2012-08-19, 21:40
Medlem
Benkkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tainted87
Så de måste torkas först? Har grymt många sådanna i hagen här utanför, aldrig vetat att man kunde käka dom förrän jag snubbla över tråden här!

Torka ett par dagar på ett tidningspapper under sängen typ, sedan fryser du in svamparna och plockar fram lite då och då vid speciella tillfällen
Citera
2012-08-19, 21:58
Medlem
Tainted87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkke
Torka ett par dagar på ett tidningspapper under sängen typ, sedan fryser du in svamparna och plockar fram lite då och då vid speciella tillfällen

will do. så inte äta färskt då
Citera
2012-08-20, 00:01
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:

Funkar bra det med, färskt!
Citera
2012-08-20, 00:07
Medlem
Shroomfaces avatar
Citat:

Jo du kan äta dem färska,men torka om du ska spara.
Citera
2012-08-20, 01:06
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
men.. vaddå, är det bara att gå ut och plocka och äta i takt med att man hittar eller ska man göra nåt med dom först?
Och om man aldrig testat något alls innan, vad kan man vänta sig för effekt? Hallucinationer som att det kommer gröna gubbar och vill käka upp en eller att molnen kanske verkar lite rosa?
Du ska inte ta hallucinogener eller toppisar

toppisar är en TUNG drog som kräver kunskap och erfarenheter för att få ett bra rus. Om man är nybörjar och dåligt påläst finns det en HÖG risk att man kan få ett dåligt rus och att man får LÅNGVARIGA psykiska skador!

Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Snabb fråga bara: finns det några "farliga" svampar som man lätt kan råka förväxla toppisar med här i Sverige? Vore ju inte kul att dö pga fel svamp

Det beror på hur dum du är...

den vanligaste (giftiga) svampen som folk brukar förväxla toppisar med är grå bläcksvamp.

http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Coprinus_atramentarius

Sen finns den 5-6 olika andra svampsorter där det finns en hög risk för förväxling. Dock finns det inga tecken på att dessa är giftiga.

Mitt bästa tips är att lägga upp bilder på svamparna i denna tråd och låt 2-3 mer erfarna forums medlemmar identifiera dem.

!ÄT ALDRIG SVAMPAR SOM DU INTE FÅTT IDENTIFIERADE!
Senast redigerad av FelGud 2012-08-20 kl. 01:12.
Citera
2012-08-20, 10:02
Medlem
Citat:
men.. vaddå, är det bara att gå ut och plocka och äta i takt med att man hittar eller ska man göra nåt med dom först?
Och om man aldrig testat något alls innan, vad kan man vänta sig för effekt? Hallucinationer som att det kommer gröna gubbar och vill käka upp en eller att molnen kanske verkar lite rosa?

Kanske vid dem lätta tripparna. Vid dem tyngre är det mer det som händer i ditt sinne som är det mest märkbara och inte just hallucinationerna som du säkert har ändå.

Här läs lite om bra och dåliga upplevelser så du får en syn på vad som kan väntas. Läs även på mer om svampen på den sidan, finns mycket bra info

http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/fallbeskrivningar.php
Citera
2012-08-21, 00:27
Medlem
Skyrocketins avatar
Hallå i stugan, hittade svampar idag som jag misstänker är toppslätsskivling. Skulle uppskatta om någon kan identifiera.

http://www.mediafire.com/?0knb201plsqoe

Det bör nämnas att det var torrt ute idag när jag hittade svampen. Det är därför jag är lite tveksam, men enligt mig är det toppisar. Väldigt tacksam för svar!
Senast redigerad av Skyrocketin 2012-08-21 kl. 00:56.
Citera
2012-08-21, 01:23
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin
Hallå i stugan, hittade svampar idag som jag misstänker är toppslätsskivling. Skulle uppskatta om någon kan identifiera.

Det bör nämnas att det var torrt ute idag när jag hittade svampen. Det är därför jag är lite tveksam, men enligt mig är det toppisar. Väldigt tacksam för svar!
Gratulerar! Det ser definitivt ut som toppisar.
Citera
2012-08-21, 02:12
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin

japp toppisar! grattis!
Citera
2012-08-21, 03:27
Medlem
Shane.Botwins avatar
Hej kära flashbackare!
Här kommer ett, i vissa ögon lite meningslöst inlägg, så bry dig inte om att läsa om du har mens

Jag tänkte om några få veckor för första gången bege mig ut på jakt efter toppisar! Och sitter därmed på lite frågor:

1. Jag har inte någon golfbana/hage inom gångavstånd och inte körkort heller för den delen. Och buss vill jag inte. Det jag har nära är ett ganska öppet träsk, inte allt för sunkigt. Räcker det för goda odds? Alltså är gödslad mark ett "måste" för en att en noobjävel ska kunna finna ett gäng svampar?

2. Det har ju som ni nog alla vet, regnat en hel del. Hur påverkar detta toppslättskivlingen? Tittar den fram tidigare? Kan man ut och jaga redan nu eller är det bättre att vänta? Bor i västra götaland.

3. Är det bara i grästuvor dom växer? Om inte, vart mer kan man leta?

4. Det finns ett smalt kraftlednings spår som går genom skogen nära mig, är det någon idé att leta där?

5. Finns det någon växt eller svamp som trivs i samma miljö? (har hund så tänkte om det är något man kan hålla ögonen öppna efter under promenader)

Med jävligt vänliga hälsningar Shane Botwin
Citera
2012-08-21, 03:35
Medlem
Skyrocketins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Gratulerar! Det ser definitivt ut som toppisar.
Tackar! Skönt att få det bekräftat. De ligger på tork nu och skall konsumeras i veckan Jag återkommer när skörden är större. Gick ut lite för sent idag så det blev mörkt ganska snart efter att jag hittat den första, har dock en plats nu som jag vet att det växer på. Sporer ftw!
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
japp toppisar! grattis!
Tackar! Hoppas att fler kan hitta. Jag hoppas på lite mer regn och första frosten sen blir det skördefest
Citera
2012-08-21, 04:08
Medlem
Skyrocketins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane.Botwin
Hej kära flashbackare!
Här kommer ett, i vissa ögon lite meningslöst inlägg, så bry dig inte om att läsa om du har mens

Jag tänkte om några få veckor för första gången bege mig ut på jakt efter toppisar! Och sitter därmed på lite frågor:

1. Jag har inte någon golfbana/hage inom gångavstånd och inte körkort heller för den delen. Och buss vill jag inte. Det jag har nära är ett ganska öppet träsk, inte allt för sunkigt. Räcker det för goda odds? Alltså är gödslad mark ett "måste" för en att en noobjävel ska kunna finna ett gäng svampar?

2. Det har ju som ni nog alla vet, regnat en hel del. Hur påverkar detta toppslättskivlingen? Tittar den fram tidigare? Kan man ut och jaga redan nu eller är det bättre att vänta? Bor i västra götaland.

3. Är det bara i grästuvor dom växer? Om inte, vart mer kan man leta?

4. Det finns ett smalt kraftlednings spår som går genom skogen nära mig, är det någon idé att leta där?

5. Finns det någon växt eller svamp som trivs i samma miljö? (har hund så tänkte om det är något man kan hålla ögonen öppna efter under promenader)

Med jävligt vänliga hälsningar Shane Botwin
Jag är själv inte någon expert, men mina tips till dig är att hålla dig undan träsk och skog. Toppisar växer så vitt jag vet enbart på ängar som antingen betas, har betats eller kontinuerligt blir slåttrade/klippta. I skogen och runt träsk kan du dessutom hitta förväxlingssvampar som ger dig värre bieffekter än hallucinogener, dvs. livshotande skador. Better safe than sorry, ta en heldag och ge dig ut på landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in