2007-09-02, 15:22
Medlem
Absinthias avatar
Angående förvaring av svamp

Vad är det bästa förvaringssättet av svamp om man inte har tillgång till frys? Jag hade tänkt mig att torka dom och sedan förvara dom i dubbla zippåsar och lägga dom på ett torrt och svalt ställe. Ungefär hur långt tror ni dom håller om man gör så?
Citera
2007-09-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absinthia
Vad är det bästa förvaringssättet av svamp om man inte har tillgång till frys? Jag hade tänkt mig att torka dom och sedan förvara dom i dubbla zippåsar och lägga dom på ett torrt och svalt ställe. Ungefär hur långt tror ni dom håller om man gör så?
Först ska man torka de riktigt ordentligt. Sedan ska man förvara de på ett ställe som är syrefattigt, svalt, mörkt och torrt.
Citera
2007-09-02, 16:19
Medlem
FBWs avatar
Norrland har utan tvekan mest och bäst toppisar, Växer överallt då det är så kallt. Vi har svampsäsong i flera veckor här, man plockar utan problem flera icapåsar om dagen om man hittar ett bra ställe. Tyvärr så har dom byggt en affär på vårt favoritställe (efter ca 30minuter hade vi fyllt en icapåse, och det fanns svampar som skulle fylla 8-9 svarta sopsäckar utan problem. Och det växer fram nya varje natt).
Citera
2007-09-02, 16:56
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBW
Norrland har utan tvekan mest och bäst toppisar, Växer överallt då det är så kallt. Vi har svampsäsong i flera veckor här, man plockar utan problem flera icapåsar om dagen om man hittar ett bra ställe. Tyvärr så har dom byggt en affär på vårt favoritställe (efter ca 30minuter hade vi fyllt en icapåse, och det fanns svampar som skulle fylla 8-9 svarta sopsäckar utan problem. Och det växer fram nya varje natt).

Jag bor i luleå-området och här har jag bara hittat 20-tal
Citera
2007-09-02, 17:09
Medlem
Absinthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Jag bor i luleå-området och här har jag bara hittat 20-tal

Säsongen är inte riktigt igång ännu.
Citera
2007-09-02, 17:15
Medlem
Hur är det i göteborgstrakten då, har ju varit kallt och regnigt i 2 veckor nu så nu borde dom väl vara stora och fina?
Citera
2007-09-02, 17:17
Medlem
Absinthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vill3h
Hur är det i göteborgstrakten då, har ju varit kallt och regnigt i 2 veckor nu så nu borde dom väl vara stora och fina?

Jag har ingen aning, men det bästa sättet att få reda på det är väl att gå ut och leta.
Citera
2007-09-02, 17:26
Medlem
här i kalmar så har det varit kyligt nu i ungefär en vecka. så om dom inte ploppar upp om en eller två veckor så ger jag upp hoppet av att jag kommer hitta nått i år tror jag
Citera
2007-09-02, 17:45
Medlem
Divids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
här i kalmar så har det varit kyligt nu i ungefär en vecka. så om dom inte ploppar upp om en eller två veckor så ger jag upp hoppet av att jag kommer hitta nått i år tror jag

va fan dom kommer ju som mest innan frosten kommer precis och inte bara på en kall vecka, jag ska ut och leta om några dagar borde vara lagom då nu när det regnat och allt
Citera
2007-09-02, 18:06
Medlem
Citat:

Dom finns redan här Kom presic in me en hel del.
Citera
2007-09-02, 18:15
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ta det lungt. Sässongen börjar väll om runt 2-3 veckor sen håller det på ända till slutet av oktober ju.
Citera
2007-09-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpcrill
Dom finns redan här Kom presic in me en hel del.

Vafan! Är det du som går å snor alla?!

Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
text
Citat:
Ursprungligen postat av Divid
text

Jo men jag är trött på att vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto