2010-08-28, 21:41
  #11629
Medlem
asdf011s avatar
Augusti börjar bli september. När är den perfekta tiden att leta toppisar i mellansverige i år tro?
Citera
2010-08-28, 21:47
  #11630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Augusti börjar bli september. När är den perfekta tiden att leta toppisar i mellansverige i år tro?
Undrar samma
Citera
2010-08-28, 23:34
  #11631
Bannlyst
Toppslatskivlin: Hahahaha Epic Fail.

Lime-Lime: Hur ser dom svamparna ut som toppisar svara!!

För övrigt var jag iväg idag trots att jag inte letade toppisar i första hand, utan jag leta svart trumpetsvamp (vilket jag hitta massor av). Men eftersom jag var i närheten av ett toppisställe så tänkte jag ta mig en lite titt för att se hur det artar sig. Jag gick runt och kollade lite och fick syn på 2st små toppisar , så jag kolla grunden på tuvorna av gammal vanna. Till min häpnad såg jag att hela grunden av en tuva var helt vit av mycelium , så jag kolla nästa och likadant där. Kolla runt lite och de flesta tuvorna där var fulla av mycelium, som precis har börjat blida fruktkroppar (svampar)

Eftersom det regnar ikväll så vet jag att det nu bara är en tidsfråga tills dessa tuvor är smock fulla av toppisar =). Så första flushen är väldigt när nu. Ska fan bli riktigt kul att se hur mycket det blir där nu när tuvorna ser ut så.

Jag ska även besöka mina gamla marker någon gång nästa vecka, där vet jag att det blir en hel del. Så se fram i mot schyssta bilder på toppisar då.

MvH KosmoAster.

Ps. Nu blir det svamp macka. Over and out.
Citera
2010-08-29, 00:33
  #11632
Medlem
skinken92s avatar
http://img408.imageshack.us/g/p8280009d.jpg/

vad är det för svamp? möjligen unga toppisar ?
Citera
2010-08-29, 00:46
  #11633
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skinken92
http://img408.imageshack.us/g/p8280009d.jpg/

vad är det för svamp? möjligen unga toppisar ?


Nix-elle-pix bra bilder ändå, fortsätt ladda upp sådana bilder när du vill ha något identifierat (om alla la upp så bra bilder vore det guld)
Citera
2010-08-29, 01:23
  #11634
Medlem
Pez-DJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinken92
http://img408.imageshack.us/g/p8280009d.jpg/

vad är det för svamp? möjligen unga toppisar ?

Unga toppisar har inte hatten släppt från stjälken riktigt så tyvärr :/
Citera
2010-08-29, 01:28
  #11635
Medlem
Pez-DJs avatar
20st toppisar som kikat fram i Umeå regionen i dag, var såklart tvungen att plocka dem alla ^^

Var riktigt fina praktexemplar från ljusa till mörka, även en del missformade men dem funkar ju dem med!

http://a.imageshack.us/img820/6530/img8283t.jpg
http://a.imageshack.us/img830/4232/img8282.jpg
http://a.imageshack.us/img413/580/img8284e.jpg
http://a.imageshack.us/img442/4950/img8285.jpg

Enjoy!
Citera
2010-08-29, 01:59
  #11636
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user
Även de på den understa bilden?
Särskilt den bilden. Notera de karaktäristiska ringarna på hatten.
Citera
2010-08-29, 02:11
  #11637
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Okej. Jag hade en plastpåse med mig när jag plockade, och när jag kom hem la jag in svamparna i glasburken och förslöt locket - nu ligger de på ett papper i garderoben (för att torka). Vad bör göras härnäst? Ska jag låta dem ligga på pappret (Billys pizza-papper) i ett par dagar och sen lägga ner dem i burken igen?

När dom är torra är det dags för förvaring ja.. Lycka till!
Citera
2010-08-29, 05:20
  #11638
Medlem
Lime-Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KosmoAster
Lime-Lime: Hur ser dom svamparna ut som toppisar svara!!
Tyckte faktiskt att de var rätt lika unga toppisar - men håller med om att stjälken ser för mörk och oglänsig ut. Och hatten lite för styv och konformad.

Tror att jag ville se toppisar.
Citera
2010-08-29, 11:32
  #11639
Medlem
users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Särskilt den bilden. Notera de karaktäristiska ringarna på hatten.
Enligt de bilder som finns på knarkkorvens guide så kan det se ut sådär ibland, därför jag var osäker
Citera
2010-08-29, 13:15
  #11640
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user
Enligt de bilder som finns på knarkkorvens guide så kan det se ut sådär ibland, därför jag var osäker

Nja.. Visst har jag sett toppisar med "ringar" men så värst lika slåtterbrokingens ringar har jag aldrig tyckt att de varit..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in