2008-12-02, 19:01
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Ja, det finns säkert mycket som kan användas mot forumet men ändå får stå kvar, det argumentet håller inte.

Innebär det per automatik att man ska släppa fritt allting som kan hota forumet?
Varför är du så mån om att försvara narkotikahandeln?

Citat:
Alternativet är väl att inte kalla det för privat meddelande. Säg att jag skickar ett högst känsligt meddelande till en användare, han får sedan ett erbjudande om att köpa narkotika och anmäler det till en moderator med lösenord och moderatorn går in och ser detta högst känsliga meddelande och läser då detta. Kanske inte ett troligt scenario som kan hända men det sätter ändock PM-funktionen i rubbning. Det bästa vore väl att kunna RPa PM men då blir dom inte heller särskilt privata.

Jag har själv genomfört en sådan kontroll vid ett tillfälle, och jag kontrollerade endast det berörda meddelandet.
Givetvis gick jag inte in och läste andra PM.
Hela företaget tog ungefär en minut.

Om du är så mån om att ingen läser dina meddelanden så är det nog lämpligare att du helt och hållet låter bli att skicka PM.
Det har trots allt hänt tidigare att konton blivit kapade av utomstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
dåligt argument, jag vill också veta den riktiga anledningen.
oskyldiga som drabbas formulerar sig admin, kan man få en förklaring?

Men likförbannat så är det sant.
Narkotikahandel har inte varit tillåtet via PM enligt den tidigare regelformuleringen.
Citera
2008-12-02, 19:07
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Alternativet är väl att inte kalla det för privat meddelande. Säg att jag skickar ett högst känsligt meddelande till en användare, han får sedan ett erbjudande om att köpa narkotika och anmäler det till en moderator med lösenord och moderatorn går in och ser detta högst känsliga meddelande och läser då detta. Kanske inte ett troligt scenario som kan hända men det sätter ändock PM-funktionen i rubbning. Det bästa vore väl att kunna RPa PM men då blir dom inte heller särskilt privata.

Om meddelandet förblir privat eller ej är upp till dig och den som du skickar det till. Utan medverkande från någon av er är det ingen som läser det. Att man inte får skriva vad man vill i PM är inget nytt och det finns många som har blivit avstängda tidigare, inte bara för drogrelaterade regelbrott.
Citera
2008-12-02, 19:11
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Än en gång har man tydligen inte hamnat i klammeri med myndigheter för att folk har sålt narkotika genom PM så varför drar du ens upp det?
Därför att det faktiskt kan hända. Är det så svårt att förstå?

För de som söker kontakter finns det ju vägar runt det här i vilket fall så vad är problemet? Idag skickar folk som söker kran ut förfrågningar på måfå till användare som rör sig mycket i drogforumen. I fortsättningen kan de skicka ut förfrågningar om att få emailadresser istället och sedan berätta vad de är ute efter över mail utanför Flashback. Alla kommer att förstå vad en sådan förfrågan innebär så enbart de som är intresserade kommer svara. Kontakter knyts på samma sätt som nu men ingen handel sker på forumet. På det sättet kan alla vara nöjda.
Citera
2008-12-02, 19:13
Medlem
mrdominiks avatar
Varför är det egentligen ens förbjudet?
Citera
2008-12-02, 19:35
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik

Flashback lyder under såväl svensk som brittisk lagstiftning.
Ingen av dessa tillåter privat handel med narkotika.
Citera
2008-12-02, 19:36
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik

Förmodligen för att ett forum som tillät narkotikahandel rätt snabbt skulle bli nedstängt. Dessuotm är det ett diskussionsforum och inte en annonsmarknad.

Regeln är ju inte direkt ny den är ju bara tydligare så ingen ska behöva bli varnad eller bannad för att denna inte visste. Är det inte bättre med tydlighet?
Citera
2008-12-02, 19:41
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Innebär det per automatik att man ska släppa fritt allting som kan hota forumet?
Nej, vad skulle det va för nytta om man kan disskutera t.ex. illegala TV-kort om Flashback var tvunget att stänga ner. Med det sagt bör man inte ta bort allt som kan hota forumet utan bara där det finns ett reellt hot.
Citat:
Varför är du så mån om att försvara narkotikahandeln?
Jag är inte för en narkotikahandel i det öppna forumet eftersom det finns alldeles för många nackdelar av detta. Narkotikahandel genom PM har inte lika många (om ens några alls?), därför ser jag ingen anledning till att inte tillåta detta.

Citat:
Jag har själv genomfört en sådan kontroll vid ett tillfälle, och jag kontrollerade endast det berörda meddelandet.
Givetvis gick jag inte in och läste andra PM.
Hela företaget tog ungefär en minut.
Nej, nu har jag inte sagt att det har skett eller att det ens kommer att ske, men det är ett scenario som kan ske och det är tillräckligt nog.

Citat:
Om du är så mån om att ingen läser dina meddelanden så är det nog lämpligare att du helt och hållet låter bli att skicka PM.
Det har trots allt hänt tidigare att konton blivit kapade av utomstående.
Jovisst har det hänt att konton blivit kapade och det är inget man kan komma ifrån, men det kan man med det här.

Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Om meddelandet förblir privat eller ej är upp till dig och den som du skickar det till. Utan medverkande från någon av er är det ingen som läser det. Att man inte får skriva vad man vill i PM är inget nytt och det finns många som har blivit avstängda tidigare, inte bara för drogrelaterade regelbrott.
Det kan fortfarande missförstånd dels genom att mottagaren glömmer att ta bort det eller att mottagaren god tror moderatorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Därför att det faktiskt kan hända. Är det så svårt att förstå?

För de som söker kontakter finns det ju vägar runt det här i vilket fall så vad är problemet? Idag skickar folk som söker kran ut förfrågningar på måfå till användare som rör sig mycket i drogforumen. I fortsättningen kan de skicka ut förfrågningar om att få emailadresser istället och sedan berätta vad de är ute efter över mail utanför Flashback. Alla kommer att förstå vad en sådan förfrågan innebär så enbart de som är intresserade kommer svara. Kontakter knyts på samma sätt som nu men ingen handel sker på forumet. På det sättet kan alla vara nöjda.
Flashback kan som sagt stängas ner för mycket, skulle man inte tillåta något utav detta skulle det inte längre vara det forumet det är idag.

Är detta verkligen ett så stort problem att folk skickar ut på måfå? Jag har som sagt bara fått 1 erbjudande tidigare. Vem skulle förresten lämna ut sin mailadress utan anledning?
Citera
2008-12-02, 20:32
Medlem
503s avatar
Citat:
Nej, vad skulle det va för nytta om man kan disskutera t.ex. illegala TV-kort om Flashback var tvunget att stänga ner. Med det sagt bör man inte ta bort allt som kan hota forumet utan bara där det finns ett reellt hot.
Jag är inte för en narkotikahandel i det öppna forumet eftersom det finns alldeles för många nackdelar av detta. Narkotikahandel genom PM har inte lika många (om ens några alls?), därför ser jag ingen anledning till att inte tillåta detta.

Fråga dig själv istället viken insikt du har i problemet - både hur många fall vi har där användare blivit bannlysta pga. narkotikahandel via PM, samt vilka juridiska konsekvenser det kan få för forumet.
Jag antar att du inte har någon egentlig insikt i det, utan helt enkelt går på gissningar.
Har jag fel?

Citat:
Nej, nu har jag inte sagt att det har skett eller att det ens kommer att ske, men det är ett scenario som kan ske och det är tillräckligt nog.

Användare kan välja att publicera dina känsliga PM på forumet också, och det finns det inga regler emot.
Det är också en risk, och mig veterligen händer detta mer ofta än att moderatorer missbrukar det förtroendet de fått av användare när de går in och kontrollerar PM som innehåller erbjudanden eller efterfrågan om narkotikahandel.

Bästa sättet för dig att minimera denna risk är att helt enkelt inte förvara känslig information i din inbox, eller att helt enkelt låta bli att ge moderator tillträde till din inbox ifall du fått ett PM om narkotikahandel.

Om inte annat så kan du ju alltid hoppas på, och argumentera för, att en RP-funktion för PM blir verklighet.

Citat:
Jovisst har det hänt att konton blivit kapade och det är inget man kan komma ifrån, men det kan man med det här.

Nej, eftersom lagstiftningen inte tillåter det så går det inte att komma ifrån.
Oavsett så har det fattats beslut att man inte vill att forumet ska bli en bas för narkotikahandel, så tyvärr är det bara att "finna sig i det".

Tycker du det är bättre att forumet, och alla övriga användare, får ta smällen för att en liten klick användare vill bedriva narkotikahandel här?
Personligen tycker jag precis som megalomania; vill du driva ett forum där det är fritt fram att handla med narkotika så är det ingen som hindrar dig från att starta ett eget.
Jag tror inte att någon här inne bryr sig om hur du väljer att driva ditt forum, så länge det även är du själv som får svara för eventuella juridiska konsekvenser.
Senast redigerad av 503 2008-12-02 kl. 20:35.
Citera
2008-12-02, 20:50
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Fråga dig själv istället viken insikt du har i problemet - både hur många fall vi har där användare blivit bannlysta pga. narkotikahandel via PM, samt vilka juridiska konsekvenser det kan få för forumet.
Jag antar att du inte har någon egentlig insikt i det, utan helt enkelt går på gissningar.
Har jag fel?
Nej, du har korrekt rätt, hur skulle jag kunna få insikt i hur många ni bannlyser pga narkotikahandel via PM menar du? Man påstår att dessa regler inte är pga påtryckningar från myndigheter, vad för andra juridiska konsekvenser menar du att det existerar?

Citat:
Användare kan välja att publicera dina känsliga PM på forumet också, och det finns det inga regler emot.
Det är också en risk, och mig veterligen händer detta mer ofta än att moderatorer missbrukar det förtroendet de fått av användare när de går in och kontrollerar PM som innehåller erbjudanden eller efterfrågan om narkotikahandel.
Ja, skulle någon skriva detta i det öppna forumet så är det väl inget man kan göra åt, det kan man med det här dock.

Citat:
Bästa sättet för dig att minimera denna risk är att helt enkelt inte förvara känslig information i din inbox, eller att helt enkelt låta bli att ge moderator tillträde till din inbox ifall du fått ett PM om narkotikahandel.
Bästa sättet är väl att inte skicka PM alls.

Citat:
Om inte annat så kan du ju alltid hoppas på, och argumentera för, att en RP-funktion för PM blir verklighet.
Känns ganska dumt att hoppas på och argumentera för den bättre av två onda ting.

Citat:
Nej, eftersom lagstiftningen inte tillåter det så går det inte att komma ifrån.
Oavsett så har det fattats beslut att man inte vill att forumet ska bli en bas för narkotikahandel, så tyvärr är det bara att "finna sig i det".
Nej, att det blir en bas för narkotikahandel är en av nackdelarna med att ha narkotikahandel i det öppna forumet. Det blir knappast en bas för narkotikahandel för att man tillåter det i PM.

Citat:
Tycker du det är bättre att forumet, och alla övriga användare, får ta smällen för att en liten klick användare vill bedriva narkotikahandel här?
Personligen tycker jag precis som megalomania; vill du driva ett forum där det är fritt fram att handla med narkotika så är det ingen som hindrar dig från att starta ett eget.
Vilken smäll är det tal om att folk säljer narkotika via PM? Finns det ett reellt hot mot forumet pga narkotikahandel i PM så är det bara att spotta ut det. Vadan detta tjat om ett eget forum? Jag är inte intresserad av narkotikaförsäljning via internet så sluta göra er långrandiga.
Senast redigerad av Omar Santana 2008-12-02 kl. 21:03.
Citera
2008-12-02, 21:06
Medlem
503s avatar
Citat:
Nej, du har korrekt rätt, hur skulle jag kunna få insikt i hur många ni bannlyser pga narkotikahandel via PM menar du? Man påstår att dessa regler inte är pga påtryckningar från myndigheter, vad för andra juridiska konsekvenser menar du att det existerar?

Om du med "påtryckningar" menar rådande lagstiftning så har du naturligtvis rätt.
Men om du med "påtryckningar" menar att polisen stormat in i FMG:s huvudkontor och basunerat ut att de kräver att vi förtydligar våra regler, så gissar jag på att du har väldigt fel.
Som sagt; jag kan inte svara på detta då jag inte är anställd vid FMG.
Men utifrån vad jag fått ta del av under föregående diskussion så har syftet med detta regelförtydligande enkom varit att minska eventuella missförstånd som riskerar att bannlysa användare.
Och som sagt: Det är just ett förtydligande, och narkotikahandel via PM har inte varit tillåtet enligt det tidigare regelverket heller.

Citat:
Ja, skulle någon skriva detta i det öppna forumet så är det väl inget man kan göra åt, det kan man med det här dock.

Menar du att en användare inte kan publicera ett PM på forumet där du tex. erbjudit honom eller henne att köpa hasch?

Citat:
Bästa sättet är väl att inte skicka PM alls.

Nejdå, det räcker med att du inte ger någon moderator tillträde till ditt konto.
Mig veterligen har det aldrig hänt att en moderator givits tillgång till ett konto utan kontoinnehavarens medgivande.

Men visst - om du är väldigt konspiratorisk av dig så är det nog bäst att låta bli att skicka PM över huvudtaget.

Citat:
Känns ganska dumt att hoppas på och argumentera för den bättre av två onda ting.

Kan inte påstå att jag delar din uppfattning, då jag inte ser det som ett ont ting.
Tvärt om så anser jag att en sådan funktion är väldigt önskvärd, såväl för användare som för moderatorer.
I synnerhet användare som dig, då du ju inte tycks lita på forumets moderatorer, och således skulle kunna anmäla regelbrott via PM utan att ge dem tillträde tillträde till din inbox.
Detta gäller naturligtvis även om någon skulle skicka ett PM till dig där det står "hej! jag vet att du heter a-sson b-sson, bor på den och den gatan, och jag tänker döda dig".
Detta är naturligtvis inte heller acceptabelt, men i dagsläget finns det ingenting vi kan göra om inte en moderator ges tillträde till inboxen.

Citat:
Nej, att det blir en bas för narkotikahandel är en av nackdelarna med att ha narkotikahandel i det öppna forumet. Det blir knappast en bas för narkotikahandel för att man tillåter det i PM.

Jo, det kan vara en risk.

Citat:
Vilken smäll är det tal om att folk säljer narkotika via PM? Finns det ett reellt hot mot forumet pga narkotikahandel i PM så är det bara att spotta ut det. Vadan detta tjat om ett eget forum? Jag är intresserad av narkotikaförsäljning via internet så sluta göra er långrandiga.

Tycker att jag redan skrivit ut detta.
Om du inte ens läser mina inlägg så ser jag ingen mening med att vi för denna diskussionen.
Citera
2008-12-02, 21:31
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Om du med "påtryckningar" menar rådande lagstiftning så har du naturligtvis rätt.
Men om du med "påtryckningar" menar att polisen stormat in i FMG:s huvudkontor och basunerat ut att de kräver att vi förtydligar våra regler, så gissar jag på att du har väldigt fel.
Som sagt; jag kan inte svara på detta då jag inte är anställd vid FMG.
Men utifrån vad jag fått ta del av under föregående diskussion så har syftet med detta regelförtydligande enkom varit att minska eventuella missförstånd som riskerar att bannlysa användare.
Och som sagt: Det är just ett förtydligande, och narkotikahandel via PM har inte varit tillåtet enligt det tidigare regelverket heller.
Menar väl snarare att juridiska personer har hört av sig, nu vet jag inte hur det hela fungerar men jag tvivlar på att man börjar med att skicka in specialstyrkan med laddade automatkarbiner.

Citat:
Menar du att en användare inte kan publicera ett PM på forumet där du tex. erbjudit honom eller henne att köpa hasch?
Nej, jag menar att om en användare publicerar ett PM från mig som är känsligt så är det inget jag kan göra något åt.

Citat:
Nejdå, det räcker med att du inte ger någon moderator tillträde till ditt konto.
Mig veterligen har det aldrig hänt att en moderator givits tillgång till ett konto utan kontoinnehavarens medgivande.
Nu handlar det inte om mitt konto, jag skulle aldrig lämna ut mitt lösenord till vare sig moderator eller admin även fast jag inte har något känsligt i dagsläget. Utan snarare om personen jag skickar detta till.

Citat:
Men visst - om du är väldigt konspiratorisk av dig så är det nog bäst att låta bli att skicka PM över huvudtaget.
Nej, skulle inte vilja påstå att jag är överdrivet konspiratorisk, men det skulle förhindra risken att meddelanden läses av 3e hand.

Citat:
Kan inte påstå att jag delar din uppfattning, då jag inte ser det som ett ont ting.
Tvärt om så anser jag att en sådan funktion är väldigt önskvärd, såväl för användare som för moderatorer.
I synnerhet användare som dig, då du ju inte tycks lita på forumets moderatorer, och således skulle kunna anmäla regelbrott via PM utan att ge dem tillträde tillträde till din inbox.
Detta gäller naturligtvis även om någon skulle skicka ett PM till dig där det står "hej! jag vet att du heter a-sson b-sson, bor på den och den gatan, och jag tänker döda dig".
Detta är naturligtvis inte heller acceptabelt, men i dagsläget finns det ingenting vi kan göra om inte en moderator ges tillträde till inboxen.
Även med RP-funktion skulle jag förmodligen skita i att rapportera regelbrott, speciellt om det bara är en skit sak som att någon vill köpa/sälja lite narkotika. Skulle en person skicka ett sådant hot till mig (och jag vet att det inte var en polare som bara skojade) så skulle jag snarare vända mig till polisen, att bannlysa personen gör ju varken till eller från om det är ett reellt hot.

Citat:
Jo, det kan vara en risk.
Jag och många andra verkar ha trott att det var okej att bedriva narkotikahandel genom PM och det har ju knappast blivit en bas för det.

Citat:
Tycker att jag redan skrivit ut detta.
Om du inte ens läser mina inlägg så ser jag ingen mening med att vi för denna diskussionen.
Ja, du påstår att forumet kan stängas ner. Det kan förmodligen stängas ner för att en användare postar mailadresser och lösenord till anställda inom aftonbladet också.
Citera
2008-12-02, 21:42
Medlem
503s avatar
Citat:
Nej, jag menar att om en användare publicerar ett PM från mig som är känsligt så är det inget jag kan göra något åt.

Nu handlar det inte om mitt konto, jag skulle aldrig lämna ut mitt lösenord till vare sig moderator eller admin även fast jag inte har något känsligt i dagsläget. Utan snarare om personen jag skickar detta till.

Nej, skulle inte vilja påstå att jag är överdrivet konspiratorisk, men det skulle förhindra risken att meddelanden läses av 3e hand.

Om du ser så många risker så är det nog rekommenderat att du helt enkelt använder en annan tjänst för att dela med dig av känslig information.
Exempel på detta är e-post, eller msn, icq och andra liknande tjänster.
Med dessa kan du dessutom bedriva narkotikahandel utan att flashback lägger sig i.

Hur som haver så tycker jag mest vi diskuterar runt i cirklar nu.
Du har fört fram dina argument, och jag har fört fram mina.
Jag tänker inte sitta och upprepa mig hur länge som helst, så jag sammanfattar det istället:

Narkotikahandel via PM har inte varit tillåtet tidigare heller, och ett flertal användare har blivit bannlysta pga. detta.
Det är alltså ingenting nytt, men vissa reaktioner visar klart och tydligt varför regelförtydligandet är en bra sak; det har inte framgått tidigare med önskvärd tydlighet att detta inte var tillåtet.

Det finns endast en målgrupp som behöver oroa sig inför förbudet mot narkotikahandel via PM, och det är dem som bryter mot den.
Övriga har ingenting att oroa sig för.
Om du som fått meddelande innehållande regelbrott inte har tillräckligt förtroende för moderatorerna så finns det ingenting att göra åt saken.
Ingen kommer att gå igenom din inbox utan din vetskap eller ditt medgivande.
Dessutom bör det återigen understrykas att ingen moderator ska rota igenom ovidkommande PM ifall du ger ditt medgivande att berörda moderator kontrollerar det aktuella meddelandets autensitet.

Mycket mer än så finns det inte att säga om saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in