2011-09-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Det tar väl en vecka eller så innan du börjar känna av kräkningar, magont, yrsel osv..

är du säker på de? alla säger olika och änn har ja inte fått symptom på något.. kommer ja skadas av de?
Citera
2011-09-15, 00:04
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Svampföreningar finns ju överallt i Sverige, så hitta den närmast dig och be dem om råd. Annars är ju den akademiska världen ett hett tips. Har du nåt universitet i krokarna?

Umeå Universitet, två mil bort.

Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Jag kan iaf inte tänka mig att mykologi är särskilt vanligt på något universitet förutom kanske SLU?

Tips: http://www.svampar.se/ eller http://www.slu.se/

SLU verkar vettigt. Ska kolla in detta närmare imorgon. Såg att dom har forskarstationer ganska nära mig, så det kan vara något.
Citera
2011-09-15, 00:06
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonsega
är du säker på de? alla säger olika och änn har ja inte fått symptom på något.. kommer ja skadas av de?
Men ring till giftinformationen om inte svaren här duger. Det borde du ha gjort redan i går.

Citat:
Cellskadande gifter

Minst ett par arter flugsvampar och spindlingar innehåller cellskadande gifter som kan orsaka livshotande skador på lever eller njurar. Det är främst gifterna Amatoxin och Orellanin som orsakar de allvarligaste svampförgiftningarna.

Kännetecknande för dessa är att symptomen ofta uppträder först efter 8-24 timmar, och ibland kan det dröja ända upp till 2-3 veckor(!!) innan de första symptomen kommer (Orellanin). De drabbade kan då komma att bli beroende av kronisk dialys eller njurtransplantation.

Källa: http://www.svampguiden.com/svampgifter.asp
Citera
2011-09-15, 00:57
Medlem
cpskadans avatar
Citat:

Cytotoxiska gifter (t.ex. amatoxin, orellanin) orsakar allvarliga skador på inre organ (lever, njure) och kräver intensiv behandling, inklusive hemoperfusion. Symtom inom 5-6 timmar innebär allvarlig intoxikation.

Bara att börja käka kol om du känner dig konstig
Citera
2011-09-15, 01:02
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Alltså ring 112 eller giftcentralen. Herrejävlar, hur dum kan man vara.. Hur gammal är du?
Citera
2011-09-15, 15:28
Medlem
Var ute igår och jag hittade en del toppisar, men de var så pass små att jag inte plockade dem (kanske 2 cm långa). Idag har det regnat hela dagen fram till klockan 13 kanske, och nu är det sol. Tycker ni jag ska gå ut och plocka idag eller vänta tills imorgon (sol och 15 grader imorgon)?
Citera
2011-09-15, 15:44
Medlem
Tjena! En liten fråga: Käkar lite mediciner, tänkte höra om de kan hindra effekterna av toppisarna?

Käkar följande: Risperdal 3 mg (antipsykotiskt)
Cipralex 25 mg (antidepressivt)
Mirtazepine 45 mg (stämningsstabiliserande)
Plus Concerta o Ritalin.
Citera
2011-09-15, 16:02
Medlem
TeaRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxsthulr
Tjena! En liten fråga: Käkar lite mediciner, tänkte höra om de kan hindra effekterna av toppisarna?

Käkar följande: Risperdal 3 mg (antipsykotiskt)
Cipralex 25 mg (antidepressivt)
Mirtazepine 45 mg (stämningsstabiliserande)
Plus Concerta o Ritalin.

Antipsykotiskt, antidepp, stämningsstabiliserande.
Om du tänker efter lite på hur svampen agerar så är det väldigt tydligt att dessa preparat kommer att motarbeta dess effekt!
Det kommer förmodligen inte hända någonting.
Citera
2011-09-15, 16:04
Medlem
absentiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
nej du har plockat giftig bläcksvamp...
Tur att jag aldrig plockade några då ;D

Citat:
Ursprungligen postat av Lafeul
Härlig kvalle iaf!

Haha, alltid något!

Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Det är inte toppisar nej. Inte heller svampmannens.

Här finns bilder på några förväxlingsarter: http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/svamparisverige.php

Alright!

Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Absolut inte toppisar. Men grattis till Lodjuren!

Haha, man tackar!

Nej men vafan, eftersom det stod säkert 100 jävla svampar i samma klunga var man ju tvungen att kolla, tänk om liksom... Tack för svar allesammans!
Citera
2011-09-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Alltså ring 112 eller giftcentralen. Herrejävlar, hur dum kan man vara.. Hur gammal är du?

19.. de va min polare som sa sig va svamp experten så ja lyssna på han när vi plocka.. själv är ja bara experten inom området mdma meth röka osv..
Citera
2011-09-15, 16:29
Bannlyst
Någon som har hittat i Östergötland ännu?
Citera
2011-09-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THCman
Någon som har hittat i Östergötland ännu?

Ja, väldigt säker på att jag hittat några. Efter dagens regnväder så kommer de nog växa till sig, ge dig ut imorgon vet jag. Ska inte vara lika varmt här nu framöver!

Bumpar min fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av 41-Mosquitoes
Var ute igår och jag hittade en del toppisar, men de var så pass små att jag inte plockade dem (kanske 2 cm långa). Idag har det regnat hela dagen fram till klockan 13 kanske, och nu är det sol. Tycker ni jag ska gå ut och plocka idag eller vänta tills imorgon (sol och 15 grader imorgon)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in