2007-08-26, 11:57
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spunn
Ok jaja vi käkade en 2 gram var men hände inget tyvärr...
Ät inte svampar om du är osäker..
Citera
2007-08-26, 14:17
Medlem
Roygbivs avatar
Det finns visst giftsvampar som liknar toppisar.
Spunn, har ni fått i er giftig svamp så behöver inte ens skadan komma nu, med vissa toxiska svampar tar det en vecka när man mår hur bra som helst, och sen helt plötsligt kollapsar njurarna.

Ärligt talat, jag blir ganska irriterad när folk inte tycks använda den hjärnan de var födda med. Inte nog med att ni har satt era liv på spel, skulle ni bli sjuka av svamparna så skulle också aftonbladet och diverse andra få en riktigt tivoli-dag när de kan skriva om skräckhistorien med svamp och göra det ännu svårare för andra, mer seriösa och mer intelligenta, svampare att nyttja svampen.

tänk!
Citera
2007-08-26, 15:12
Medlem
Stormorfars avatar
Enligt SMHI så ska ju temperaturen gå ner rejält nu under veckan, så om 2-3 veckor borde dom ju komma.
Citera
2007-08-26, 15:28
Medlem
liberty_capss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norfair
Inte så smart att äta svampar som du inte är säker på vad det är, kunde ha gått värre än bara utebliven effekt.

Edit: Nu är det ju visserligen inte direkt någon giftsvamp som liknar toppisar, men jag skulle då inte stoppa i mig något som jag inte vet vad det är.

Gifthättingar räknas som en förväxlingssvamp till toppisar, men har man bara lite koll så är det ingen fara
Citera
2007-08-26, 18:21
Medlem
Då jag själv aldrig funnit en toppis(gäller även tidigare år) - jag har aldrig varit medveten om att det var en toppis iaf - och inte heller är det uppskattat att fråga vilka specifika ängar man kan hitta toppisar på så tänkte jag att jag kanske kan utesluta vissa ängar, för att underlätta mitt letande.

Så... Finns det vissa arter som man aldrig hittar tillsammans med en toppis? Självklart menar jag då arter som man vanligtvis också hittar på ängar. Jag vill minnas att jag läste på någon sida tillbaka att där klövern började så slutade toppisen. Några fler vore ju bra.

Denna fråga var inte så uttänkt som jag från början trott så jag kom inte på några fler specifika saker jag kan tänka mig vilja ha tag på, men kommer ni på någonting så shoot men, shoot!

Annars så bor jag i Sollentuna, i närheten av Danderyd samt Täby om nu någon kanske kan tänka sig med en liten "hint" på var man kan hitta i dessa trakter.
Citera
2007-08-26, 19:54
Medlem
Imorgon ska jag ut i göteborgstrakten och leta! två stora kohagar och en golfbana, får se om jag lyckas hitta några. Förra året hittade jag bara en

Tips tas gärna emot via PM

Vill gärna testa toppisarna så jag kan jämföra med copelandia cyanescens trippen

edit: 600 post
Citera
2007-08-26, 19:56
Medlem
Absinthias avatar
Nu ska jag inte använda den här tråden för kontaktannonser, men om det är någon som vet något bra ställe och har lust att leta tillsammans i Uppsala, skicka PM.
Citera
2007-08-26, 20:10
Medlem
Cocaine Cowboys avatar
Vart på svamparna sitter det roliga då? I själva hatten eller själken också?

Hade en tanke på om det bara var i hatten kan man väl svälja dom hel? utifall dom smakar pyton
Citera
2007-08-26, 20:17
Medlem
Yeah!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine Cowboy
Vart på svamparna sitter det roliga då? I själva hatten eller själken också?

Hade en tanke på om det bara var i hatten kan man väl svälja dom hel? utifall dom smakar pyton

Hela svampen innehåler "magiska moekyler"
Citera
2007-08-26, 20:21
Medlem
Cocaine Cowboys avatar
Ok. Har själv faktist inte sett en toppis än. ska ut på jakt så fort jag kan.

Men går det att svälja dom hel? äter inte vanliga svampar, hatar svamp i allmänhet. Vil helst undvika att tugga på dem.
Citera
2007-08-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine Cowboy
Ok. Har själv faktist inte sett en toppis än. ska ut på jakt så fort jag kan.

Men går det att svälja dom hel? äter inte vanliga svampar, hatar svamp i allmänhet. Vil helst undvika att tugga på dem.

Kör ner detta i en blender
~40 toppisar
1dl mjölk
2dl klassisk vaniljglass
ett dussin jordgubbar
och krossad is

Ett sugrör och en apelsinskiva och det är bara att njuta
Citera
2007-08-26, 20:31
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liberty_caps
Gifthättingar räknas som en förväxlingssvamp till toppisar, men har man bara lite koll så är det ingen fara

Ah, fast dom är ju faktiskt inte alls lika toppisar om man vet ungefär vad(och var) man ska leta efter.
Men det klart, det finns ju säkert personer som går och plockar första bästa svamp med en "topp" och slänger i sig, dessa förtjänar nästan att förgiftas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in