2013-09-02, 21:38
Medlem
mikkefurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmquist
Inte toppisar. Var lite svårt att avgöra vissa svampar på bilden, men 90% av svamparna är med all säkerhet skräp!

Jag förstod nästan de aja då åker dom ut sen väntar jag några dagar
Tack iaf
Citera
2013-09-02, 21:42
Medlem
mikkefurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budmaude
Det där ser verkligen ut som dem, är det inte det då? I så fall måste jag läsa på mer för jag hade käkat upp dem på plats.

Jag tror de e broking för dom kan vara riktigt lik med den där bröstvårtan på toppen fast dom har svarta sporer och mörk fot
Citera
2013-09-02, 21:44
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Det där ser verkligen ut som dem, är det inte det då? I så fall måste jag läsa på mer för jag hade käkat upp dem på plats.
De har fel färg, fel form och fel storlek. Man behöver observera och utvärdera, och framför allt undvika önsketänkande. Nu kan man äta brokisar utan att drabbas av värre symtom än mysko mage och placebohallisar, men det finns värre förväxlingssvampar därute.
Citera
2013-09-02, 21:57
Medlem
Holmquists avatar
Citat:
Nu blev jag LITE osäker, men har trots allt plockat toppisar under hösten sedan 5år tillbaka. Står fast vid att det inte är toppisar, men någon mer erfaren får gärna bekräfta det

Fan vad dum jag hade känt mig om det nu mot förmodan skulle vara toppisar, då jag först nu börjat känna mig säker nog för att identifiera!
Citera
2013-09-02, 21:58
Medlem
Luciditys avatar
Jag var ute idag i det lite för varma vädret och hittade några uttorkade stackare som jag undvek att plocka. Jag vet att min kamera inte är bäst men här är några bilder i alla fall.

http://imgur.com/a/I1lNy

Eftersom de är torra ser de annorlunda ut förstås, blir nog lättare att identifiera i rätt väger. Bild 1 och 3 skulle jag kanske gissa är toppisar men inte säkert nog för att äta dem. Bild 2 verkar vara något annat, den hade slät yta och var inte öppen under hatten. Nere i bild kan man se två små av samma sort. Var säger ni?
Citera
2013-09-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmquist
Nu blev jag LITE osäker, men har trots allt plockat toppisar under hösten sedan 5år tillbaka. Står fast vid att det inte är toppisar, men någon mer erfaren får gärna bekräfta det

Fan vad dum jag hade känt mig om det nu mot förmodan skulle vara toppisar, då jag först nu börjat känna mig säker nog för att identifiera!

Menade inte att du hade fel, var mer oroad över att jag inte såg skillnaden.
Citera
2013-09-02, 22:06
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Jag var ute idag i det lite för varma vädret och hittade några uttorkade stackare som jag undvek att plocka. Jag vet att min kamera inte är bäst men här är några bilder i alla fall.

Eftersom de är torra ser de annorlunda ut förstås, blir nog lättare att identifiera i rätt väger. Bild 1 och 3 skulle jag kanske gissa är toppisar men inte säkert nog för att äta dem. Bild 2 verkar vara något annat, den hade slät yta och var inte öppen under hatten. Nere i bild kan man se två små av samma sort. Var säger ni?
Jag dissar. För raka fötter, och flera av dem har krage, vilket toppisar inte har. Även hattarna känns fel. Sorry.
Citera
2013-09-02, 22:10
Medlem
Holmquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity

Hmm. Det här var lite svårare, speciellt då svamparna ser rätt så torra ut. Bild 2 är som du säger absolut inte en toppis!

Bild 1 och 3 blev jag lite osäker på. Stjälken ser nästan för rak ut för att vara en toppis och hatten är inte riktigt rätt form.

Jag säger att det INTE är toppisar, men jag är som sagt inte helt säker. Någon erfaren får gärna ta en titt och avgöra
Citera
2013-09-02, 22:39
Medlem
Luciditys avatar
De raka fötterna vet jag också är fel. Men den vänstra på sista bilden ser i alla fall rätt ut. Men med tanke på att den är bredvid de andra två av fel art så är väl den också fel. Jag ska gå tillbaks till samma ställe när vädret blir korrekt.

Vad innebär krage?
Senast redigerad av Lucidity 2013-09-02 kl. 22:46.
Citera
2013-09-02, 23:04
Medlem
Det som sitter under hatten, kallas också strumpa. Många svampar har det, bl a röd flugsvamp:
http://www.biopix.net/photos/jcs-amanita-muscaria-33450.jpg

På den vänstra syns det tydligt.

Det är rester av hyllet, hinnan som skyddar svampen när den är ung.
Senast redigerad av Wookiedoodle 2013-09-02 kl. 23:09.
Citera
2013-09-02, 23:09
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wookiedoodle
Det som sitter under hatten, det kallas också strumpa. Många svampar har det, bl a röd flugsvamp:
http://www.biopix.net/photos/jcs-amanita-muscaria-33450.jpg

På den vänstra syns det tydligt.

Det är rester av hyllet, hinnan som skyddar svampen när den är ung.
Okej, nu ser jag det tydligt på mina bilder! Då kan vi definitivt säga att det inte är toppisar.
Citera
2013-09-03, 01:53
Medlem
m3isters avatar
Bör dom inte poppa ut nu den kommande veckan? Varit riktigt taskigt väder på senaste tiden här i småland kallt och regnigt så dom lär väl ha kommit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in