinner" från sina barn (även om många pappor gör det) och vad jag vet så brukar man som kvinna tyvärr bli "dömd" mycket hårdare i samhällets ögon. Det kanske var därför Annika var mån om att "vara en duktig förälder" i myndigheternas ögon, som hon själv säger i dokumentären. Det skulle också kunna vara så att Annikas nya partner "tipsade" polisen i syfte att inte behöva ha barnen boende hos sig. Den nya partnern hade kanske även varit ihop med Kevins mamma - liten ort osv. Eller nån annan variant på samma tema. Nånting är det som de INTE säger. Elefanten i rummet...

Stämmer det att Kevins pappa inte är pappa till Kevins mammas dotter (Kevins fyra år äldre syster) eller är han pappa till henne också?
Citera
2024-04-07, 08:57
Medlem
Citat:
Tack för info. Tar det givetvis med en nypa salt då man inte ska lita på anonyma på nätet. Men ändå. Det är ju lite ovanligt att mammor "försvinner" från sina barn (även om många pappor gör det) och vad jag vet så brukar man som kvinna tyvärr bli "dömd" mycket hårdare i samhällets ögon. Det kanske var därför Annika var mån om att "vara en duktig förälder" i myndigheternas ögon, som hon själv säger i dokumentären. Det skulle också kunna vara så att Annikas nya partner "tipsade" polisen i syfte att inte behöva ha barnen boende hos sig. Den nya partnern hade kanske även varit ihop med Kevins mamma - liten ort osv. Eller nån annan variant på samma tema. Nånting är det som de INTE säger. Elefanten i rummet...

Stämmer det att Kevins pappa inte är pappa till Kevins mammas dotter (Kevins fyra år äldre syster) eller är han pappa till henne också?

Vid tidpunkten 1998 var Annika singel. Den händelse som jag berättade i tidigare inlägg att Weine fick barnen var flera år tidigare. Kevins pappa var inte pappa till mammas dotter. Så din teori från slutet på fjärde raden och resten är inte verklighet.
Citera
2024-04-07, 13:30
Avslutad
Citat:
Vid tidpunkten 1998 var Annika singel. Den händelse som jag berättade i tidigare inlägg att Weine fick barnen var flera år tidigare. Kevins pappa var inte pappa till mammas dotter. Så din teori från slutet på fjärde raden och resten är inte verklighet.

Okej, tack. Jag har inte sagt att det är verklighet. Det var exempel på tänkbara scenarier. För nånting är det, det är jag övertygad om.

Okej, så Kevins pappa har alltså fått barn med tre olika kvinnor? År 1998 hade han alltså minst två barn som han inte tog ansvar för, men hade hunnit flytta ihop med ytterligare en ny kvinna, som i sin tur hade barn sen tidigare, och få ett barn till med henne (hans tredje barn). Stämmer det att Kevins pappa är nykter från ett alkoholberoende ("nykter alkoholist")?
Citera
2024-04-07, 13:49
Avslutad
Citat:

En fråga till: Om Annika och Weine hade delad vårdnad - varför var det då Weine och Eva som fick bo med bröderna på utredningshem och övervakas dygnet runt i flera år, men inte Annika? Nån måste ju ha angett Weine eftersom han till och med blev misstänkt. Vem kan ha haft anledning att ange honom är ju frågan då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in