2017-05-05, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Jag är övertygad om att Tomas Olsson arbetar "pro bono". Han kommer därför inte att lägga ner något arbete på något han finner "utsiktslöst". Jag är inte jurist och har ingen erfarenhet i den delen, så jag uttalar mig inte. Spontant trodde jag inte att det fanns någon möjlighet, eftersom dom inte blivit dömda, men som sagt jag överlåter det åt juristerna.
Intressant att TO har varit inkopplad på fallet åtminstone sedan januari. Jag drar mig också till minnes att docent Rickard L Sjöberg anlitades som expert av Tomas Olsson i två av de norska morden när det gäller TQ. Bl a sågade han ett SÅC:s "minnesexpriment" jäms med fotknölarna.

Skillnaden är att här finns att ta på. tror aldrig de kan få skadestånd som skäligen misstänkta, ingen annan får det. skadestånd får man om man varit frihetsberövad. och ingen har begått något fel. möjligen kan de stämma för förtal, det kan jag mer köpa. det kommer inte komma fram något som avskriver dem från utredningen, de har sett kroppen och förhören är vad de är. folk gjorde så gott de kunde enligt dåtidens kunskap.
Citera
2017-05-05, 22:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Han vet till och med att hon är hjärntvättad och kanske inte förstår innebörden av det hon säger...och ändå tackade hon ja av "fri vilja"...ja, nu stryker vi hans omdömeslöshet

Helt irrelevant vilken uppfattning vi har om terapin, det handlar om hur patienten påverkas och att hänsyn ska tas till det. Du vet inget om den patienten och dess bakgrund, patienter har rätt att tro på vilka terapier de vill och ÄNDÅ skyddas från kränkningar. Kanske denna patient verkligen utsatts för övergrepp i unga år. så är det, så är lagen, men det omdömet visade inte Dan. Han har kritiserats kraftigt av sjukvårdskunniga och det vet han. Kanske blir bättre i Kevinprogrammet.
HON SÖKTE UPP HONOM -- inte tvärtom.

Varför kalla du henne "patient" - hon var personal. Lena Arvidsson var först skötare på Säter och blev sedan psykolog.

Egenterapi för verksamma psykologer är inget nytt ..
Citera
2017-05-05, 22:53
Medlem
supremanics avatar
Citat:
ja den teorin hade jag inte i mitt skåp...

Kanske lite mer respekt för Kevin och lite mindre GT...

Nä det är nog ett tecken på att man är frisk om man inte tänker i de banorna Dock så var det den tanken som slog mig av oförklarliga skäl, varför rättsmedicinska undersökningen var ganska kasst utförd
Citera
2017-05-05, 22:59
Medlem
Alltså, av att ha tittat mer och mer på detta tycker jag det framgår än tydligare att pojkarna är skyldiga. Hela mönstret gör ju detta till den klart mest sannolika förklaringen.

1. Många här påstår att polisutredningen är undermålig. Vad tyder egentligen på det? Hur vet folk att polisen ens ställde ledande frågor? Den bilden jag har fått är de "fragment" som pojkarna berättat till polisen sådana händelser som de omöjligt kunnat berätta om de inte varit gärningsmän.

2. Den äldre pojken var 7 år (nästan 8 dessutom). Han måste minnas vad som hände, jag är nästan säker på att han ljuger till SVT.

3. 5-åringen var helt uppenbart på plats vid mordet och såg Kevins döda kropp. Han sa även till sin mamma att den äldre brodern gjorde det, enligt rapporten som länkats i tråden (varför säger inte mamman detta i SVTs dokumentär?)

4. Brodern har tidigare noterats vara våldsam och tagit strypgrepp på sin yngre bror. Han fick en bok av sin mor hur kroppen tar skada av kvävning.

5. De var avundsjuka på Kevin, åtminstone den äldre brodern.

6. Kevin var strypt med låg styrka, något som starkt talar för att ett barn gjorde det.

7. Bristen på alternativa förklaringar. Hur skulle det annars ha gått till? Tidpunkten, sättet han dog på, "gömstället", motiven, att det skedde vid skolan, allt detta tyder på att det inte var en vuxen som gjorde detta. Okej, det skulle kunna vara andra barn, men bröderna knyts ju till platsen och har uppenbarligen sett Kevins döda kropp, på vilket sätt skulle "andra barn"-spåret vara mer sannolikt än att det faktiskt var dem som kan knytas till platsen?

Jag tror det gick till såhär: När de träffade Kevin fick 7-åringen plötsligt för sig att göra detta, han fick sin yngre bror att haka på, även om han själv var den som var drivande och förmodligen utförde själva dödandet. De båda bar kroppen ner till lastpallen för att på något sätt dölja att de var dem som gjorde det. Den äldre brodern säger åt sin yngre bror att absolut inte berätta för någon att de var de som gjorde det.

Den yngre brodern försäger sig när de kommer hem/alternativt att de bestämmer sig för att berätta att de sett Kevin död av någon anledning (kanske hade de inbillat sig att det kunde vara en metod att vilseleda/undanröja misstankar från fadern). Den äldre brodern har varit väldigt tydlig med sin yngre bror att han inte ska berätta, därav de många lögner som de inledningsvis berättade till polisen (som inte alls var trovärdiga).

Den äldre brodern vet än idag att det var de som gjorde det. Den yngre brodern har glömt exakt vad som hände, och hans funderingar på om det var han eller inte är förmodligen äkta. Hans tvivel stärks när en journalist dyker upp och påstår att det finns oklarheter i fallet. Han blir väldigt inriktat på att rentvå sitt namn tack vare att han faktiskt har tvivel, han försöker övertyga sin brorsa som dock har i sin inre vetskap att de är skyldiga. Till slut blir äldre brodern övertalad och intalar sig själv att de kan ju faktiskt bli rentvådda och lyfta en tung börda från familjen, även fast han innerst inne vet att de faktiskt gjorde det.

I och med dokumentären känner de medvind i detta då det tack vare effektiv journalism har såtts starkt tvivel både bland folklagren och i media på vad som verkligen hände, och därmed går de på offensiven genom att kräva att de avskrivs och genom att stämma staten.

För mig framstår det som ytterst osannolikt att de inte gjorde det förrän det kommer fram en alternativ trolig gärningsman och historia.
Citera
2017-05-05, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Nä det är nog ett tecken på att man är frisk om man inte tänker i de banorna Dock så var det den tanken som slog mig av oförklarliga skäl, varför rättsmedicinska undersökningen var ganska kasst utförd

Hmmmmm....kanske lite Norell-terapi? så slipper skälen vara oförklarade?
Citera
2017-05-05, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, hon intervjuades i egenskap av någon som kontaktade DJ och som yrkesmässigt hade arbetat med TQ samtidigt som hon hade en osund/gränslös relation med honom -- och som lärjunge till MN, samt klient till densamma.

Att hennes tokigheter gällande skapade minnen under 30 års terapi lyfts fram var självklart -- det blev ju mycket tydligt hur MN:s lärjungar lärde sig agera och manipulera.

Edit:
SÅC:s uttalanden om MN är ju också mycket intressanta. Vid tiden för Kevin-mordet hade SÅC:s enligt egen utsaga själv inte upplevt mer än en sund vuxenrelation -- och denna relation var med just MN inom ramen för en gränsöverskridande klient/psykologrelation.

Det är för FAN bara att titta på dokumentären så ser man att hon intervjuas som patient, hennes minnen diskuteras till och med. vilka övriga relationer som finns är irrelevant, det är uppenbart att hennes integritet som patient kränkts. vem som kontaktat vem spalar ingen roll, och hon hade aldrig accepterat den riktiga kontexten. Löjligt att försöka prata bort det, han har fått rej'lt med skit för just det.
Citera
2017-05-05, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Alltså, av att ha tittat mer och mer på detta tycker jag det framgår än tydligare att pojkarna är skyldiga. Hela mönstret gör ju detta till den klart mest sannolika förklaringen.

1. Många här påstår att polisutredningen är undermålig. Vad tyder egentligen på det? Hur vet folk att polisen ens ställde ledande frågor? Den bilden jag har fått är de "fragment" som pojkarna berättat till polisen sådana händelser som de omöjligt kunnat berätta om de inte varit gärningsmän.

2. Den äldre pojken var 7 år (nästan 8 dessutom). Han måste minnas vad som hände, jag är nästan säker på att han ljuger till SVT.

3. 5-åringen var helt uppenbart på plats vid mordet och såg Kevins döda kropp. Han sa även till sin mamma att den äldre brodern gjorde det, enligt rapporten som länkats i tråden (varför säger inte mamman detta i SVTs dokumentär?)

4. Brodern har tidigare noterats vara våldsam och tagit strypgrepp på sin yngre bror. Han fick en bok av sin mor hur kroppen tar skada av kvävning.

5. De var avundsjuka på Kevin, åtminstone den äldre brodern.

6. Kevin var strypt med låg styrka, något som starkt talar för att ett barn gjorde det.

7. Bristen på alternativa förklaringar. Hur skulle det annars ha gått till? Tidpunkten, sättet han dog på, "gömstället", motiven, att det skedde vid skolan, allt detta tyder på att det inte var en vuxen som gjorde detta. Okej, det skulle kunna vara andra barn, men bröderna knyts ju till platsen och har uppenbarligen sett Kevins döda kropp, på vilket sätt skulle "andra barn"-spåret vara mer sannolikt än att det faktiskt var dem som kan knytas till platsen?

Jag tror det gick till såhär: När de träffade Kevin fick 7-åringen plötsligt för sig att göra detta, han fick sin yngre bror att haka på, även om han själv var den som var drivande och förmodligen utförde själva dödandet. De båda bar kroppen ner till lastpallen för att på något sätt dölja att de var dem som gjorde det. Den äldre brodern säger åt sin yngre bror att absolut inte berätta för någon att de var de som gjorde det.

Den yngre brodern försäger sig när de kommer hem/alternativt att de bestämmer sig för att berätta att de sett Kevin död av någon anledning (kanske hade de inbillat sig att det kunde vara en metod att vilseleda/undanröja misstankar från fadern). Den äldre brodern har varit väldigt tydlig med sin yngre bror att han inte ska berätta, därav de många lögner som de inledningsvis berättade till polisen (som inte alls var trovärdiga).

Den äldre brodern vet än idag att det var de som gjorde det. Den yngre brodern har glömt exakt vad som hände, och hans funderingar på om det var han eller inte är förmodligen äkta. Hans tvivel stärks när en journalist dyker upp och påstår att det finns oklarheter i fallet. Han blir väldigt inriktat på att rentvå sitt namn tack vare att han faktiskt har tvivel, han försöker övertyga sin brorsa som dock har i sin inre vetskap att de är skyldiga. Till slut blir äldre brodern övertalad och intalar sig själv att de kan ju faktiskt bli rentvådda och lyfta en tung börda från familjen, även fast han innerst inne vet att de faktiskt gjorde det.

I och med dokumentären känner de medvind i detta då det tack vare effektiv journalism har såtts starkt tvivel både bland folklagren och i media på vad som verkligen hände, och därmed går de på offensiven genom att kräva att de avskrivs och genom att stämma staten.

För mig framstår det som ytterst osannolikt att de inte gjorde det förrän det kommer fram en alternativ trolig gärningsman och historia.

Du har en poäng, ffa det där med storebrodern, han lär i så fall ha mkt dåligt samvete över att han drog in brodern.
Citera
2017-05-05, 23:11
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Hmmmmm....kanske lite Norell-terapi? så slipper skälen vara oförklarade?

I'm not on trial here

Nä men om man ska återgå till ordningen så kan det jag skrev faktiskt vara sant oavsett hur sjukt det kan verka. Det är ganska anmärkningsvärt att låta en fråga om det är glidmedel från en termometer eller sperma hänga i luften.
Citera
2017-05-05, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
I'm not on trial here

Nä men om man ska återgå till ordningen så kan det jag skrev faktiskt vara sant oavsett hur sjukt det kan verka. Det är ganska anmärkningsvärt att låta en fråga om det är glidmedel från en termometer eller sperma hänga i luften.

nu hänger den väl inte i luften, det var väl så att obducenterna i arvika inte sa att de använt salva till Linköping och sedan så gjorde de bara en visuell inspektion med fel slutsats. men man redde ut det några dagar senare.
Citera
2017-05-05, 23:23
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podr
Några kommentarer till de kommentarer jag fick.

Det förefaller vara den yngre av pojkarna som vill få veta vad som skett. Det sas i programmet. De andra har inte visat sig lika intresserade. Bortsett personlighetsdrag varför inte? De flesta borde ju vilja rensko sitt namn i en "by" som Arvika där alla känner alla och bli sedd som oskyldig oavsett om man är blyg eller mer framåt.

Lite mer spekulativa meningar. Jag har lite svårt att komma bort ifrån att Kevin var "självsäker". Kevin var 4 och den äldre brodern 7. Antag att det blir bråk mellan de yngre barnen och den äldre träder in i lillebrors ställe. Är arg, har dålig impulskontroll och tar tag om Kevins hals. Inte helt ovanligt att 7-åringar kan agera så. Ett barn på fyra år har ingen chans mot ett som är sju som har flippat ur. Det kan gå mycket snabbt och givetvis inte vara sjuåringens vilja att ta död på pojken (som kanske är kavat och skriker på hjälp och som sjuåringen vill tysta och fortsätter kväva utan att tänka på konsekvenser).

Det är nog inga problem att ta reda på hur barnen hade det i förskola och skola vid tillfället. Bara fråga gamla lärare. Titta i sjukhusjournaler från regelbundna kontroller. Hur hade barnen det hemma egentligen? Varför skiljer sig föräldrarna till de både bröderna mitt under pågående graviditet är en intressant fråga tycker jag. Stor chans att det inte var bra mellan föräldrarna de första åren i barnens liv, något som kan påverka barnen och deras beteenden mycket negativt.

Precis som någon skrev fokuserar dock inte programmen på pojkarnas eventuella skuld och det är intressant att se på just den delen också och inte se det här som ännu en miss i svensk myndighetsutövning.

Till sist.

Det enda som egentligen rimligtvis helt borde frigöra bröderna helt från misstankar är att det går att få en eller flera andra personer dömda för brottet. Hur var det med spår på den där pinnen? Vilka kommer de ifrån? Finns det DNA-spår? Om, ja. Går det att topsa folk i trakten såhär långt i efterhand?

Ganska enkelt att svara på den frågan tycker jag.
Tyckte du det var några som helst utseendemässigt gemensamma drag bröderna emellan? Mamman har nog fått sig en skvätt i fittan av mågon annan gubbkuk.

En annan sak beträffande utseende. Storebrodern hade ett hängande ögonlock. Sviter av slagsmål? Någon som vet? Har han uppvisat aggressivt beteende efter Kevins död?
Citera
2017-05-05, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
Ganska enkelt att svara på den frågan tycker jag.
Tyckte du det var några som helst utseendemässigt gemensamma drag bröderna emellan? Mamman har nog fått sig en skvätt i fittan av mågon annan gubbkuk.

En annan sak beträffande utseende. Storebrodern hade ett hängande ögonlock. Sviter av slagsmål? Någon som vet? Har han uppvisat aggressivt beteende efter Kevins död?

var de så pass olika? tyckte ögat var in blåklocka alt infektion i ögonlocket.
Citera
2017-05-05, 23:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, han fick skit för bara just det att han kränkte en patients integritet, inget annat. Ingen normal sjukvård var vän av Norell, det var bara hennes sekt. Hon var inte psykolog till TQ, hon var vårdare. Hur kontakten skett är skitsamma, han riskerade hennes patientintegritet. Punkt. Han hade kunnat avstå, programmet hade gått fram ändå.

35.35 in i programmet

Vänskapen med Sture fortsatte även efter att Lena själv började ge honom terapi

https://www.youtube.com/watch?v=EJmCli9lyAc

Nej, han är inte vårdpersonal och kan inte riskera någon "patientintegritet" via uppgifter hon själv frivilligt lämnar.

Sluta hitta på regelverk som inte existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in