Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-04, 21:44
  #1
Medlem
Sven Å Christiansson är professor och minnesexpert och har varit inblandad i några av våra mest omtalade mord och förundersökningar men hur många?
Jag vet att han hade en central roll i Thomas Quick-rättegångarna och även Kevinfallet men vilka fler? Hur mycket hann karln med?
Citera
2017-05-04, 22:02
  #2
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badpojken1245
Sven Å Christiansson är professor och minnesexpert och har varit inblandad i några av våra mest omtalade mord och förundersökningar men hur många?
Jag vet att han hade en central roll i Thomas Quick-rättegångarna och även Kevinfallet men vilka fler? Hur mycket hann karln med?
De här två hade han en central roll i, både på gott och ont.

(FB) Diskussioner om dubbelmordet i Arboga

(FB) Mobbar-haglet i Rödeby, Blekinge 2007

https://svenchristianson.se/tag/rattsfall-2/
Citera
2017-05-04, 22:26
  #3
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Jag måste säga att jag går igång lite på de här herrarna som ingår i Quick-laget, dvs Christianson, van der Kwast, Penttinen och Lambertz. Denna klicken sitter alltså privat, i en sluten grupp, och bestämmer vilka de ska hänga imorn.
Vem har som privatperson möjlighet att försvara sig mot en förhörsledare, åklagare, justitiekansler och en minnesexpert som påstår att han kan tolka det man minns? Herregud.
Den dagen hans skit kommer fram så lär han stånga sig blodig på exakt samma sätt som Lambertz gjort.

Rättsväsendet har haft väldigt stort förtroende för SÅC, vilket har gett honom både självförtroende och hybris. Han och de andra i gänget tror att de är untouchable.
Citera
2017-05-05, 00:07
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Jag måste säga att jag går igång lite på de här herrarna som ingår i Quick-laget, dvs Christianson, van der Kwast, Penttinen och Lambertz. Denna klicken sitter alltså privat, i en sluten grupp, och bestämmer vilka de ska hänga imorn.
Vem har som privatperson möjlighet att försvara sig mot en förhörsledare, åklagare, justitiekansler och en minnesexpert som påstår att han kan tolka det man minns? Herregud.
Den dagen hans skit kommer fram så lär han stånga sig blodig på exakt samma sätt som Lambertz gjort.

Rättsväsendet har haft väldigt stort förtroende för SÅC, vilket har gett honom både självförtroende och hybris. Han och de andra i gänget tror att de är untouchable.

Precis. Dessa knickedickar har inte riktigt greppat det här med Stor makt-Stort ansvar.
Citera
2017-05-05, 01:18
  #5
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
https://svenchristianson.se/tag/rattsfall-2/
Citera ur den där typen av länkar som kan försvinna!


Han ställde upp i ett radioprogram om Kevinfallet och om den nya dokumentären: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6684638
Citera
2017-05-05, 15:37
  #6
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
SÅC såg till att gärningsmannen blev frikänd i Malin Lindström-fallet.

(FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 23/11 1996

Jag har för mig att någon har sagt att han har varit inblandad i över 80 utredningar i egenskap av expert. Osäker på om det antalet stämmer.
Citera
2017-05-05, 15:53
  #7
Medlem
Readyfreddies avatar
Han var också med i utredningen kring dubbelmordet på barnen i Arboga.
Här hittade man säkert rätt gärningskvinna men som jag minns det så var just arbetet med Emmas minnen rätt svårsmält. Vet inte om dessa minnen blev avgörande.

Kanske dags att sparka ut allt vad minnesexperter heter i mordutredningar.
Citera
2017-05-05, 21:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Han var också med i utredningen kring dubbelmordet på barnen i Arboga.
Här hittade man säkert rätt gärningskvinna men som jag minns det så var just arbetet med Emmas minnen rätt svårsmält. Vet inte om dessa minnen blev avgörande.

Kanske dags att sparka ut allt vad minnesexperter heter i mordutredningar.

Intressant. Jag har aldrig kunnat släppa detta fall riktigt, det är något som skaver. Jag tror också att Schurrer är inblandad på ett eller annat sätt, men har ändå haft oerhört svårt att släppa att det är något som inte framkommit helt ändå. Bl.a. vad gäller Emmas minnen. Den oerhört tighta tidsrymden som morden skulle utförts på får jag inte heller ihop. Ingen har sett CS där vid den tiden och man har inga säkra spår från henne i lägenheten. Dessutom är videoinspelning som ska föreställa henne på stationen också helt fel tidpunkt för att hon skulle hunnit dit just då.w
Citera
2017-05-06, 15:28
  #9
Medlem
Rödeby-fallet
Alexandramannen
Arbogamorden
Malin Lindström
Kevinfallet
Rättegången mot Tito Beltrán
Thomas Quicks 31 (eller hur många det nu var) påstådda mord.
Nån mer?
Kan han ha haft ett finger med i Catrin da Costa fallet åxå för det var en minst sagt märklig rättegång?
Citera
2017-05-06, 16:53
  #10
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badpojken1245
Rödeby-fallet
Alexandramannen
Arbogamorden
Malin Lindström
Kevinfallet
Rättegången mot Tito Beltrán
Thomas Quicks 31 (eller hur många det nu var) påstådda mord.
Nån mer?
Kan han ha haft ett finger med i Catrin da Costa fallet åxå för det var en minst sagt märklig rättegång?
Tror att da Costa var litet för tidigt för Christiansen. Han blev färdigutbildad sent 80-/tidigt 90-tal? Eller minns jag fel?
Citera
2017-05-06, 16:59
  #11
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badpojken1245
Kan han ha haft ett finger med i Catrin da Costa fallet åxå för det var en minst sagt märklig rättegång?

Hans mentor Margit Norell stod för det haveriet, så han är på ett sätt kopplad även dit.
"Hon blev efter sin död känd för att ha varit handledare och terapeut för psykologer och terapeuter som varit engagerade i behandlingen av Thomas Quick på Rättspsykiatriska kliniken i Säter. En av dessa, psykologen Sven Å. Christianson, var expertvittne i mordrättegångarna mot Quick. Hon var även terapeut åt feministen Hanna Olsson som på Norells inrådan skrev boken Catrine och rättvisan om det uppmärksammade Da Costa-fallet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Margit_Norell
Citera
2017-05-06, 17:05
  #12
Medlem
E.Morses avatar
Med tanke på det som framkommit rörande Christiansson och Norell i inte minst Dan Josefssons arbete så bör samtliga fall där vittnesexperter handledda av Norell deltagit granskas på nytt av oberoende expertis.
__________________
Senast redigerad av E.Morse 2017-05-06 kl. 17:09. Anledning: Ord föll bort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback