2007-09-14, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Str8flush
Har hittat i sthlm iaf. Tror dom har börjat ploppa upp nu efter regnet.
Hur gör du när du letar på natten ?? ficklampa ? haha låter svårt.

Jag har hittat alla mina toppisar på en Golfbana. Men det konstiga är att jag har bara hittat toppisar på en plätt 5x5 meter på exakt samma ställe som förra året. Men resten av Golfbanan har jag inte hittat nått. Kan det vara så att det bara finns på den lilla plätten ?? det stället ger iaf 15-60 st per gång jag letar men skulle vilja hitta fler ställen.

var på golfbanan växer dom där du hittat?
Citera
2007-09-14, 17:52
Medlem
Str8flushs avatar
I ruffen vid en utslagsplats
Citera
2007-09-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Str8flush
I ruffen vid en utslagsplats

okej, hur kommer det sig att dom växer så bra där egentligen?:S
Citera
2007-09-14, 18:02
Medlem
Str8flushs avatar
Ingen aning faktiskt. Vet inte om Golfklubben använder Svampgift på resten av stället och har missat det stället.

Kanske underdrev när jag skrev 5x5 meter ist är det nog 10x10 meter om jag tänker efter.

Jag ska iaf ut på måndag och kolla om det har kommit några fler och Kolla lite mer på resten av stället. Förra året hittade jag iaf 60 st på en gång och det borde hinna bli ett par fler flushar innan snön :P

16 torkade har jag iaf blir till att spara till jag har en 100 st och bjuda alla polare på en höst tripp
Citera
2007-09-14, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Absinthia
Som sagt, vad tror ni om situationen i Uppsala? Letar jag fel, eller har det inte kommit några ännu? I alla fall, så ska jag ut och leta idag igen.

Tjena!

Jag var ute och letade idag, fann endast ett par lookalike exemplar. Platsen var också idealiskt, nära en hästhage, mossa, långa grässtrån och inte minst, avföring. Jag tänkte dra längre ut från stan, där mänsklig aktivitet nästan är obefintligt. Vill du hänga med har jag tillgång till bil. Skicka ett pm.
Citera
2007-09-14, 19:03
Medlem
depenzs avatar
Tjena, är nybörjare inom toppis plockning. Har läst ganska mycket om det nu på sistone, och sätt massa bilder för att kunna identifiera dom.

Men undrar om någon är snäll av att dela mig sig ett ställe i enköpingsområdet där dom kan finns ?
Det ligger i Uppland

Har varit ute lite i en hästhage / gammal träskmark men har ej hittat en enda svamp.
Citera
2007-09-14, 19:20
Medlem
Det var värst var det var mycket upplänningar här nu då...

Var ute en snabbis i regnet nyss, men behövde inte alls gå långt, hittade något som jag tror är toppisar vid en busshållplats rätt centralt. Det jag blev osäker på var att de växer i massiva klungor, tätt, tätt tillsammans. Då snackar vi kanske 20-50 st precis bredvid varandra. Där det växte som mest kunde man inte skilja klungorna åt. I övrigt stämde alla kännetecken bra.
Har aldrig sett toppisar växa på en vanlig gräsmatta förut och särskilt inte "klumpvis". Någon som har sett toppisar växa så, alternativt vet en känd förväxlingssvamp som växer just så?
Citera
2007-09-14, 19:23
Medlem
CoiloCs avatar
Hur är det med toppisar i Dalarna just nu?
Är det säsong nu eller?

Jag snackar Borlänge-Falun hållet...
Citera
2007-09-14, 19:33
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joxaren

Var ute en snabbis i regnet nyss, men behövde inte alls gå långt, hittade något som jag tror är toppisar vid en busshållplats rätt centralt. Det jag blev osäker på var att de växer i massiva klungor, tätt, tätt tillsammans. Då snackar vi kanske 20-50 st precis bredvid varandra. Där det växte som mest kunde man inte skilja klungorna åt. I övrigt stämde alla kännetecken bra.
Har aldrig sett toppisar växa på en vanlig gräsmatta förut och särskilt inte "klumpvis". Någon som har sett toppisar växa så, alternativt vet en känd förväxlingssvamp som växer just så?
Kan du inte fixa en bild?
Citera
2007-09-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Kan du inte fixa en bild?

Jo det kan jag. Börjar bli mörkt dock, men jag har blixt. Ska ändå gå ut och röka, så jag kan gå förbi. Tar nog med mig några och fotar dem hemma i bättre ljus. På återskrivande.
Citera
2007-09-14, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joxaren

bläcksvampar?
http://www.myra.nu/myraSG-1562.jpg

jag var ute och letade i en äng bako itt hus precis...hittade inget
Citera
2007-09-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INT3L
bläcksvampar?

Nej. Vid närmare eftertanke, och en andra titt är jag säker på att det är toppisar. Kunde dock inte ansluta kameran till datorn. Men det finns så att det blir över...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in