2012-08-21, 04:43
Medlem
HighTemplars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane.Botwin
Hej kära flashbackare!
...........
Jag skulle säga att du borde vänta till högsäsong och sedan precis som föregående talare säger ta en heldag där du tar en buss eller något till ett område med mycket kohagar eller liknande och sedan hoppas på det bästa. Detta efter du läst på ordentligt och utefter det scoutar vart du borde ta en tripp. Allt du behöver veta hittas enkelt med sökningar här och på magiska molekyler.
Citera
2012-08-21, 04:53
Medlem
Skyrocketins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin
Tackar! Skönt att få det bekräftat. De ligger på tork nu och skall konsumeras i veckan Jag återkommer när skörden är större. Gick ut lite för sent idag så det blev mörkt ganska snart efter att jag hittat den första, har dock en plats nu som jag vet att det växer på. Sporer ftw!

Tackar! Hoppas att fler kan hitta. Jag hoppas på lite mer regn och första frosten sen blir det skördefest
Jag citerar mig själv här för att inte förvirra läsaren. Självklart är första frosten ett tecken på att svampsäsongen börjar ta slut och inget annat. Förlåt mig!
Citera
2012-08-21, 05:01
Medlem
Shane.Botwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin
Jag är själv inte någon expert, men mina tips till dig är att hålla dig undan träsk och skog. Toppisar växer så vitt jag vet enbart på ängar som antingen betas, har betats eller kontinuerligt blir slåttrade/klippta. I skogen och runt träsk kan du dessutom hitta förväxlingssvampar som ger dig värre bieffekter än hallucinogener, dvs. livshotande skador. Better safe than sorry, ta en heldag och ge dig ut på landet.

Det var lite det jag fruktade. Så det stämmer nog. Någon som kan bekräfta? Kan tillägga att det är plöjd skog runt om så det är väldigt öppet. Kan ju dock bara gå dit med doggen och kolla lite då och då. Förväxlingsvampar oroar jag mig inte för då jag oerhört noggrant kommer undersöka mina fynd. Men jag tar ditt råd och ger mig ut på en heldag!

Edit:
Såg nu svaret från HighTemplar, och tar det som bekräftelsen jag efterfrågade!
Senast redigerad av Shane.Botwin 2012-08-21 kl. 05:28.
Citera
2012-08-21, 06:59
Medlem
evroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackiedoe
sorry, dat aint no toppisar!

Okej, tack för det snabba svaret!
Citera
2012-08-21, 10:50
Medlem
123psyks avatar
Någon i Stockholm's Län som redan nu fått napp? Jag tycker att temperaturerna samt regn börjar samarbeta tillräckligt men ännu inte gett mig ut själv...
Citera
2012-08-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk
Någon i Stockholm's Län som redan nu fått napp? Jag tycker att temperaturerna samt regn börjar samarbeta tillräckligt men ännu inte gett mig ut själv...
Regnigt och bara lite över 15 grader just nu (bor söder om Stockholm). Kommer nog behöva vänta någon vecka till innan det är dags
Citera
2012-08-21, 12:20
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liktenchef
Regnigt och bara lite över 15 grader just nu (bor söder om Stockholm). Kommer nog behöva vänta någon vecka till innan det är dags

Tack för svar!

Well, den som väntar på något gott....
Citera
2012-08-21, 21:32
Medlem
BaldaRuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk

Ut och plocka. Jag började plocka redan för 2 veckor sen., små mängder., men har trippat 2 gånger redan.
Var ute idag, hittade 78 st.
Senast redigerad av BaldaRus 2012-08-21 kl. 21:36.
Citera
2012-08-21, 23:30
Medlem
Fluxuss avatar
Har tänkt på en sak, är det viktigt att ta med hela själva roten? De är ju förjävla långa.
Citera
2012-08-22, 09:15
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxus
Har tänkt på en sak, är det viktigt att ta med hela själva roten? De är ju förjävla långa.
Du vill absolut ha med hela foten då den innehåller aktiva ämnen, men det räcker att du bryter dem i nivå med marken. Du ska med andra ord inte dra med dig jord och mycel upp när du plockar dem.
Citera
2012-08-22, 13:25
Medlem
NikeDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldaRus
Ut och plocka. Jag började plocka redan för 2 veckor sen., små mängder., men har trippat 2 gånger redan.
Var ute idag, hittade 78 st.

Får man fråga ungefärlig geografisk position?

Här ligger temperaturen på cirkus 16-17 grader just nu, tror ni det kan vara värt att dra sig ut att leta redan nu?
Citera
2012-08-22, 13:58
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikeDude
Får man fråga ungefärlig geografisk position?

Här ligger temperaturen på cirkus 16-17 grader just nu, tror ni det kan vara värt att dra sig ut att leta redan nu?
Sitter med samma fundering, så har beslutat mig för att ta en promenad lite senare då jag fått tummen ur och ätit lunch. Återkommer med rapport, detta i ~norrköping/östergötland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in