Citat:
Misstankegraden har bara betydelse vid beslut om att inleda eller fortsätta förundersökning eller utredning. Den avslutas inte med misstankegrad.
Det var ingen rättegång således är »juridisk skuld« inte en adekvat term och inte aktuellt i sammanhanget. Hur många gånger ska jag behöva upprepa det. Mord är inte heller en adekvat term eftersom bröderna var underåriga. Du är den ende som går runt runt i något fåfängt försök att försvara det du inte har koll på.
Jag kan lägga till, så slipper du ta upp det, att det även i en rättegång är en bedömning som ligger till grund för dom och påföljd. Det finns många rättegångar som slutat med att den tilltalade frikänts trots att alla vet att det var den personen var skyldig. Det finns likaså rättegångar som dömt oskyldiga. Mänsklig bedömning är inget 100 %-igt system.
Det var ingen rättegång således är »juridisk skuld« inte en adekvat term och inte aktuellt i sammanhanget. Hur många gånger ska jag behöva upprepa det. Mord är inte heller en adekvat term eftersom bröderna var underåriga. Du är den ende som går runt runt i något fåfängt försök att försvara det du inte har koll på.
Jag kan lägga till, så slipper du ta upp det, att det även i en rättegång är en bedömning som ligger till grund för dom och påföljd. Det finns många rättegångar som slutat med att den tilltalade frikänts trots att alla vet att det var den personen var skyldig. Det finns likaså rättegångar som dömt oskyldiga. Mänsklig bedömning är inget 100 %-igt system.
Men rättens bedömning har juridisk bäring, skulden anses fastställd, det är det som är skillnaden. En dömd person är inte skäligen misstänkt, han är dömd. Polisen kan utan krusiduller säga att "he did it". Det kan inte polisen göra i detta fall, men har ändå pekat ut dem som skyldiga, vilket de inte kan. Eller menar du att pojkarna inte anser sig vara utpekade som skyldiga? FU läggs ner till slut så då är de givetvis formellt inte ens misstänkta längre, men det är inte det som diskussionen handlar om, den handlar hur starka misstankarna var och då var de rent juridiskt skäligen misstänka, och ska betraktas som det av polisen, inte som dömda, oavsett hur mycket misstankarna stärkts och hur säkra polisen är. Dvs polisen har gett dem en "juridisk skuld" som de inte kan utdöma och som pojkarna inte kan försvara sig mot.
Klart att även rätten kan göra fel, det är bedömningar, men i rätten kan man försvara sig, det kunde inte pojkarna i detta fall då åklagaren fällde bilan. Åklagarens bedöming om deras skulld kunde inte överklagas.
Jag har full koll och jag tycker att även du nu insett det juridiska moment 22 som uppstår när man pekas ut som skyldig, men detta inte är juridiskt fastställt, och man inte kan fötrsvara sig mot det.