2011-08-23, 16:56
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Vad kan denna lilla rackare vara för art?

http://img535.imageshack.us/img535/3723/mushj.jpg
http://img405.imageshack.us/img405/1165/mush2.jpg

Växte på rätt ställe, dock lite för tidigt.
Otydlig topp.
Hatten är inte större än lillfingernageln.
Foten går att snurra runt fingret.

Förmodligen fel, men vore kul att identifiera ändå, så man vet vilka kompisar den riktige har.
Jag kan inte identifiera den från denna bilden, det är möjligtvis en toppis men kan lika gärna vara en brokskivling. Som sagt.
Citera
2011-08-23, 16:56
Medlem
Det känns lite konstigt att snoka runt bland folks kohagar... Begår jag något brott? Har någon några tips om hur man ska gå till väga utan att bli upptäckt, isåfall? (noob)
Citera
2011-08-23, 16:59
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grynolf
Det känns lite konstigt att snoka runt bland folks kohagar... Begår jag något brott? Har någon några tips om hur man ska gå till väga utan att bli upptäckt, isåfall? (noob)

Leta inte i kohagar där det fortfarande är kor som betar. Hitta istället ängar runtom som en gång kanske har varit en kohage, och leta där under skymningen just innan det blir mörkt. Man får vara snabb, då det snabbt blir för mörkt för att man ska kunna se något, men hittils har jag ännu inte blivit upptäckt.
Citera
2011-08-23, 17:00
Medlem
Imalosers avatar
Citat:

Bara du inte skadar nåt djur och inte förstör stängslet eller lämnar grindar öppna så har du all rätt att vara där (allemansrätten). Om du inte vill bli upptäckt, bär kamoflauge eller nåt :P Annars kan du ju bara ha någon ursäkt planerad som du säger om nån skulle fråga vad du sysslar med, typ att du är ute och fotar grodor eller nåt...
Citera
2011-08-23, 17:02
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Bara du inte skadar nåt djur och inte förstör stängslet eller lämnar grindar öppna så har du all rätt att vara där (allemansrätten). Om du inte vill bli upptäckt, bär kamoflauge eller nåt :P Annars kan du ju bara ha någon ursäkt planerad som du säger om nån skulle fråga vad du sysslar med, typ att du är ute och fotar grodor eller nåt...

Min ursäkt är att jag har hitta på att jag var där i fyllan och tappat bort mina nycklar i gräset och letar efter dom
Citera
2011-08-23, 17:07
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Min ursäkt är att jag har hitta på att jag var där i fyllan och tappat bort mina nycklar i gräset och letar efter dom

ja, det funkar ju det också :P Jag har faktiskt inte planerat nåt att säga, men blir jag påkommen kommer jag säkert på nåt. Det är väl inte så att bönderna tänker "Nu jävlar tog jag svamppundarn på bar gärning!" utan de fattar verkligen inte vad man gör där, så vilken förklaring som helst duger nog.
Citera
2011-08-23, 17:10
Medlem
cpskadans avatar
Citat:
Om du menar Närke så är det inte alls för tidigt, jag bor i VG och har hittat runt 35 stycken de senaste två dagarna.

Tack för infon!
Då är man iaf inte ute och spanar helt i onödan

Har ett guldställe som jag sparar till sist dock, ytterst hemligt.
Blir att dra på stövlarna , packa matsäck, kaffe mm. och fara dit snarast
Citera
2011-08-23, 17:14
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Usch, vad svårt. Hatten har lite konstig färg, och vet inte om detta beror på ljuset. Annars är den väldigt lik en toppis, men är förmodligen en vanlig gråbroking, då den kan vara snarlik som ung.

Jag tror att det är rätt: gråbrokingar brukar ha mycket mörkare stammar även som unga. Det här exemplaret har ljus stam, och färgen på hatten tycker jag ser riktig ut. Den har inte heller en lika skarp kant längst ner på hatten som brokingar ofta har.
Citera
2011-08-23, 17:38
Medlem
singularitets avatar
Citat:

Du får faktiskt gå in i kohagar enligt en del hemsidor. Jag har inte kollat närmare eftersom jag inte bryr mig. Det viktigaste är att du inte förstör stängsel eller stressar djuren. Problemet med kohagar och hästhagar brukar emellertid vara att djuren stressar dig. Jag tänkte hoppa över ett elstängsel och kolla in en lovande hage. Innan jag kommit på hur jag skulle forcera stängslet så hade alla hästar kommit fram till mig och stirrade på mig. Dessutom så gömde sig fölen bakom resten av hästarna och jag kände mig illa till mods. Jag får se om det är mindre hästar där i år för det är en lovande hage.
Citera
2011-08-23, 17:49
Medlem
FaNirs avatar
Ska ut och leta i umeå området ikväll.
det har regnat någon dag nu så har jag tur så kanske det har poppat upp några på mitt svampställe!
wish me luck
Citera
2011-08-23, 17:50
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Mitt fynd var i Nerike, dvs lite för tidigt?

Citat:
Om du menar Närke så är det inte alls för tidigt, jag bor i VG och har hittat runt 35 stycken de senaste två dagarna.

Var ute på en liten premiärrunda på ett nytt ställe idag och visst fanns det. Hittade inte så många, men det var svettigt ute också..

För att styrka har jag dagens tidning i bakgrunden..
http://imageshack.us/photo/my-images/694/turbobooste.jpg/
Citera
2011-08-23, 17:59
Medlem
cpskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Var ute på en liten premiärrunda på ett nytt ställe idag och visst fanns det. Hittade inte så många, men det var svettigt ute också..

För att styrka har jag dagens tidning i bakgrunden..
http://imageshack.us/photo/my-images/694/turbobooste.jpg/

Nejmen! Grattis till en fin första-fångst!

Tack för att du bekräftar att de ploppat upp här i trakterna.

Nu blev ja dock stressad, måste ge mig ut innan alla flummiga Nerike-bor har "kalhuggit" hela slätten.
Senast redigerad av cpskadan 2011-08-23 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in