2018-09-16, 19:43
Medlem
MajorNybergs avatar
Var ute på svampjakt idag, blev en 150+ svampar.
Hoppas att man har prickat rätt den här gången, känns så!

https://imgur.com/0p87Q0B
Citera
2018-09-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Förstår inte var fasiken man ska leta. Åker land och rike runt men hittar inte ett jävla skit. Varför i helvete ska jag jämt ha oflyt. Vaffan är detta.

Åker ut till en hage, letar som fan, noll, åker till skogen, inget där heller, letar på en äng men inget där heller. Åker till en kohage, stendött, död mark och knappt blött. Säsongen är igång i skåne och dalarna men inte uppland. Helt mongo.

De finns ej i hela sverige just nu det beror på var i landet du letar.
Citera
2018-09-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorNyberg
Var ute på svampjakt idag, blev en 150+ svampar.
Hoppas att man har prickat rätt den här gången, känns så!

https://imgur.com/0p87Q0B

Alla verkar vara toppisar.
Citera
2018-09-16, 20:41
Medlem
MajorNybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Alla verkar vara toppisar.

Kanon! Då blir det trippning till helgen då!
Citera
2018-09-16, 22:42
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Förstår inte var fasiken man ska leta. Åker land och rike runt men hittar inte ett jävla skit. Varför i helvete ska jag jämt ha oflyt. Vaffan är detta.

Åker ut till en hage, letar som fan, noll, åker till skogen, inget där heller, letar på en äng men inget där heller. Åker till en kohage, stendött, död mark och knappt blött. Säsongen är igång i skåne och dalarna men inte uppland. Helt mongo.
Jag har hittat fina exemplar i Norra Uppland nu i helgen. Dock var dom ganska små men vänta tills nu i veckan så kanske de rasslar till. Det har INTE varit en medeltemp på 15 grader här och alldeles för lite regn. Det bästa man kan ta med sig ut när man letar är tålamod och sin hjärna. Med din negativa inställning till dig själv och till eventuella fynd så kommer du inte hitta ett skit kan jag lova dig Bara nöta på och ha ett stort smajl. Men, nu vet du iallafall att det FINNS toppis i Uppland så det e bara hoppa påt. Vet inte riktigt vad du ska i skogen och göra? Och när du letar så får du gå DJUUPT ner i gräset ifall du ska hitta dem, detta är oftast inget man hittar när man står raklång så länge gräset inte är väldigt väldigt kort. Önskar dig all lycka min Uppländska bror.
Citera
2018-09-16, 23:25
Medlem
MajorNybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorNyberg
Kanon! Då blir det trippning till helgen då!
Efter mer efterforskning ska tilläggas, vill inte råka få i mig något potentiellt farligt.
Citera
2018-09-17, 00:58
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partillejonny
Hej,

Någon som kan titta på dessa?

https://imgur.com/a/ahevgmw

Några tips vid identifikation?

Tack på förhand!
Nitlott.

Magiska molekyler har en förträfflig identifikationsguide.
Senast redigerad av Psilosopher 2018-09-17 kl. 01:05.
Citera
2018-09-17, 02:35
Medlem
Hej jag är ny på detta med svampar, vart är bästa stället att leta efter svamparna? och ska man torka svamparna eller behövs det inte? samt hur torkar man svamparna?
Citera
2018-09-17, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag har hittat fina exemplar i Norra Uppland nu i helgen. Dock var dom ganska små men vänta tills nu i veckan så kanske de rasslar till. Det har INTE varit en medeltemp på 15 grader här och alldeles för lite regn. Det bästa man kan ta med sig ut när man letar är tålamod och sin hjärna. Med din negativa inställning till dig själv och till eventuella fynd så kommer du inte hitta ett skit kan jag lova dig Bara nöta på och ha ett stort smajl. Men, nu vet du iallafall att det FINNS toppis i Uppland så det e bara hoppa påt. Vet inte riktigt vad du ska i skogen och göra? Och när du letar så får du gå DJUUPT ner i gräset ifall du ska hitta dem, detta är oftast inget man hittar när man står raklång så länge gräset inte är väldigt väldigt kort. Önskar dig all lycka min Uppländska bror.
Spännande! Norrut har jag inte varit men då får jag prova de. Inatt har det dock regnat så eventuellt har det börjat dyka upp. Men säsongen börjar sent i år, man kan säkert vänta till oktober då?
Citera
2018-09-17, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sweripper
Hej jag är ny på detta med svampar, vart är bästa stället att leta efter svamparna? och ska man torka svamparna eller behövs det inte? samt hur torkar man svamparna?
Nybörjare själv men vad gäller torkning så pratar många om tidningspapper och bara vänta, men jag hade hellre kört ugnen på 70 grader tills de är torra. Borde funka lika bra.
Citera
2018-09-17, 21:13
Medlem
Citat:
Nybörjare själv men vad gäller torkning så pratar många om tidningspapper och bara vänta, men jag hade hellre kört ugnen på 70 grader tills de är torra. Borde funka lika bra.

Löjligt att torka i ugn.
Torka ej på en tidning pga de kan fastna.
Torka de liggandes på vad som helst förutom papper det tar max 24 timmar.
Citera
2018-09-18, 01:41
Medlem
Hej. Lägger upp bilder på det jag hittat.
http://forumbilder.se/H83OP/img-20180917-125242

http://forumbilder.se/H83OP/img-20180918-013054

Dessa har torkat i 12 timmar. Är det toppis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in