Var ut idag och plockade svampar för fulla muggar, när jag plötsligt ramlar över 5 svampar som jag tycker precis ut som toppisar Men insåg då att alla andra svampar jag plockat nog är fel
Var ut idag och plockade svampar för fulla muggar, när jag plötsligt ramlar över 5 svampar som jag tycker precis ut som toppisar Men insåg då att alla andra svampar jag plockat nog är fel
Är det bara hiva dem andra? Känns lite jobbigt efter 3 timmars plockande, men vet ju hur de ser ut nu iallafall då
Ni som hittar toppisarna, brukar ni ställa er på knä och böja ner gräset och titta eller brukar ni bara gå runt och spana?
De fem till vänster är toppisar. Alla mörka toppisar blir ljusa när du torkar dem. De som inte byter färg till först vit/gulvit och sedan guldbrunt är bara att slänga. Det enkla fältestet att se om stjälken bryts i två delar om du böjer den runt lillfingret är också bra att ha i bakhuvudet under själva plockningen. Toppisar är hygrofaner och vissa toppisar som står och byter färg där de växer kan vara både ljusa och mörka samtidigt. När du hittat en så kan du huka dig och spana noga runt omkring. Om gräset är högt så missar man ju naturligtvis många hur man än bär sig åt.
Är det bara hiva dem andra? Känns lite jobbigt efter 3 timmars plockande, men vet ju hur de ser ut nu iallafall då
Ni som hittar toppisarna, brukar ni ställa er på knä och böja ner gräset och titta eller brukar ni bara gå runt och spana?
Det stämmer dom 5 är toppisar.
Jag brukar böja mig ner o gå försiktigt om det är lite högre gräs och flyttar gärna lite grässtrån med handen för man vet aldrig vad som gömmer sig underytan. Kortare gräs så kan man se hatten utan några ansträngningar, och hålla utkik för andra svampar också för så fort man ser andra svampar som växer i samma habitat är det en väldigt stor chans att några toppisar växer i närheten.
Tack för tipsen!
Känns skönt att man inte behöver hålla på och krypa runt och leta Ska ut igen snarast måste bara hitta något bättre ställe, så man kanske hittar några fler än 5 stycken på 3 timmar
Hur länge ska man vänta innan man ger sig ut och letar efter toppisar när temperaturen är rätt? Medeltemperaturen är lägre än 15 och det har börjat regna mycket. Det är perfekt väder för toppisar sen igår med dagstemperaturen under 15 med mycket regn. Kommer vara så tills Lördag så när kan jag ge mig ut.
Hur länge ska man vänta innan man ger sig ut och letar efter toppisar när temperaturen är rätt? Medeltemperaturen är lägre än 15 och det har börjat regna mycket. Det är perfekt väder för toppisar sen igår med dagstemperaturen under 15 med mycket regn. Kommer vara så tills Lördag så när kan jag ge mig ut.
Jag minns inte exakt men jag har för mig att jag läst att man kan ge sig ut 2-3 dagar efter att dessa optimala väderförhållanden inträffar. Så Lördag blir nog alldeles lagom
Tills solen visar sig igen, gärna 2-3 dagar efteråt. Ut och leta så fort solen legat på i ett par timmar och deras färska ljusbruna hattar blir jättelätta att hitta