Citat:
Ursprungligen postat av big_bob
Antar att de inte fick torka riktigt bra. Är flera skördar som jag blandat ihop. Men det är antagligen första skörden som blivit möglig. Dock så var det bara enstaka svampar, och ytterst lite. Därför frös jag in allt för att förhindra att det fortsatte mögla. Kan jag äta 3-6 svampar med lite mögel på? (Ytterst lite. Inte söndermöglad rakt genom.)
Antar att detta har hänt pga att jag torkat dom i ett oventilerat skåp, och kanske inte var helt torra innan dom åkte ner i en liten glas burk. Jag trodde att dom skulle mögla om dom stog ute i luften för länge, eller var osäker rättare sagt och gjorde förhastade beslut. Precis som mitt snabba beslut att frysa in allihopa. Nybörjare som man är
Antar att detta har hänt pga att jag torkat dom i ett oventilerat skåp, och kanske inte var helt torra innan dom åkte ner i en liten glas burk. Jag trodde att dom skulle mögla om dom stog ute i luften för länge, eller var osäker rättare sagt och gjorde förhastade beslut. Precis som mitt snabba beslut att frysa in allihopa. Nybörjare som man är

Det var bra tänkt frysen kommer döda möglet så att det inte sprider sig. Om det bara är 3-6 svampar som är mögliga så skulle jag skita i dem, inte direkt svårt att hitta 3-6 nya och fett ovärt att spy under en tripp tack vare mögliga svampar.
Det bästa stället att torka på är öppet i ett mörkt rum, mina la jag på hallgolvet under natten så var det klart. De möglar inte om de ligger ute i luften (förutsatt att det inte är jättefuktigt i luften typ badrum), bättre att torka dem lite extra länge än fort kort så att säga.
Ha dock kvar dina svampar i frysen nu och plocka bort de mögliga när du ska trippa, funkar finfint att käka de helfrusna. Kom ihåg att skölja ner med massa citronjuice bara eller låt dem ligga och dra i juicen nån halvtimme
Ska försöka hitta dom mögliga sedan då.