2010-08-28, 17:48
  #11617
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carrymehome
Vilken tid brukar golfbanor öppna? Borde väl vara safe att ta en tur där 6-8 typ?..

Öppna och öppna, det är fritt fram för folk att spela så fort det blir ljust, men oftast är det inte folk där förrän vid 8-tiden. Då är dom ju dessutom bara på dom första hålen, majoriteten av de (vanligtvis) 18 hålen är obefolkade fram till 9-tiden. Lugnt att leta vid den tiden alltså

Citat:
Ursprungligen postat av carrymehome
Var på golfbanor brukar ni leta? Lite i kanterna eller mitt i?

De kan växa överallt, men eftersom det kortaste gräset klipps 4-7 gånger i veckan ända tills frosten kommer så har du nog mer tur i det längre gräset, som bara klipps någon gång i veckan.


Fan, idag gjorde jag bort mig ordentligt. Är ensam hemma och tänkte att det vore trevligt med lite toppisté av de 25 svampar jag hade kvar sen förra året. Klippte ner dom som vanligt, la dem i en kastrull och satte på spisen på låg värme... trodde jag. Går till datorn i några minuter, och hör sen att det börjar fräsa på spisen. "Vad nu då", tänkte jag. När jag kommer dit så ser jag att jag hade råkat sätta plattan på högsta effekt: allt vatten var borta och kvar fanns stekta toppslätskivlingar i form av en torr, svart gegga som låg och fräste. Och det var de sista toppisarna jag hade!
Det måste nog vara det klantigaste jag gjort på ett bra tag
Citera
2010-08-28, 18:26
  #11618
Medlem
pumbbas avatar
kan inte gå på svamp jakt idag=/ de regnar
btw toppisar växer väll i get hagar också va?
Citera
2010-08-28, 18:33
  #11619
Medlem
FoxHounds avatar
ca 35 st hittade jag idag på ca 1 timme, ganska kasst. Detta var i bohuslän.
Citera
2010-08-28, 18:47
  #11620
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
ca 35 st hittade jag idag på ca 1 timme, ganska kasst. Detta var i bohuslän.

35 på en timme är ganska bra. I den takten har du ja över över 100 st på 3h.
Citera
2010-08-28, 20:35
  #11621
Medlem
jag fattar inte hur ni kan hitta
har letat som en galning på en får och ko hage och har fan inte hittat en enda toppis
bor utanför Norrtälje i mellan sverige..
Citera
2010-08-28, 20:51
  #11622
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonden4tw
jag fattar inte hur ni kan hitta
har letat som en galning på en får och ko hage och har fan inte hittat en enda toppis
bor utanför Norrtälje i mellan sverige..
Tror vi får vänta på bättre väder för plockning..
Citera
2010-08-28, 20:56
  #11623
Medlem
Jag hittade dessa för 3 timmar sedan, de måste väl vara toppisar?
Letade runt i hagen som en dåre i 30min, hittade bara 2..

http://img696.imageshack.us/img696/1321/dsc00005wck.jpg

http://img267.imageshack.us/img267/9003/dsc00004va.jpg

http://img835.imageshack.us/img835/767/dsc00003la.jpg
Citera
2010-08-28, 21:05
  #11624
Medlem
Lime-Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflarn
Hur länge håller svamparna om man har de i rumstemperatur? Kan inte ha de i frysen på grund av att min sambo är anti. Bästa förvaringssätt?
I evigheter. Har trippat på 2 år gamla svampar. Förvara dem mörkt, torrt, och i en zip-påse.
Citat:
Ursprungligen postat av Numm3r3
Jag hittade dessa för 3 timmar sedan, de måste väl vara toppisar?
Letade runt i hagen som en dåre i 30min, hittade bara 2..
http://img696.imageshack.us/img696/1321/dsc00005wck.jpg
http://img267.imageshack.us/img267/9003/dsc00004va.jpg
http://img835.imageshack.us/img835/767/dsc00003la.jpg
Ja, det ser faktiskt ut som toppisar.
Citera
2010-08-28, 21:06
  #11625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Tror vi får vänta på bättre väder för plockning..

Okej, är ny till allt det här
Har du hittat nån?
Citera
2010-08-28, 21:09
  #11626
Medlem
Pez-DJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numm3r3
Jag hittade dessa för 3 timmar sedan, de måste väl vara toppisar?
Letade runt i hagen som en dåre i 30min, hittade bara 2..

http://img696.imageshack.us/img696/1321/dsc00005wck.jpg

http://img267.imageshack.us/img267/9003/dsc00004va.jpg

http://img835.imageshack.us/img835/767/dsc00003la.jpg


NEJ de är INTE toppisar!!
Citera
2010-08-28, 21:10
  #11627
Medlem
Snasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numm3r3
Jag hittade dessa för 3 timmar sedan, de måste väl vara toppisar?
Letade runt i hagen som en dåre i 30min, hittade bara 2..

http://img696.imageshack.us/img696/1321/dsc00005wck.jpg

http://img267.imageshack.us/img267/9003/dsc00004va.jpg

http://img835.imageshack.us/img835/767/dsc00003la.jpg

Jag tror inte att det är toppisar, det jag tänker mest på är att stammen brukar vara ljus o så.
Jag har bara plockat kanske 10 gånger så jag är ingen expert. Vänta på svar från någon som vet bättre.

EDIT: Pez-DJ: Nope, men jag höll på att skriva inlägget som kom upp en minut efter ditt. Du kanske inte ville vara otrevlig, men undertonen var det:P
__________________
Senast redigerad av Snasi 2010-08-28 kl. 21:17.
Citera
2010-08-28, 21:14
  #11628
Medlem
Pez-DJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snasi
Jag tror inte att det är toppisar, det jag tänker mest på är att stammen brukar vara ljus o så.
Jag har bara plockat kanske 10 gånger så jag är ingen expert. Vänta på svar från någon som vet bättre.

Inte toppisar för andra gången som sagt..

De där är typ Gråbroking / Brokskivling / blekbroking.

haha nä ville inte va otrevlig, ville bara inte att stackarn skulle få i sig fel svamp
__________________
Senast redigerad av Pez-DJ 2010-08-28 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in