2011-10-10, 17:26
  #16501
Medlem
Steinems avatar
De har ju liksom inga tipptoppar. Ingen av de 50 toppisliknande jag hittade hade riktiga tipptoppar.
Citera
2011-10-10, 17:27
  #16502
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinem
Bättre bild än såhär kan jag tyvärr inte ta just nu.
Fick knöka ner laptopen under köksfläkten att få ljus till denna cambild.
Den minsta svampen på bilden är 4 cm lång.
De var fuktiga och mörkgrå/bruna när jag plockade dem i förmiddags,
men nu är de mörkt beige/gulish.

http://imageshack.us/photo/my-images/708/bild238.jpg/


Kan det vara toppis eller liknar det en giftig svamp?
Väldigt tacksam.
Nej inte rätt, ser ut som brokingar.
Citera
2011-10-10, 17:28
  #16503
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinem
Bättre bild än såhär kan jag tyvärr inte ta just nu.
Fick knöka ner laptopen under köksfläkten att få ljus till denna cambild.
Den minsta svampen på bilden är 4 cm lång.
De var fuktiga och mörkgrå/bruna när jag plockade dem i förmiddags,
men nu är de mörkt beige/gulish.

http://imageshack.us/photo/my-images/708/bild238.jpg/


Kan det vara toppis eller liknar det en giftig svamp?
Väldigt tacksam.

Tyvärr, fel svamp.
Citera
2011-10-10, 17:33
  #16504
Medlem
Steinems avatar
Åh neeeeeej Nåväl, tack så mycket för hjälpen.
Citera
2011-10-10, 17:39
  #16505
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Beror på vad du tycker om larverna. Efter att ha torkat toppisar som jag plockat och sett alla de små söta vita liven kräla omkring så var jag väldigt glad för att jag åtminstone gjort thé av dem innan. Fy fan så vidrigt! Aldrig mer toppisar för min del

Så du skulle aldrig kunna tänka dig att klappa ett barn på huvudet för att barnet haft löss? Du kanske inte kan meta för att du inte pallar att sätta en mask på kroken? Toppislarverna är inte vidriga. Dom är en organism som är totalt ofarliga.
Citera
2011-10-10, 17:39
  #16506
Medlem
hoppidoppis avatar
Någon som vet när säsongen är över i västra götaland?
Citera
2011-10-10, 17:43
  #16507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Vet inte om det är värt att lägga upp då den är torkad, men what the hell. Färsk var toppen vit, ungefär 1cm bred, stjälken var vit med en svagt brun ton och skivorna mörka.

http://i.imgur.com/mD0bM.jpg

http://i.imgur.com/g7tbk.jpg

Är det såhär en torkad toppis ser ut?

Jag har ett 100-tal toppisar som har legat och torkat i 2-3 veckor och de är ljusare än sådär, även de som var relativt mörka när de plockades är ljusare än så.
Citera
2011-10-10, 17:49
  #16508
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Så du skulle aldrig kunna tänka dig att klappa ett barn på huvudet för att barnet haft löss? Du kanske inte kan meta för att du inte pallar att sätta en mask på kroken? Toppislarverna är inte vidriga. Dom är en organism som är totalt ofarliga.

Det är lite skillnad på att klappa en lus och att äta en larv.
...och nej, jag sätter aldrig maskar på kroken. Jag fiskar inte ö.h.t.
Citera
2011-10-10, 17:59
  #16509
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Det är lite skillnad på att klappa en lus och att äta en larv.
...och nej, jag sätter aldrig maskar på kroken. Jag fiskar inte ö.h.t.

Fiskar är den nyttigaste maten som finns, och gissa vad: Dom flesta fiskar bygger upp sitt protein av att dem äter insekter. Så då kanske du hellre äter grönsaker. Men gissa. Det finns många insekter som kryper in i grönsaker om man inte bekämpar dem med gifter som i sin tur kan stanna kvar på grönsaken.

Tro mig. Larverna kryper ut ur svampen när svampen torkar.
Citera
2011-10-10, 19:15
  #16510
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Fiskar är den nyttigaste maten som finns, och gissa vad: Dom flesta fiskar bygger upp sitt protein av att dem äter insekter. Så då kanske du hellre äter grönsaker. Men gissa. Det finns många insekter som kryper in i grönsaker om man inte bekämpar dem med gifter som i sin tur kan stanna kvar på grönsaken.

Tro mig. Larverna kryper ut ur svampen när svampen torkar.

Eller så äter man svamparna färska utan att tänka på maskarna ignorance is bliss!
Citera
2011-10-10, 20:28
  #16511
Medlem
VanillaDiggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Svampen ser i formen exakt ut som en nästan helt torkad toppis kan se ut. Men toppisar blir oftast brungula när dom torkat (Vissa kan vara i stort sett svarta, men då är det blöta svampar som förmodligen var döda när dem plockades). Sedan är det svårt att se storleken på svampen. Du borde ha lagt en 1krona bredvid svampen.

Har dom fortfarande psilocybin i sig fast dom är döda? 50% av mina har blivit pyttesmå o svarta.

Plockade idag o hittade ca 100. Det var riktigt blött och när jag tog upp dom ur min lilla papperspåse så var dom en stor klump där de som låg längst inne var ganska svarta. Påverkar detta deras potens?
En del är "ihåliga" också ser jag nu när dom börjat torka. Skivorna kanske har ruttnat?
Citera
2011-10-10, 20:44
  #16512
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanillaDigger
Har dom fortfarande psilocybin i sig fast dom är döda? 50% av mina har blivit pyttesmå o svarta.

Plockade idag o hittade ca 100. Det var riktigt blött och när jag tog upp dom ur min lilla papperspåse så var dom en stor klump där de som låg längst inne var ganska svarta. Påverkar detta deras potens?
En del är "ihåliga" också ser jag nu när dom börjat torka. Skivorna kanske har ruttnat?

Du kan mycket väl bli väldigt trippad om det var toppisar. Men också magsjuk om det vill sig riktigt illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in