2007-09-12, 17:28
Medlem
gipzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaPigeon
Vad har ni för taktik när ni letar? Går ni jävligt sakta och gräver er ner i gräset på knä? Stannar ni länge på samma ställe och finkammar eller går ni vidare?

Finns det några växter eller speciellt sorts gräs man kan förknippa med toppisar? Långt gräs, kort gräs?

ja detta undrar jag också, några andra växter som brukar växa på samma platser som toppisar, eller några växter som inte skall finnas där, har tex. läst att klöver inte skulle vara bra, några sidor bakåt i denna tråden, men fortfarande itne fått svar om det stämmer och varför
Citera
2007-09-12, 17:40
Bannlyst
Har själv hittills hittat över 300 st, och som det har sett ut dom senaste dagarna så håvar jag in runt 50 st om dagen nu.... Säsongen är äntligen igång!... Det kryllar utav småttingar som man bara väntar på att som ska mogna till sig... Känns lite jobbigt att behöva lämna kvar dom pyttesmåliven, men det är värt när man hämtar dom några dagar senare o 5 gånger större...

Att hitta toppisar är ingen lätt sak för en nybörjare om man inte har bra flyt. Dom är svåra att se ibland. Men när man hittat en så är det bara att börja finkamma det området då dom är ordentligt kamoflerade...

Jag har tyvärr ingen möjlighet att slänga upp bilder pga av vissa omständigheter, men ni får ta mig på orden....

Har aldrig tidigare plockat såna här mängder som jag redan har kommit upp i, och det är bara början också...
Citera
2007-09-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liberalusers
Har själv hittills hittat över 300 st, och som det har sett ut dom senaste dagarna så håvar jag in runt 50 st om dagen nu.... Säsongen är äntligen igång!... Det kryllar utav småttingar som man bara väntar på att som ska mogna till sig... Känns lite jobbigt att behöva lämna kvar dom pyttesmåliven, men det är värt när man hämtar dom några dagar senare o 5 gånger större...

Att hitta toppisar är ingen lätt sak för en nybörjare om man inte har bra flyt. Dom är svåra att se ibland. Men när man hittat en så är det bara att börja finkamma det området då dom är ordentligt kamoflerade...

Jag har tyvärr ingen möjlighet att slänga upp bilder pga av vissa omständigheter, men ni får ta mig på orden....

Har aldrig tidigare plockat såna här mängder som jag redan har kommit upp i, och det är bara början också...

vart bor du? och vad äre för ställen du plockar på?
Citera
2007-09-12, 17:59
Bannlyst
Jag bor i sthlms området. Gålö som ligger nära Dalarö.... Jag har en kanonbra kohage som jag hittar mina i. Men jag kan säga att jag letat många många många timmar innan jag hittade mina ställen. Men nu har jag mína ställen där jag vet att det växer och behöver bara besöka ställen med ett par dagars mellanrum för "dom växer som svampar", he heh heh he...

Har märkt att det alltid växer stora "ekar" i anslutning till dom flesta platser jag har hittat toppisar på...
Citera
2007-09-12, 19:38
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sal Paradise
Bor uppe i Mora-området
Du då?

Blir nog att dra ut på en seriös toppisjakt ikväll då. Behöver hitta fler mycels eftersom det står en fårflock på mitt favoritställe

Kommer inte riktigt ihåg men jag tror att man smuttar lite på juicen under dagen och sedan dricker man ett stort glas tillsammans med svamparna. Finns det inte en gammal tråd om det?

Åfan, Mora här med, 1 km utanför centrum ungefär..
Svampen åker ner inom en timme, vågar mig dock inte på MAOI'n då jag inte har tom mage och vågar inte riskera någon farlig blandning.
Citera
2007-09-12, 20:07
Medlem
Tomte99s avatar
Sådär ja. hemma igen. Och vi hittade faktiskt lite! Kanske 5st som vi tror var toppisar. Vi hade bilder på toppisar i mobilerna och det såg verkligen ut som det. Men polaren ska ta hem och kolla närmare först. Sen tror jag att vi måste vänta nån vecka innan det börjar komma på riktigt. Nu hittade vi bara 2-3 stora och 2 små.

Ska toppisar vara lite lila på stjälken föressten?
Citera
2007-09-12, 20:12
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte99
Sådär ja. hemma igen. Och vi hittade faktiskt lite! Kanske 5st som vi tror var toppisar. Vi hade bilder på toppisar i mobilerna och det såg verkligen ut som det. Men polaren ska ta hem och kolla närmare först. Sen tror jag att vi måste vänta nån vecka innan det börjar komma på riktigt. Nu hittade vi bara 2-3 stora och 2 små.

Ska toppisar vara lite lila på stjälken föressten?
Dom kan bli lite blå/lila när dom torkar tror jag. När dom är färska är dom oftast vita.
Citera
2007-09-12, 20:30
Medlem
DaPigeons avatar
Det var ju faktiskt inte så svårt som jag trodde, såg rätt unika ut ändå. Mitt i tuvorna i en kohage hittade jag dessa:

http://www.myimagespace.com/public/view/938

Är väldigt säker men för att vara helt säker; visst är det toppisar?
Citera
2007-09-12, 20:32
Bannlyst
Jag måste ha en sak klar för mig. Hur mäter man upp dosen? Torkade gram eller antal svampar? Har hört att en liten svamp har exakt samma potens som en stor, är det sant? Om dom alla har samma potens så kan man ju mäta i antal svampar, om inte så borde man ju mäta i torkade gram.
Citera
2007-09-12, 20:33
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaPigeon
Det var ju faktiskt inte så svårt som jag trodde, såg rätt unika ut ändå. Mitt i tuvorna i en kohage hittade jag dessa:

http://www.myimagespace.com/public/view/938

Är väldigt säker men för att vara helt säker; visst är det toppisar?
Nja, jag tror att alla är brokingar. Konstigt att vissa av dom hade en toppistopp.
Kolla på stjälken, den är för brun för att vara en toppis.

Dom ända som skulle kunna vara toppisar är dom tre med ljusare stjälk näst längst ner.
Citera
2007-09-12, 20:38
Medlem
Jahapp, efter 2 och en halv timmes sökning med min polare idag, genomblöta kläder, gått över lerfält, 40kr bortkastade, och vi hittade EN möjlig toppis
Som min polare snart kommer lägga upp på bild här i forumet, 10min kanske.

Han behöver bara komma hem
Citera
2007-09-12, 20:53
Medlem
DaPigeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Nja, jag tror att alla är brokingar. Konstigt att vissa av dom hade en toppistopp.
Kolla på stjälken, den är för brun för att vara en toppis.

Dom ända som skulle kunna vara toppisar är dom tre med ljusare stjälk näst längst ner.

Hittade dem på perfekta toppisplatser, dör man om man äter och provar? Jag tror det är toppisar.

Sen knäppte jag kort i mörkret med blixt, färgerna kan ha blivit fel.

EDIT: Hittade för övrigt alla på samma ställe, i kohage vid tuvor. Ser dock nu att brokingar är jävligt lika, hmm. Men tydligen ätbara så det är väl bara att prova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in