2017-05-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Jisses vilket onödigt gödslande med idiotkommentarer. Sabbar tråden.

Ja, herregud vilka stolpskott det finns. Som dessutom tror att de har nåt att komma med. Sorgligt.

Såhär är det:

DJ kommer att bevisa, så klart att t.o.m. alla idioter i tråden fattar, att Kevin-fallet är ännu ett av alla fall som SÅC fuckat upp grundligt.

Som Linda Nordlund skrev i SvD den 24 april:

"Kevinutredningen borde granskas på nytt – tillsammans med det åttiotal andra mordutredningar där Sven Å Christianson varit inblandad."

80 utredningar där ett psykfall i en sekt gått in och "känt" hur ligger till.

Allt dom där Norell-dårarna vidrört måste rivas upp. Helst i går.

Fy fan vad vidrigt!

Edit: artikeln var införd i SvD 27/4.
Senast redigerad av Baphometboy 2017-05-06 kl. 08:08.
Citera
2017-05-06, 08:06
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Tomas Olsson gillar sånt som blir stort i media.

Något OT, men.
När nånting sånt här dyker upp samlas hugade jurister vid betet.
Finns bara förlorare i detta fall hur mycket man än måtte vända på steken.
Prominenta jurister kan inte reversera en familjetragedi. Det måste rimligen ha varit socialskyddet i aktuell kommun som brustit. När inte föräldrar räckt till.
Juristerna får ta tag i några egendomsbrott i stället. Men sånt ger ju inga rubriker och är kanske inte så lukrativa.

Olsson, Silbersky, Bodström, Massi Fritz m.fl. (och deras företag) har hittat en modell för gratis reklam i Skogs-TV + kvällstidningar, morgon-TV och hela paketet. Det är såna här företeelser som gör att Sverige halkar ner på korruptionsskalan. https://www.transparency.org/country/

Smart uttänkt. Bussiga klubben. Men lätt att genomskåda.
En vacker dag tror folk att ovan nämnda och Leif GW Persson är ekvivalent med rättsväsendet i Sverige.

Man bävar och betackar sig för dessa Mammons slavar.
Svensk rättsstat är för dyr att säljas ut till dessa lingvistiska kverulanter, dilettanter och spånare.

Det behövs mothugg här för att presentera neutral bild. Men sällan eller aldrig visas något sådant upp.
Det kan ju bero på att linslössen ovan ställer upp gratis medans deras tilltänkta seriösa debattpartners kräver ersättning. Om de ens vill figurera i media.
Senast redigerad av LA8PV 2017-05-06 kl. 08:53.
Citera
2017-05-06, 08:52
Medlem
OldWolfs avatar
Utan Tomas Olsson och Hannes Råstam hade Thomas Quick suttit på Säter än och "Ulf" hade inte fått upprättelse. Men att oskylda döms verkar vara helt okej för en del, eftersomannars riskerar någon att hjälpa dom för "egen vinning"
Citera
2017-05-06, 09:08
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Utan Tomas Olsson och Hannes Råstam hade Thomas Quick suttit på Säter än och "Ulf" hade inte fått upprättelse. Men att oskylda döms verkar vara helt okej för en del, eftersomannars riskerar någon att hjälpa dom för "egen vinning"

I Quick-fallet verkar det som att Hannes Råstam gjorde grovjobbet och Tomas Olsson anlitades för formalia.
Hannes hade väl ingen vinning i detta. Han ville nog bara visa hur skevt rättsväsendet i Sverige i sämsta fall fungerar.
Frid över hans minne.
Som rekyl har vi nu x antal mördare i Sverige och i Norge som går fria. Inte bra.
Senast redigerad av LA8PV 2017-05-06 kl. 09:20.
Citera
2017-05-06, 09:17
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Alltså, av att ha tittat mer och mer på detta tycker jag det framgår än tydligare att pojkarna är skyldiga. Hela mönstret gör ju detta till den klart mest sannolika förklaringen.

1. Många här påstår att polisutredningen är undermålig. Vad tyder egentligen på det? Hur vet folk att polisen ens ställde ledande frågor? Den bilden jag har fått är de "fragment" som pojkarna berättat till polisen sådana händelser som de omöjligt kunnat berätta om de inte varit gärningsmän.

2. Den äldre pojken var 7 år (nästan 8 dessutom). Han måste minnas vad som hände, jag är nästan säker på att han ljuger till SVT.

3. 5-åringen var helt uppenbart på plats vid mordet och såg Kevins döda kropp. Han sa även till sin mamma att den äldre brodern gjorde det, enligt rapporten som länkats i tråden (varför säger inte mamman detta i SVTs dokumentär?)

4. Brodern har tidigare noterats vara våldsam och tagit strypgrepp på sin yngre bror. Han fick en bok av sin mor hur kroppen tar skada av kvävning.

5. De var avundsjuka på Kevin, åtminstone den äldre brodern.

6. Kevin var strypt med låg styrka, något som starkt talar för att ett barn gjorde det.

7. Bristen på alternativa förklaringar. Hur skulle det annars ha gått till? Tidpunkten, sättet han dog på, "gömstället", motiven, att det skedde vid skolan, allt detta tyder på att det inte var en vuxen som gjorde detta. Okej, det skulle kunna vara andra barn, men bröderna knyts ju till platsen och har uppenbarligen sett Kevins döda kropp, på vilket sätt skulle "andra barn"-spåret vara mer sannolikt än att det faktiskt var dem som kan knytas till platsen?

Jag tror det gick till såhär: När de träffade Kevin fick 7-åringen plötsligt för sig att göra detta, han fick sin yngre bror att haka på, även om han själv var den som var drivande och förmodligen utförde själva dödandet. De båda bar kroppen ner till lastpallen för att på något sätt dölja att de var dem som gjorde det. Den äldre brodern säger åt sin yngre bror att absolut inte berätta för någon att de var de som gjorde det.

Den yngre brodern försäger sig när de kommer hem/alternativt att de bestämmer sig för att berätta att de sett Kevin död av någon anledning (kanske hade de inbillat sig att det kunde vara en metod att vilseleda/undanröja misstankar från fadern). Den äldre brodern har varit väldigt tydlig med sin yngre bror att han inte ska berätta, därav de många lögner som de inledningsvis berättade till polisen (som inte alls var trovärdiga).

Den äldre brodern vet än idag att det var de som gjorde det. Den yngre brodern har glömt exakt vad som hände, och hans funderingar på om det var han eller inte är förmodligen äkta. Hans tvivel stärks när en journalist dyker upp och påstår att det finns oklarheter i fallet. Han blir väldigt inriktat på att rentvå sitt namn tack vare att han faktiskt har tvivel, han försöker övertyga sin brorsa som dock har i sin inre vetskap att de är skyldiga. Till slut blir äldre brodern övertalad och intalar sig själv att de kan ju faktiskt bli rentvådda och lyfta en tung börda från familjen, även fast han innerst inne vet att de faktiskt gjorde det.

I och med dokumentären känner de medvind i detta då det tack vare effektiv journalism har såtts starkt tvivel både bland folklagren och i media på vad som verkligen hände, och därmed går de på offensiven genom att kräva att de avskrivs och genom att stämma staten.

För mig framstår det som ytterst osannolikt att de inte gjorde det förrän det kommer fram en alternativ trolig gärningsman och historia.
Ett av ytterst få sansade inlägg. Tyvärr drunknar det i en kvicksand av allmänt nonsens av imbecilla som tror på allt som visas och sägs i Hanna Stjärnes stats-TV.
Citera
2017-05-06, 09:21
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
I Quick-fallet verkar det som att Hannes Råstam gjorde grovjobbet och Tomas Olsson anlitades för formalia.
Hannes hade väl ingen vinning i detta. Han ville nog bara visa hur skevt rättsväsendet i Sverige i sämsta fall fungerar.
Frid över hans minne.
Som rekyl har vi nu x antal mördare i Sverige och Norge som går fria. Inte bra.
Har du läst resningsansökningarna, som du kallar "formalia"? Det är inget som snyts ur nästa på en kafferast. Men utan Hannes hade inte TO övertygats om att ta åt sig fallen. Men att tro att det är "formalia" han sysslar med är naivt tycker jag.
Hannes hade lön för sitt arbete från SVT och hade väl hoppats kunna tjäna några kronor på boken han inte hann färdigt med. Men han var journalist av den rätta sorten och en blodhund som inte gav upp när han kände vittring
Citera
2017-05-06, 09:22
Medlem
Dom där x antal mördarna gick väl fria Innan ex.vis Bergwall dök upp på scenen som en typisk sv. syndabock?
Dvs Bergwall m.fl. har enbart satt fart på en svensk rättscirkus :-)
Citat:
Frid över hans minne.
Som rekyl har vi nu x antal mördare i Sverige och Norge som går fria. Inte bra.
Citera
2017-05-06, 09:54
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Har du läst resningsansökningarna, som du kallar "formalia"? Det är inget som snyts ur nästa på en kafferast. Men utan Hannes hade inte TO övertygats om att ta åt sig fallen. Men att tro att det är "formalia" han sysslar med är naivt tycker jag.
Hannes hade lön för sitt arbete från SVT och hade väl hoppats kunna tjäna några kronor på boken han inte hann färdigt med. Men han var journalist av den rätta sorten och en blodhund som inte gav upp när han kände vittring

Nej, jag har inte läst nån resningsansökan angående TQ.
Men där lär heller inte stå nåt om Kevin, 4 år 1998, som den här tråden handlar om.
Vad jag riktar kritik mot är hugade jurister som hugger som en gädda på betet så fort fallet hamnat i media.
Det finns rimligen femtielva andra fall där deras kunskap skulle behövas.
Det verkar som att om fallen inte är "mediamässigt intressanta" delegeras dom till medarbetare i den egna juristbyrån.
Citera
2017-05-06, 10:22
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Nej, jag har inte läst nån resningsansökan angående TQ.
Men där lär heller inte stå nåt om Kevin, 4 år 1998, som den här tråden handlar om.
Vad jag riktar kritik mot är hugade jurister som hugger som en gädda på betet så fort fallet hamnat i media.
Det finns rimligen femtielva andra fall där deras kunskap skulle behövas.
Det verkar som att om fallen inte är "mediamässigt intressanta" delegeras dom till medarbetare i den egna juristbyrån.
Om det är priset för att oskyldiga människor får upprättelse har jag inga problem att köpa det
Citera
2017-05-06, 10:45
Medlem
Citat:
Alltså, av att ha tittat mer och mer på detta tycker jag det framgår än tydligare att pojkarna är skyldiga. Hela mönstret gör ju detta till den klart mest sannolika förklaringen.

1. Många här påstår att polisutredningen är undermålig. Vad tyder egentligen på det? Hur vet folk att polisen ens ställde ledande frågor? Den bilden jag har fått är de "fragment" som pojkarna berättat till polisen sådana händelser som de omöjligt kunnat berätta om de inte varit gärningsmän.

2. Den äldre pojken var 7 år (nästan 8 dessutom). Han måste minnas vad som hände, jag är nästan säker på att han ljuger till SVT.

3. 5-åringen var helt uppenbart på plats vid mordet och såg Kevins döda kropp. Han sa även till sin mamma att den äldre brodern gjorde det, enligt rapporten som länkats i tråden (varför säger inte mamman detta i SVTs dokumentär?)

4. Brodern har tidigare noterats vara våldsam och tagit strypgrepp på sin yngre bror. Han fick en bok av sin mor hur kroppen tar skada av kvävning.

5. De var avundsjuka på Kevin, åtminstone den äldre brodern.

6. Kevin var strypt med låg styrka, något som starkt talar för att ett barn gjorde det.

7. Bristen på alternativa förklaringar. Hur skulle det annars ha gått till? Tidpunkten, sättet han dog på, "gömstället", motiven, att det skedde vid skolan, allt detta tyder på att det inte var en vuxen som gjorde detta. Okej, det skulle kunna vara andra barn, men bröderna knyts ju till platsen och har uppenbarligen sett Kevins döda kropp, på vilket sätt skulle "andra barn"-spåret vara mer sannolikt än att det faktiskt var dem som kan knytas till platsen?

Jag tror det gick till såhär: När de träffade Kevin fick 7-åringen plötsligt för sig att göra detta, han fick sin yngre bror att haka på, även om han själv var den som var drivande och förmodligen utförde själva dödandet. De båda bar kroppen ner till lastpallen för att på något sätt dölja att de var dem som gjorde det. Den äldre brodern säger åt sin yngre bror att absolut inte berätta för någon att de var de som gjorde det.

Den yngre brodern försäger sig när de kommer hem/alternativt att de bestämmer sig för att berätta att de sett Kevin död av någon anledning (kanske hade de inbillat sig att det kunde vara en metod att vilseleda/undanröja misstankar från fadern). Den äldre brodern har varit väldigt tydlig med sin yngre bror att han inte ska berätta, därav de många lögner som de inledningsvis berättade till polisen (som inte alls var trovärdiga).

Den äldre brodern vet än idag att det var de som gjorde det. Den yngre brodern har glömt exakt vad som hände, och hans funderingar på om det var han eller inte är förmodligen äkta. Hans tvivel stärks när en journalist dyker upp och påstår att det finns oklarheter i fallet. Han blir väldigt inriktat på att rentvå sitt namn tack vare att han faktiskt har tvivel, han försöker övertyga sin brorsa som dock har i sin inre vetskap att de är skyldiga. Till slut blir äldre brodern övertalad och intalar sig själv att de kan ju faktiskt bli rentvådda och lyfta en tung börda från familjen, även fast han innerst inne vet att de faktiskt gjorde det.

I och med dokumentären känner de medvind i detta då det tack vare effektiv journalism har såtts starkt tvivel både bland folklagren och i media på vad som verkligen hände, och därmed går de på offensiven genom att kräva att de avskrivs och genom att stämma staten.

För mig framstår det som ytterst osannolikt att de inte gjorde det förrän det kommer fram en alternativ trolig gärningsman och historia.

Om det stämmer att den äldre brodern på den tiden var våldsam och hade tagit strypgrepp på yngre brodern - det är allvarligt och måste vägas in i utredningen

Däremot tror jag inte att familjen (som jag känner en oerhörd sympati för efter att sett det första avsnittet), är så förslagna att dom är ute efter skadestånd

Då tror jag hellre att också familjen vill få veta sanningen om vad som hände

Att bröderna faktiskt inte kommer ihåg något kan mycket väl vara sant
OM det var den äldre brodern som gjorde detta under ett raserianfall - då minns han kanske inte detta
Och OM den yngre brodern då 5 år bevittnade detta - då var han för liten för att förstå vad som faktiskt hände...kanske...
Även 7-8 åringen också

Att polisen var tuffa gentemot barnen som förekom i utredningen det har jag full förståelse för
En fruktansvärd händelse där polisen till varje pris ville få fram sanningen
Har man inget att dölja då tar man ingen skada heller, barn som vuxen

Alla invånare i Arvika ville väl veta vad som hänt?

Sedan var det andra tider för 20 år sedan, jag tänker på psykiatrin
Då ansåg man att det var pga föräldrarna som barn hade psykisk sjukdom el störning
Därför isolerades barnen från föräldrarna
Idag vet man bättre, gudskelov

Men fortsättning följer på onsdag
Citera
2017-05-06, 10:59
Medlem
Citat:
(---)
Bra inlägg. Jag är böjd att instämma i spekulationen.

Dock, ett viktigt förbehåll: I P3-dokumentären är polisen ganska övertygad om att barnen inte kan ha burit Kevin till fyndplatsen. Kroppen var för tung och lealös för två barn, och det syntes att han inte blivit släpad. Där sades det ganska tydligt att en vuxen måste ha flyttat kroppen. I dokumentären antyder polisen också ganska tydligt (vad jag minns) att föräldrarna tidigt förstod vad som inträffat, men försökt dölja det från polisen. Dock vill ingen spekulera mer än så.

Synd att P3-dokumentären tagits ner, den är informativ och välgjord. Jag hoppas att SR lägger upp den igen (den är ju fortfarande högst relevant).
Citera
2017-05-06, 10:59
Medlem
Podrs avatar
God förmiddag,

Ett par frågor:

Vad händer med bröderna efter "erkännandena"? Bodde de kvar hos far och/eller mor? Fick de någon vård/hjälp av samhället genom socialtjänst och vårdapparat? Skedde eventuellt sådana samhällsinsatser på frivillig basis eller genom tvång? Vad blev utfallet av dessa insatser?

Hur blev förhållandet mellan familjen och övriga människor i lokalsamhället? Någon skrev att de hade flyttat ifrån bygden men sen tillbaka.

Hur uppfattade fadern och modern främst det faktum att barnen hade "erkänt"? Försökte de rentvå sig själva och sina barn?

Hoppas någon från bygden som vet mer om efterspelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in