2022-09-29, 04:42
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordanusBrunus
För 6 månader lovade Leif GW Persson att inför valet påminna Sveriges folk om Socialdemokraternas agerande i Kevinfallet och hur det skadat Christian och Robins familjer.

Skall vi på valdagen tvingas ringa klockorna för Leif GW Perssons heder.

Något han såklart "glömde". Med tanke på att GW är gråsosse så hade iofsig varit märkligt om han verkligen påminnt svenska folket, med tanke på hur tight det var i mätningarna...
Citera
2022-09-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är lite oklart men den sista som Kevin skall ha setts i livet med är den lätt förståndshandikappade invandrarkillen som bodde i Kevins mormor och morfars lägenhetshus, som drogs till minderåriga och som bla kände Kevin.

Samma person som försöker hitta på ett alibi om vad han har haft för sig under tiden som Kevin försvann tex suttit på biblioteket som var stängt, cyklat runt i Dottevik ensam trots att ingen sett honom osv och som polisen slog hål på men ändå avförde ur utredningen.

Samma person våldtar senare ett annat barn bara ett par 100 m ifrån platsen där Kevins kropp återfanns.

Varför blev han avskriven? Kollade de på han när de lyfte utredningen igen nu?
Citera
2022-09-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sessovic
Varför blev han avskriven? Kollade de på han när de lyfte utredningen igen nu?
Enligt vår käre GW Persson så avskrevs han av politiska skäl dvs man ville inte ha en sk invandrardebatt så tätt in på valet (för det var nämligen valår 98) och det sista man ville prata om i valrörelsen var en mördad svensk liten 4 åring där GM skulle ha kommit hit som asylinvandrare.

GW upplyste oss också om att "den här killen borde ha fått varningsklockorna att gå igång i skallen på varenda normalt funtad polis men i Kevinutredningen så förekom det inga normalt funtade poliser"

Vet inte om den nya åklagaren kikade på honom som potentiell GM men de avskrev ju mer eller mindre Kevins död som en potentiell olycka i samband med att de båda bröderna friades ifrån alla misstankar och idag har vår högst troliga GM flyttat utomlands.

GW Persson tog upp allt detta i ett inslag på TV4 som fanns tillgängligt på YouTube men vad jag har hört så är det nedplockat alt så är delen om vår potentiella GM bortklippt då GW hotades med en förtalsanmälan då vår potentiella GM blev avförd ifrån utredningen 98.
Citera
2022-09-30, 20:33
Medlem
Citat:
Enligt vår käre GW Persson så avskrevs han av politiska skäl dvs man ville inte ha en sk invandrardebatt så tätt in på valet (för det var nämligen valår 98) och det sista man ville prata om i valrörelsen var en mördad svensk liten 4 åring där GM skulle ha kommit hit som asylinvandrare.

GW upplyste oss också om att "den här killen borde ha fått varningsklockorna att gå igång i skallen på varenda normalt funtad polis men i Kevinutredningen så förekom det inga normalt funtade poliser"

Vet inte om den nya åklagaren kikade på honom som potentiell GM men de avskrev ju mer eller mindre Kevins död som en potentiell olycka i samband med att de båda bröderna friades ifrån alla misstankar och idag har vår högst troliga GM flyttat utomlands.

GW Persson tog upp allt detta i ett inslag på TV4 som fanns tillgängligt på YouTube men vad jag har hört så är det nedplockat alt så är delen om vår potentiella GM bortklippt då GW hotades med en förtalsanmälan då vår potentiella GM blev avförd ifrån utredningen 98.

Wow!

Tack för svar…
Citera
2022-09-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sessovic
Wow!

Tack för svar…
Dom har minneshålat originalintervjun med GW men tack vare Riks så finns en pyttedel av inslaget tillgängligt fortfarande:

https://m.youtube.com/watch?v=HS3YmBMHuLw
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-09-30 kl. 20:57.
Citera
2022-09-30, 21:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Dom har minneshålat originalintervjun med GW men tack vare Riks så finns en pyttedel av inslaget tillgängligt fortfarande:

https://m.youtube.com/watch?v=HS3YmBMHuLw
Jag skrev tidigare att det fanns en censurerad variant på TV4-sajten och det gör det, men där finns även en oklippt variant.

https://www.tv4.se/klipp/va/13747492/gw-om-kevinfallet-synnerligen-besvarande-for-statsmakten

Värt att notera är att GW verkar vara nöjd med nuvarande regerings hantering av ärendet, delar till och med ut en guldstjärna.

https://www.tv4.se/artikel/5boj4KJRHzlniFxKZImWXG/gw-om-kevin-broedernas-skadestand-utomordentligt-ovanligt

Han säger också i klippet att det var "bortförklaringar" av den ursprungliga (1998-)utredningen att skylla på dåvarande regering.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-09-30 kl. 21:16.
Citera
2022-10-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Ursäkta om jag ställer frågor som är besvarade någonstans i tråden, men jag har letat runt lite och får inte klarhet i tidslinjen.

Skrik hörs från vattnet vid 18. Kevin hittas kort senare livlös vid vattnet av sin morfar, förklaras död. Kl 21.31 larmas om ett drunkningstillbud.

1. Vem såg Kevin sist i livet? Hur lång tid från det att han sågs till dess att han hittades död?
2. Vad gjorde föräldrarna? En fyraåring som är ute helt själv hela dagen fram till sent på kvällen? Förvisso i barnvänligt område med få bilvägar, men ändå?

1998 känns inte som en evighet sen i fråga om skillnader i föräldraskap. Barn i fyraårsåldern utan vuxens uppsikt i mer än 10 minuter känns helt främmande för mig. Sommartider och barn får vara uppe sent, men en fyraåring som är ute efter 19 helt själv?

Spontant vill jag säga att man brustit extremt i föräldraskapet - men fyll gärna på med info med sånt jag missat. Hade Kevin varit hemma och ätit t.ex., skulle bara gå till sin kompis och sen var han borta? Eller hur gick det till?

Du har helt rätt enligt mig. Jag har också tänkt på det så. Men det har nog varit svårt att ta diskussionen dit givet det tragiska för föräldrarna som förlorade sin son. Sen tycker jag att hela denna historia kanske hade mått bäst av att inte Dan Josefsson börjat gräva i det. Nu har C och R iofs fått lite pengar men var det värt det?
Citera
2022-10-01, 15:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolhopper
Du har helt rätt enligt mig. Jag har också tänkt på det så. Men det har nog varit svårt att ta diskussionen dit givet det tragiska för föräldrarna som förlorade sin son. Sen tycker jag att hela denna historia kanske hade mått bäst av att inte Dan Josefsson börjat gräva i det. Nu har C och R iofs fått lite pengar men var det värt det?
Det är nog bara Rolf Sandberg och Sven Å Christianson som tycker att man inte borde grävt i det här. Christiansons byxor hade iofs åkt ner redan i samband med Quickskandalen (DJ drog ner dem även där) men Sandberg hade fortfarande någon slags hjältestatus. För R och C var upprättelsen de fick redan i samband med avskrivningen 2018 guld värt, skadeståndspengarna är nog en bisak i sammanhanget för dem.
Citera
2022-10-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är nog bara Rolf Sandberg och Sven Å Christianson som tycker att man inte borde grävt i det här. Christiansons byxor hade iofs åkt ner redan i samband med Quickskandalen (DJ drog ner dem även där) men Sandberg hade fortfarande någon slags hjältestatus. För R och C var upprättelsen de fick redan i samband med avskrivningen 2018 guld värt, skadeståndspengarna är nog en bisak i sammanhanget för dem.

Jag kan naturligtvis inte veta hur dom själva ser på det - om dom är nöjda med allt som hänt efter DJ grävande/avslöjande. Kanske mådde dom dåligt av att ha blivit utpekade även i skydd av anonymiteten som den såg ut innan det blev en media-händelse, vad vet jag. Men jag vill samtidigt upprepa min synpunkt som från början togs upp av EnLitenFrys angående föräldraansvaret. INNAN DJ gjorde det till en mediahändelse/rättsskandal så borde det väl ändå vara rimligt att dom själva kunnat hantera händelsen - som den framställdes - i ljuset att dom ändå bara var två små barn. Alltså vi har tre barn 4-7 år som ”leker” vid en sjö helt utan föräldrauppsikt. Jag säger alltså inte att det var så men det har varit denna ”sanning” som deras vuxna ”jag” har haft att hantera.
Citera
2022-10-01, 21:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolhopper
Jag kan naturligtvis inte veta hur dom själva ser på det - om dom är nöjda med allt som hänt efter DJ grävande/avslöjande. Kanske mådde dom dåligt av att ha blivit utpekade även i skydd av anonymiteten som den såg ut innan det blev en media-händelse, vad vet jag. Men jag vill samtidigt upprepa min synpunkt som från början togs upp av EnLitenFrys angående föräldraansvaret. INNAN DJ gjorde det till en mediahändelse/rättsskandal så borde det väl ändå vara rimligt att dom själva kunnat hantera händelsen - som den framställdes - i ljuset att dom ändå bara var två små barn. Alltså vi har tre barn 4-7 år som ”leker” vid en sjö helt utan föräldrauppsikt. Jag säger alltså inte att det var så men det har varit denna ”sanning” som deras vuxna ”jag” har haft att hantera.
Svaret är ganska självklart och hur skulle det ens kunna vara nåt annat. Vilket helvete att inte själv veta om man var en barnamördare eller inte. De hade inga som helst minnesbilder av att de "mördat" Kevin, de var ju så små när det hände, men eftersom de vuxna sa att det var så så var det i princip bara att acceptera. Naturligtvis var det ett reningsbad att få det klarlagt att deras egna tvivel stämde och att de nu kunde räta på ryggen.

https://sverigesradio.se/artikel/6919441

Hur mottogs beskedet?

Med stor glädje och lättnad. Det här är slutet på en 20 år lång mardröm, säger Thomas Olsson.

Robin Dahlén säger till P4 Värmland:

– Man fick det svaret man ville ha nu, Robin Dahlén.

Det här byter allt för mig och min familj. Att få vara fri från alla anklagelser. Det blir att fira med pizza nu, säger han.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-10-01 kl. 21:52.
Citera
2022-10-05, 12:39
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är inte polisen eller socialens fel att föräldrarna i upprepade förhör säger att bröderna berättade om Kevin redan på söndagen, oavsett hur många gånger du rabblar din värmländska om vass pinne.

Den enda förklaringen till bröderna berättar om Kevin vid vattnet redan på söndagen är att de var där, svårare än så det inte. Inget konstigt alls att de kom att bli misstänkta när de höll fast vid den berättelsen och dessutom kom med mer detaljer, t.ex. de blöta byxorna och teckningen. Inget av detta kan förklaras om de inte var där.

Det finns gränser för hur mycket man kan ställa till det för sig och ändå kräva skadestånd. Dessa två bröder har med säkerhet varit på plats när Kevin dog, och deoch deras föräldrar har vittnat om det i upprepade förhör. Vad som exakt hände får vi aldrig veta, men att idag betala ut miljoner till de som var inblandade då en 4-åring dog, det är motbjudande. De är inte offren i denna historia.

Hur säker är man på att detta skedde? Står det i förhör att pojkarna visste om att Kevin var död innan det var "allmänt känt"?
Citera
2022-10-05, 12:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Hur säker är man på att detta skedde? Står det i förhör att pojkarna visste om att Kevin var död innan det var "allmänt känt"?
Föräldrarna uppger i minst tre olika förhör att bröderna berättade redan på söndagskvällen att de sett Kevin i vattnet. Den enda förklaringen till det är att bröderna faktiskt var där (eller att Weine och Eva fantiserar). Sunt förnuft säger också att det finns en anledning till att Weine åker in till polisen på lördagen - han tror själv att sonen sett detta.

Jag kan förstå din fråga för omständheten ovan ”glöms” alltid av brödra-kramarna i tråden, liksom av DJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in