Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Alltså, av att ha tittat mer och mer på detta tycker jag det framgår än tydligare att pojkarna är skyldiga. Hela mönstret gör ju detta till den klart mest sannolika förklaringen.
1. Många här påstår att polisutredningen är undermålig. Vad tyder egentligen på det? Hur vet folk att polisen ens ställde ledande frågor? Den bilden jag har fått är de "fragment" som pojkarna berättat till polisen sådana händelser som de omöjligt kunnat berätta om de inte varit gärningsmän.
2. Den äldre pojken var 7 år (nästan 8 dessutom). Han måste minnas vad som hände, jag är nästan säker på att han ljuger till SVT.
3. 5-åringen var helt uppenbart på plats vid mordet och såg Kevins döda kropp. Han sa även till sin mamma att den äldre brodern gjorde det, enligt rapporten som länkats i tråden (varför säger inte mamman detta i SVTs dokumentär?)
4. Brodern har tidigare noterats vara våldsam och tagit strypgrepp på sin yngre bror. Han fick en bok av sin mor hur kroppen tar skada av kvävning.
5. De var avundsjuka på Kevin, åtminstone den äldre brodern.
6. Kevin var strypt med låg styrka, något som starkt talar för att ett barn gjorde det.
7. Bristen på alternativa förklaringar. Hur skulle det annars ha gått till? Tidpunkten, sättet han dog på, "gömstället", motiven, att det skedde vid skolan, allt detta tyder på att det inte var en vuxen som gjorde detta. Okej, det skulle kunna vara andra barn, men bröderna knyts ju till platsen och har uppenbarligen sett Kevins döda kropp, på vilket sätt skulle "andra barn"-spåret vara mer sannolikt än att det faktiskt var dem som kan knytas till platsen?
Jag tror det gick till såhär: När de träffade Kevin fick 7-åringen plötsligt för sig att göra detta, han fick sin yngre bror att haka på, även om han själv var den som var drivande och förmodligen utförde själva dödandet. De båda bar kroppen ner till lastpallen för att på något sätt dölja att de var dem som gjorde det. Den äldre brodern säger åt sin yngre bror att absolut inte berätta för någon att de var de som gjorde det.
Den yngre brodern försäger sig när de kommer hem/alternativt att de bestämmer sig för att berätta att de sett Kevin död av någon anledning (kanske hade de inbillat sig att det kunde vara en metod att vilseleda/undanröja misstankar från fadern). Den äldre brodern har varit väldigt tydlig med sin yngre bror att han inte ska berätta, därav de många lögner som de inledningsvis berättade till polisen (som inte alls var trovärdiga).
Den äldre brodern vet än idag att det var de som gjorde det. Den yngre brodern har glömt exakt vad som hände, och hans funderingar på om det var han eller inte är förmodligen äkta. Hans tvivel stärks när en journalist dyker upp och påstår att det finns oklarheter i fallet. Han blir väldigt inriktat på att rentvå sitt namn tack vare att han faktiskt har tvivel, han försöker övertyga sin brorsa som dock har i sin inre vetskap att de är skyldiga. Till slut blir äldre brodern övertalad och intalar sig själv att de kan ju faktiskt bli rentvådda och lyfta en tung börda från familjen, även fast han innerst inne vet att de faktiskt gjorde det.
I och med dokumentären känner de medvind i detta då det tack vare effektiv journalism har såtts starkt tvivel både bland folklagren och i media på vad som verkligen hände, och därmed går de på offensiven genom att kräva att de avskrivs och genom att stämma staten.
För mig framstår det som ytterst osannolikt att de inte gjorde det förrän det kommer fram en alternativ trolig gärningsman och historia.
Om det stämmer att den äldre brodern på den tiden var våldsam och hade tagit strypgrepp på yngre brodern - det är allvarligt och måste vägas in i utredningen
Däremot tror jag inte att familjen (som jag känner en oerhörd sympati för efter att sett det första avsnittet), är så förslagna att dom är ute efter skadestånd
Då tror jag hellre att
också familjen vill få veta sanningen om vad som hände
Att bröderna faktiskt inte kommer ihåg något kan mycket väl vara sant
OM det var den äldre brodern som gjorde detta under ett raserianfall - då minns han kanske inte detta
Och
OM den yngre brodern då 5 år bevittnade detta - då var han för liten för att förstå vad som faktiskt hände...kanske...
Även 7-8 åringen också
Att polisen var tuffa gentemot barnen som förekom i utredningen det har jag full förståelse för
En fruktansvärd händelse där polisen till varje pris ville få fram sanningen
Har man inget att dölja då tar man ingen skada heller, barn som vuxen
Alla invånare i Arvika ville väl veta vad som hänt?
Sedan var det andra tider för 20 år sedan, jag tänker på psykiatrin
Då ansåg man att det var
pga föräldrarna som barn hade psykisk sjukdom el störning
Därför isolerades barnen från föräldrarna
Idag vet man bättre, gudskelov
Men fortsättning följer på onsdag