2007-07-01, 18:11
Medlem
bIZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Men de måste väl vara giftiga annars blir man väl inte kocko på dem? Om du förstår vad jag menar. Själv ska jag ta med mig 3 kompisar och plocka svamp, har själv aldrig plockat eller trippat på toppslätsskivling, de har inte trippat överhuvudtaget så det ska bli väldigt skoj och intressant.

Du får i dig psykoaktiva ämnen av toppisar som gör dig "kocko". Men det är inte giftigt på något skadligt sett.

Svampar är ganska ofta giftiga och kan göra så att tex njurarna blir utslagna och man dör ganska kort därefter. Detta gäller dock inte toppisar.

Toppisar är ungefär lika giftiga som kantareller...
Citera
2007-07-01, 18:28
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bIZong
Du får i dig psykoaktiva ämnen av toppisar som gör dig "kocko". Men det är inte giftigt på något skadligt sett.

Svampar är ganska ofta giftiga och kan göra så att tex njurarna blir utslagna och man dör ganska kort därefter. Detta gäller dock inte toppisar.

Nä precis, inte giftigt på ett skadligt sett. Aja en fråga angående dessa svampar. Om man hittar svampar, är det lixom massor på ett och samma ställe eller får man springa runt och plocka en efter en. För det behövs ju en hel del svampar som sagt.
Citera
2007-07-01, 18:50
Medlem
wesedlups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bIZong

Ja jävlar, de giftiga dvs de som söår ut njurarna etc. växer inte på samma ställen eller? Man skulle ju inte vilja ta den risken : p
Citera
2007-07-01, 18:50
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Nä precis, inte giftigt på ett skadligt sett. Aja en fråga angående dessa svampar. Om man hittar svampar, är det lixom massor på ett och samma ställe eller får man springa runt och plocka en efter en. För det behövs ju en hel del svampar som sagt.

helt olika.....i vissa tuvor växer 20-30st och i vissa 1-2st och en del 7-8 osv om du förstår.
Finns ingen direkt regel om att det finns x antal svampar per ställe.

Jag plockar varje år och det är bäst i hagar där djur går, längs bäckar, i tuvor...jag går INGEN annan stans än där och vi hittar kilovis varje år.

peace!
Citera
2007-07-01, 19:26
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wesedlup
Ja jävlar, de giftiga dvs de som söår ut njurarna etc. växer inte på samma ställen eller? Man skulle ju inte vilja ta den risken : p

Hittar du några svampar så är det ju bara att lägga upp en bild på dem här. Finns alltid hjälpsamt folk som kan säga om det är toppisar Är ganska lätt att se om det är toppisar eller nån annan svamp..
Citera
2007-07-01, 19:34
Medlem
ghettoboos avatar
Nu är det säkert hur många som helst som kommer döda mig med inlägg eftersom jag frågar. Men var i Sthlm kan man lätt hitta dessa?

Är nämligen sugen på att prova något annat än cb hehehe
Citera
2007-07-01, 19:46
Medlem
glockengolds avatar
Det finns en identifieringsmetod som är säker om man inte vet vad man plockar.

torka det du tror är toppisar och är dom "guldiga" till färgen är det toppisar, annars låt bli. Det var en gammal hippie som lärde mig det för x antal år sedan och det slår inte fel. förra året plockade jag på skoj alla svampar jag hittade under en toppisdag och torkade. inte en enda av de andra sorterna var guldiga som toppisar...men men, har man en gång sett och plockat en toppis känner man igen den för livet sedan.
Citera
2007-07-01, 20:56
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockengold
Det finns en identifieringsmetod som är säker om man inte vet vad man plockar.

torka det du tror är toppisar och är dom "guldiga" till färgen är det toppisar, annars låt bli. Det var en gammal hippie som lärde mig det för x antal år sedan och det slår inte fel. förra året plockade jag på skoj alla svampar jag hittade under en toppisdag och torkade. inte en enda av de andra sorterna var guldiga som toppisar...men men, har man en gång sett och plockat en toppis känner man igen den för livet sedan.
Word. I början när jag plockade så hittade jag massa brokingar som jag var "helt säker" på att det var toppisar Sen när jag väl hittade några såg jag direkt att det var toppisar, efter det gick det mycket lättare. Och ja, dom brukar bli lite guldiga när man torkar dom kommer jag ihåg.
Citera
2007-07-01, 21:56
Bannlyst
Suck, kan inte säga att jag ser fram emot toppissäsongen. Att se 16-åringar ute i skogen som vill trippa i syftet att se rosa elefanter är bara sorgligt.

Men vafan, det är ju svampsäsong året runt. Bara att beställa hem en liten growbox så råder det aldrig någon brist.
Citera
2007-07-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drakfanskap
Suck, kan inte säga att jag ser fram emot toppissäsongen. Att se 16-åringar ute i skogen som vill trippa i syftet att se rosa elefanter är bara sorgligt.

Letar dom i skogen efter toppisar så är det nog ingen risk att dom hittar några ändå :P
Citera
2007-07-01, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Letar dom i skogen efter toppisar så är det nog ingen risk att dom hittar några ändå :P

Meh, du fattar min poäng.
Citera
2007-07-01, 23:57
Medlem
wesedlups avatar
Hur länge (Uppskattat) varar en tripp på tja, 35 svampar dvs. mellantripp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in