2012-09-09, 13:25
  #17521
Medlem
furis avatar
Stämmer det inte att dom svamparna som är väldigt lika toppisar inte är giftiga? Hade ju varit surt om man plockat ett gäng sen visar sig några vara fel så dör man på kuppen. Hade vart lite jobbigt!
Citera
2012-09-09, 13:54
  #17522
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av furi
Stämmer det inte att dom svamparna som är väldigt lika toppisar inte är giftiga? Hade ju varit surt om man plockat ett gäng sen visar sig några vara fel så dör man på kuppen. Hade vart lite jobbigt!

Det finns nära släktingar som ute på fältet ofta är omöjliga att skilja ifrån toppisar. En sådan art är Psilocybe Strictipes, speciellt när den är ung. Jag har själv plockat såna, och dom är inte lika potenta som toppisar men per svamp innehåller dom i snitt mer aktiva ämnen än toppisar då dom är något större. Toppisen är inte den enda psykedeliska svampen som växer vilt i Sverige, fast dom flesta misstas för toppisar.
Citera
2012-09-09, 14:02
  #17523
Medlem
aircaps avatar
Hey guys!

Första gången man är ute o kikar lite. Hittade ett par som jag är väldigt osäker på om det är toppisar. Tror inte det är det, men om det är skiter jag på mig

http://i48.tinypic.com/2l9tlzk.jpg

http://i48.tinypic.com/mttg8.jpg
'
Citera
2012-09-09, 14:14
  #17524
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aircap
Hey guys!

Första gången man är ute o kikar lite. Hittade ett par som jag är väldigt osäker på om det är toppisar. Tror inte det är det, men om det är skiter jag på mig

http://i48.tinypic.com/2l9tlzk.jpg

http://i48.tinypic.com/mttg8.jpg
'

Nog är det toppisar jag ser på bilderna, alltid! Grattis från mig! Men invänta fler svar, i vanlig ordning!
Citera
2012-09-09, 14:17
  #17525
Medlem
hoppidoppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aircap
Hey guys!

Första gången man är ute o kikar lite. Hittade ett par som jag är väldigt osäker på om det är toppisar. Tror inte det är det, men om det är skiter jag på mig

http://i48.tinypic.com/2l9tlzk.jpg

http://i48.tinypic.com/mttg8.jpg
'

Happy trippin
Citera
2012-09-09, 14:18
  #17526
Medlem
hoppidoppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechosenone
Ort, inte typ av mark. Det är viss skillnad.

Haha du förstår, jag behöver inte ange någon speciell ort, då svampen växer nästan överallt på de flesta gräsmarkerna.
Citera
2012-09-09, 14:19
  #17527
Medlem
aircaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Nog är det toppisar jag ser på bilderna, alltid! Grattis från mig! Men invänta fler svar, i vanlig ordning!

Oh god! Asgarvar! Nu får du komma hit och städa upp efter mig ! . Trevligt o höra! Tack för ett snabbt svar ...

Om det är till 100% toppisar så går jag ut och fotar hur det ser ut där jag hittade dom. Som ref till alla oss letare
Citera
2012-09-09, 14:24
  #17528
Medlem
aircaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppidoppi
Happy trippin

Thnx bro första gången man provar toppisar ska bli intressant. Copelandia är min nr:1 annars. Kanske en svensk svamp kan flytta ner ledaren?
Citera
2012-09-09, 14:28
  #17529
Medlem
hoppidoppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aircap
Thnx bro första gången man provar toppisar ska bli intressant. Copelandia är min nr:1 annars. Kanske en svensk svamp kan flytta ner ledaren?

Hehe den här svampen här helt fantastisk.

Trippade igår, och det som hände var att jag fick uppleva gud. haha
Det är inte en gubbe bland molnen, utan ett enda stort havsliknande oändligt medvetande som kopplar samman oss alla hehe. Jävligt häftigt var det, och jag ska ut nu idag igen och plocka
Citera
2012-09-09, 14:35
  #17530
Medlem
aircaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppidoppi
Hehe den här svampen här helt fantastisk.

Trippade igår, och det som hände var att jag fick uppleva gud. haha
Det är inte en gubbe bland molnen, utan ett enda stort havsliknande oändligt medvetande som kopplar samman oss alla hehe. Jävligt häftigt var det, och jag ska ut nu idag igen och plocka

Fantastiskt! Lät nästan som en dmt resa! =) och det är ju inget negativt om man säger så! =)
Oh yes! Sitt inte här o häcka, ut o plocka nu när säsongen är i full gång!
Får allt ta en vända till nu när det är bekräftat
Citera
2012-09-09, 14:35
  #17531
Medlem
thechosenones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppidoppi
Haha du förstår, jag behöver inte ange någon speciell ort, då svampen växer nästan överallt på de flesta gräsmarkerna.

"Haha du förstår,"

V. Götaland är stort och temperaturerna varierar en hel del..
Citera
2012-09-09, 14:43
  #17532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aircap
Hey guys!

Första gången man är ute o kikar lite. Hittade ett par som jag är väldigt osäker på om det är toppisar. Tror inte det är det, men om det är skiter jag på mig

http://i48.tinypic.com/2l9tlzk.jpg

http://i48.tinypic.com/mttg8.jpg
'

Grattis! Tog mig själv en runda precis och hittade ingenting. Fast det fanns tecken men ska också lägga upp bilder på ställena där jag letade. Blir till att kila ut i pisseregnet igen om en stund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in