2022-09-06, 00:36
Medlem
För 6 månader lovade Leif GW Persson att inför valet påminna Sveriges folk om Socialdemokraternas agerande i Kevinfallet och hur det skadat Christian och Robins familjer.

Skall vi på valdagen tvingas ringa klockorna för Leif GW Perssons heder.
Citera
2022-09-15, 13:18
Medlem
kibokos avatar
P3 dokumentär släpper "nytt" avsnitt om Kevin-fallet, det förra drogs ju tillbaka då det var innan resning och mer handlade om lyckat polisarbete.

https://sverigesradio.se/avsnitt/kevinfallet-och-de-utpekade-broderna
Citera
2022-09-15, 13:27
Medlem
EnLitenFryss avatar
Ursäkta om jag ställer frågor som är besvarade någonstans i tråden, men jag har letat runt lite och får inte klarhet i tidslinjen.

Skrik hörs från vattnet vid 18. Kevin hittas kort senare livlös vid vattnet av sin morfar, förklaras död. Kl 21.31 larmas om ett drunkningstillbud.

1. Vem såg Kevin sist i livet? Hur lång tid från det att han sågs till dess att han hittades död?
2. Vad gjorde föräldrarna? En fyraåring som är ute helt själv hela dagen fram till sent på kvällen? Förvisso i barnvänligt område med få bilvägar, men ändå?

1998 känns inte som en evighet sen i fråga om skillnader i föräldraskap. Barn i fyraårsåldern utan vuxens uppsikt i mer än 10 minuter känns helt främmande för mig. Sommartider och barn får vara uppe sent, men en fyraåring som är ute efter 19 helt själv?

Spontant vill jag säga att man brustit extremt i föräldraskapet - men fyll gärna på med info med sånt jag missat. Hade Kevin varit hemma och ätit t.ex., skulle bara gå till sin kompis och sen var han borta? Eller hur gick det till?
Citera
2022-09-15, 21:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
P3 dokumentär släpper "nytt" avsnitt om Kevin-fallet, det förra drogs ju tillbaka då det var innan resning och mer handlade om lyckat polisarbete.

Det finns ett uttryck "gör om, gör rätt!" och det har P3 dokumentär nu gjort.

Ett par reflektioner efter att ha lyssnat på programmet; Rolf Sandberg sa 1998 att det var ett komplicerat fall och att man varit tvungen att anlita "professorer" för att avslöja barnens lögner men det var väl bara en viss speciell professor man anlitade, en numera ökänd sådan. RS verkade också i en någorlunda färsk intervju ha en något ödmjukare framtoning, han sa nåt i stil med "vi gjorde det vi trodde var rätt då".
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-09-15 kl. 22:19.
Citera
2022-09-16, 00:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Ursäkta om jag ställer frågor som är besvarade någonstans i tråden, men jag har letat runt lite och får inte klarhet i tidslinjen.

Skrik hörs från vattnet vid 18. Kevin hittas kort senare livlös vid vattnet av sin morfar, förklaras död. Kl 21.31 larmas om ett drunkningstillbud.

1. Vem såg Kevin sist i livet? Hur lång tid från det att han sågs till dess att han hittades död?
2. Vad gjorde föräldrarna? En fyraåring som är ute helt själv hela dagen fram till sent på kvällen? Förvisso i barnvänligt område med få bilvägar, men ändå?

1998 känns inte som en evighet sen i fråga om skillnader i föräldraskap. Barn i fyraårsåldern utan vuxens uppsikt i mer än 10 minuter känns helt främmande för mig. Sommartider och barn får vara uppe sent, men en fyraåring som är ute efter 19 helt själv?

Spontant vill jag säga att man brustit extremt i föräldraskapet - men fyll gärna på med info med sånt jag missat. Hade Kevin varit hemma och ätit t.ex., skulle bara gå till sin kompis och sen var han borta? Eller hur gick det till?

Tidslinjen verkar mycket oklar. De som har informationen har inte delat med sig av den i någon högre grad. Någon skall enligt uppgift sett Kevin vid 17.00-17.30, men vem och hur säkert är det?

Kevin bodde hos sin mamma men spenderade mycket tid hos mormor och morfar. Han hade kvällen före sin död sovit över hos dem. Efter att ha ätit frukost lekte han med Robin och de åt mitt på dan hos Kevins mormor och morfar. Vid två skickades de hem.

https://www.expressen.se/gt/kevins-mormor-sa-far-det-inte-ga-till/

Tydligen lät Kevins mamma honom vara ute själv på eftermiddagen och involverade inte andra i letandet efter honom förrän halv nio. När hon själv började leta framgår inte av artikeln ovan.
Citera
2022-09-16, 07:04
Medlem
Mycket bra dok som sprider nytt ljus över händelsen och som till 100% sätter R o C hemma eller i bil på väg till fiske med vän familjen och deras tre barn.
Kan hålla med om att R.S håller en annan framtoning numera. Förr var han mästrande och överlägsen i sitt sätt .
S-Å C däremot är helt slut.
Bra jobbat journalisterna bakom dokumtären på SR.
Citera
2022-09-16, 08:33
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tidslinjen verkar mycket oklar. De som har informationen har inte delat med sig av den i någon högre grad. Någon skall enligt uppgift sett Kevin vid 17.00-17.30, men vem och hur säkert är det?

Kevin bodde hos sin mamma men spenderade mycket tid hos mormor och morfar. Han hade kvällen före sin död sovit över hos dem. Efter att ha ätit frukost lekte han med Robin och de åt mitt på dan hos Kevins mormor och morfar. Vid två skickades de hem.

https://www.expressen.se/gt/kevins-mormor-sa-far-det-inte-ga-till/

Tydligen lät Kevins mamma honom vara ute själv på eftermiddagen och involverade inte andra i letandet efter honom förrän halv nio. När hon själv började leta framgår inte av artikeln ovan.

Otydligheten i tidslinjen kanske beror på just det? En tydlig tidslinje visar hur oaktsamma de vuxna som haft ansvar för Kevin varit?

Elefanten i rummet tycks vara det bristande föräldra-ansvaret. Vuxenvärlden låter en fyraåring glida runt själv utan större uppsikt med vatten i närheten, recept för katastrof.

Ifall Kevins död var resultat av tredje part - mord, dråp eller vållande - är givetvis den eller de personerna högst ansvariga. Men med starkare föräldranärvaro kanske Kevins liv kunde räddats. Tragiskt.
Citera
2022-09-17, 12:19
Medlem
Vem är den här då 13-åriga flyktingen?
Citera
2022-09-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko

Ja den är väl helt nyproducerad?

Plågsamt att höra hur poliserna plågar pojkarna. (Som av allt att döma hade alibi.)
Citera
2022-09-18, 22:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja den är väl helt nyproducerad?

Plågsamt att höra hur poliserna plågar pojkarna. (Som av allt att döma hade alibi.)
Ja helt nyproducerad, verkar enligt programtablån ha gått idag på linjär radio klockan 19.03, i P3 förstås.
Citera
2022-09-22, 03:49
Medlem
Inte för att vara osolidarisk mot lilla Arvika. Men hur kommer det sig att människorna/ansvariga för utredningen inte sitter inlåsta i dag? Tycker man att det är ”OK” med allt som varit med facit i handen?
Citera
2022-09-26, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys

Det är lite oklart men den sista som Kevin skall ha setts i livet med är den lätt förståndshandikappade invandrarkillen som bodde i Kevins mormor och morfars lägenhetshus, som drogs till minderåriga och som bla kände Kevin.

Samma person som försöker hitta på ett alibi om vad han har haft för sig under tiden som Kevin försvann tex suttit på biblioteket som var stängt, cyklat runt i Dottevik ensam trots att ingen sett honom osv och som polisen slog hål på men ändå avförde ur utredningen.

Samma person våldtar senare ett annat barn bara ett par 100 m ifrån platsen där Kevins kropp återfanns.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-09-26 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in