Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-26, 21:56
Bannlyst
Kör Wireguard via nonamevpn, betalade med bitcoin. Kan ej säga bu eller bä men får ut 90% av hastigheten. Körde ExpressVPN innan som också var mycket bra
Citera
2020-07-30, 07:18
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonaronn
Kör Wireguard via nonamevpn, betalade med bitcoin. Kan ej säga bu eller bä men får ut 90% av hastigheten. Körde ExpressVPN innan som också var mycket bra
Har kört mullvad i så många år och ovpn då de gillar transparens. Hur många servrar har nonamevpn? För jag måste säga att jag förr enbart körde svenska servrar med snabbast svarstid, men i takt med Netflix började användas allt mer. Mullvad har ju även gjort tester med väldigt bra resultat vad det gäller deras säkerhet.

Är alltid lite skeptisk till nya parter då ingen förutom dem själv vet hur data deånnsnslurnings sparas. Anonine var den första VPN-tjänsten jag använde. Idag kanske Anonine har ändrat och inte spadsrnöpggse eller påstår att de aldrig sparat loggar. Var ett mindre dataintrång, var inget större dataintrång. Om minns rätt. De läckte ip-adressen till polisen utan några störren påtryckningar. Kan minnas fel då detta var många år sedan

Men därför är jag lite skeptisk vilket man så bör vara till nya aktörer men även äldre. Såg att man kunde testa 48h, men jag personligen hade gärna hört lite mer om personen eller personerna bakom. Kanske har missat lite. Vaknade nu efter två timmar på stilnoct och ja ni som har tagit vet att formulera sig kan bli väldigt svårt vid bara lite extra.
Citera
2020-07-31, 02:36
Medlem
manfred85s avatar
är inte vpn överskattat , du är ändå inte helt skyddad med vpn , enligt lag så har din operatör ändå rätt att få ut information om dig även om den inte syns för din operatör.

Vpn är bra om du reser mycket eller jobbar på företag och ska surfa privat där , annars är nog vpn rätt värdelöst. Men säkerligen bra för företag som vill tjäna pengar.
Citera
2020-07-31, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
är inte vpn överskattat , du är ändå inte helt skyddad med vpn , enligt lag så har din operatör ändå rätt att få ut information om dig även om den inte syns för din operatör.

Vpn är bra om du reser mycket eller jobbar på företag och ska surfa privat där , annars är nog vpn rätt värdelöst. Men säkerligen bra för företag som vill tjäna pengar.

Jag använder Mullvad och betalar med bitcoin. I den här processen finns inte mina personuppgifter överhuvudtaget och även om Mullvad letar efter min personliga info så kommer dom inte att hitta nåt. Dessutom påstår Mullvad att dom inte sparar någon info som skulle kunna kopplas till mig. Stämmer det? Ingen aning. Men jag anser mig vara skyddad och speciellt då i kombination med Tor.
Citera
2020-07-31, 05:56
Medlem
manfred85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logicallucifer
Jag använder Mullvad och betalar med bitcoin. I den här processen finns inte mina personuppgifter överhuvudtaget och även om Mullvad letar efter min personliga info så kommer dom inte att hitta nåt. Dessutom påstår Mullvad att dom inte sparar någon info som skulle kunna kopplas till mig. Stämmer det? Ingen aning. Men jag anser mig vara skyddad och speciellt då i kombination med Tor.

Okej, ,kanske drog lite förhastade slutsatser.

Är bara lite skeptisk till det för det ska vara så jäkla hajpat med teknik och min erfarenhet säger mig att det oftast låter bättre än vad det egentligen är. Frågan är om man behöver vpn överhuvudtaget? Jag är tveksam.
Citera
2020-07-31, 06:47
Medlem
Jag kallar mig inte paranoid men det känns helt enkelt bättre när jag använder vpn, med vetskapen om att jag kan vara anonym när jag surfar omkring på nätet. Visst, så länge som jag t.ex. är inloggad i Google så kan ju den ip-adress jag då har för tillfället kopplas till mig (och Google delar säkert med sig av den infon till både höger och vänster) men när jag delar filer via torrent-protokollet så är jag inkognito.
Citera
2020-08-01, 16:40
Avstängd
En praktisk fråga:
Jag kör ExpressVPN och det fungerar alldeles utmärkt. Datorn ser jag ju har bytt IP-nummer och om ExpressVPN går ner bryts uppkopplingen.
Bra så.

Jag har använt deras tjänst, Mediastreamer, och ställt in min Smart-tv så att jag har amerikansk DNS. Det fungerar och därmed har jag tillgång till amerikanska Netflix.
Bra så.

Här kommer frågan: Är min IP-adress på tv:n annorlunda nu? Alltså, om jag exempelvis kör IP-TV och leverantören bustar, är det min IP-adress eller en modifierad som syns där?
Citera
2020-08-01, 20:15
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
En praktisk fråga:
Jag kör ExpressVPN och det fungerar alldeles utmärkt. Datorn ser jag ju har bytt IP-nummer och om ExpressVPN går ner bryts uppkopplingen.
Bra så.

Jag har använt deras tjänst, Mediastreamer, och ställt in min Smart-tv så att jag har amerikansk DNS. Det fungerar och därmed har jag tillgång till amerikanska Netflix.
Bra så.

Här kommer frågan: Är min IP-adress på tv:n annorlunda nu? Alltså, om jag exempelvis kör IP-TV och leverantören bustar, är det min IP-adress eller en modifierad som syns där?
Du måste vara mer specifik. Har du amerikansk IP-adress på din TV eller en amerikansk DNS?
Om du har amerikansk DNS så har du fortfarande svenskt IP.
Citera
2020-08-01, 20:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Du måste vara mer specifik. Har du amerikansk IP-adress på din TV eller en amerikansk DNS?
Om du har amerikansk DNS så har du fortfarande svenskt IP.

Som sagt var, endast DNS var ändrat så jag antar att min vanliga IP fortsatt är exponerad.
Det suger.

Om man har en linksys-router med stöd för ExpressVPN så borde det väl gå att koppla den till Comhem-modemet och genom det få en enda anslutningspunkt som konstant är uppkopplad via VPN?
Då slipper man tjafset med mjukvaror på varenda enskild enhet.
Någon som har erfarenhet av att göra så?
Citera
2020-08-01, 20:42
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Som sagt var, endast DNS var ändrat så jag antar att min vanliga IP fortsatt är exponerad.
Det suger.

Om man har en linksys-router med stöd för ExpressVPN så borde det väl gå att koppla den till Comhem-modemet och genom det få en enda anslutningspunkt som konstant är uppkopplad via VPN?
Då slipper man tjafset med mjukvaror på varenda enskild enhet.
Någon som har erfarenhet av att göra så?
Ja det ska gå, se till att hitta en custom fireware bara och att din router har tillräckligt med kräm för att klara av att kryptera. Annars rekommenderar jag dig att köpa en custom router som du kör Wireguard via. Rekommenderar TekLager.se
Citera
2020-08-01, 21:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Ja det ska gå, se till att hitta en custom fireware bara och att din router har tillräckligt med kräm för att klara av att kryptera. Annars rekommenderar jag dig att köpa en custom router som du kör Wireguard via. Rekommenderar TekLager.se

Jag funderar på att köpa en färdiginstallerad Flashrouter med stöd för ExpressVPN som jag ändå redan har och fungerar bra.
Verkar vara en rimlig lösning för 200 dollar.
Frågan är om Comhems integritetshatande verksamhet accepterar det eller om det blir strul?

Det borde väl bara vara att plugga in en flashrouter i något av ethernethålen i Comhemlådan och ansluta till flashroutern istället, eller?
Är jävligt skeptisk när det handlar om Comhem, men nog fan måste det väl gå att koppla in en extra router?
Citera
2020-08-01, 21:28
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Jag funderar på att köpa en färdiginstallerad Flashrouter med stöd för ExpressVPN som jag ändå redan har och fungerar bra.
Verkar vara en rimlig lösning för 200 dollar.
Frågan är om Comhems integritetshatande verksamhet accepterar det eller om det blir strul?

Det borde väl bara vara att plugga in en flashrouter i något av ethernethålen i Comhemlådan och ansluta till flashroutern istället, eller?
Är jävligt skeptisk när det handlar om Comhem, men nog fan måste det väl gå att koppla in en extra router?
Ja det tycker jag. Har dålig koll på Com Hem. Kontakta dom och säg att du har en egen router som du vill koppla in och om det går. Beror väl på om du kör Coax eller ej. Dock skulle jag ändå rekommendera dig att vända dig till en VPN-leverantör som har Wireguard-servrar. Lika stark om inte bättre kryptering för betydligt mindre CPU kraft. OpenVPN protokollet är en energislukare.
Senast redigerad av deadhead. 2020-08-01 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in