Jag har letat på två ställen innan. Först i en hage men där var det uppenbarligen för blött, sen på en äng och idag en annan hage, där jag äntligen hittade de små liven.

I hagen fanns det en hel del av dem dock mest "spädbarns"-toppisar, så jag väntar några dagar till innan jag går dit igen. Många växte där gräset var mycket kortare än vad jag hade väntat mig

Jag hade bilden av att toppisar alltid växte i väldigt högt gräs eller i höga tuvor, men så var det tydligen inte.
Längre in i den stora hagen är gräset väldigt långt, brukar toppisar växa på sådana ställen att man måste lyfta på stora grästuvor för att hitta dem?
Hur som helst plockade jag med mig fyra småttingar och en lite större. Jag har lånat ut min fina digitalkamera så jag tog en bild med min kassa mobil. Mest som trofé då jag är 99% säker på att det är toppisar. Den lilla toppen är där, foten är krokig och undersidan är väldigt mörk. Men om ni kan se något som inte stämmer på den suddiga bilden så får ni gärna hojta. Tänkte slänga dessa i vilket fall och plocka de lite större om några dagar och då kommer bättre bilder för identifikation.
http://img258.imageshack.us/my.php?image=bild016wk9.jpg
Edit: glömde ju säga att detta är i Norra Skåne