• 1
  • 2
2008-12-02, 01:23
Medlem
414.s avatar
Hej!

Jag har ett, eller möjligtvis två, problem med min dator som kanske har en 3 år på nacken.

När jag spelar spel, och då specifikt WoW vilket är det enda som spelas just nu, så "hänger" sig grafiken i det fönster där spelet spelas. (Alternativt i fullscreen om jag har det inställt). Det verkar inte spela någon roll vilken upplösning eller detaljrikedom jag har inställt utan detta verkar hända då och då, men kanske specifikt när det är mycket som händer på skärmen och mycket som behöver uppdateras samtidigt. När detta händer kan jag ibland, sällan, starta om spelet och då komma tillbaka i en kort stund innan samma problem inträffar igen men oftast får jag "kan inte starta 3d acceleratorn (tror jag) när jag försöker starta. Måste då reboota och då går det fint i 1 min - 2 timmar igen innan det sker. Mycket irriterande.

Det andra problemet är liknande, inträffar även de när jag spelar och mycket händer på skärmen men då börjar grafiken "blinka" i ca 10 sekunder innan hela skärmen blir svart, går ej att alt-tabba eller alt-f4 utan måste då starta om datorn med powerknappen. Även detta mycket irriterande.

Till saken hör att dessa problem bara varit hos mig de senaste 2 veckorna, innan dess har både WoW och andra spel / filmer mm funkat helt ok och jag har aldrig haft liknande problem alls. Har prövat att ladda hem nya drivrutiner till grafikkortet (NVIDIA GeForce 6600) men problemen kvarstår. Till saken hör att de började lite "smygande" men till exempel idag har det varit extremt och jag stängde till slut av datorn i frustration.

Jag är inte super på datorer men svarar gärna om någon har frågor kring min burk. Vad skall jag göra? Känns ok om jag måste köpa nytt grafikkort men då jag inte har möjlighet att avgöra om det är där skon klämmer känns det ju lite tråkigt att lägga pengarna på något man inte vet funkar.

Tack på förhand!
Citera
2008-12-02, 01:31
Medlem
NumeroUnos avatar
Min första gissning skulle vara värmeproblem. Öppna burken, köp en burk med komprimerad luft på burk och spraya bort allt damm ur fläktarna.
Citera
2008-12-02, 01:33
Medlem
414.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Min första gissning skulle vara värmeproblem. Öppna burken, köp en burk med komprimerad luft på burk och spraya bort allt damm ur fläktarna.

Hmm, jag har dammsugit ur fläkten i nätaggregatet, och även försökt rengöra de andra småfläktarna (på grafikkort samt moderkort), fast det blev ju inte bättre för det. Borde det inte vara så att det går långsammare i windows etc med då? När jag får problem ett ovan så fungerar ju allt i windows normalt, bara WoW jag inte kan starta upp på grund av ovan nämnda grafikspel.

Var kan jag köpa en sådan burk? Utgår från att strålen du får ur en sådan är avsevärt kraftigare än suget i min dammsugare.
Citera
2008-12-02, 01:41
Medlem
NumeroUnos avatar
Brukar köpa på Claes Ohlsson, 100:- eller ngt sånt. Tror det kan vara den här, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56011422.
Citera
2008-12-02, 08:29
Medlem
414.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Brukar köpa på Claes Ohlsson, 100:- eller ngt sånt. Tror det kan vara den här, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56011422.

Ok tackar! Skall inhandla idag då och testa när jag kommer hem efter jobbet.

Om det inte är detta som är problemet, vad kan det då vara? Grejen är att det biland går att spela i 2+ timmar, medan det stundtals hänger sig så fort jag loggar in i WoW även om datorn bara varit påslagen i 5 minuter.
Senast redigerad av 414. 2008-12-02 kl. 08:39.
Citera
2008-12-02, 23:29
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 414.
Om det inte är detta som är problemet, vad kan det då vara? Grejen är att det biland går att spela i 2+ timmar, medan det stundtals hänger sig så fort jag loggar in i WoW även om datorn bara varit påslagen i 5 minuter.
Vi får hoppas på värme :-). Antar att du inte gjort något speciellt med datorn på sistone? Installerat nya drivrutiner, pillat i BIOS eller liknande?
Citera
2008-12-03, 09:03
Medlem
Du har väl inte dammsugit fläktar som sitter fast på kort va?
Citera
2008-12-03, 16:14
Medlem
Förmodligen värmeproblem, spela utan chassie ett tag och se om det försvinner. Gör det inte det så håller nog ditt grafikkort på att ge upp.
Citera
2008-12-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 414.
Hmm, jag har dammsugit ur fläkten i nätaggregatet, och även försökt rengöra de andra småfläktarna (på grafikkort samt moderkort), fast det blev ju inte bättre för det. Borde det inte vara så att det går långsammare i windows etc med då? När jag får problem ett ovan så fungerar ju allt i windows normalt, bara WoW jag inte kan starta upp på grund av ovan nämnda grafikspel.

Var kan jag köpa en sådan burk? Utgår från att strålen du får ur en sådan är avsevärt kraftigare än suget i min dammsugare.

Lite påminnelse bara, dammsug aldrig inne i en dator då dammsugare skapar stora mängder statisk elektricitet som kan skada datorn
Citera
2008-12-03, 23:48
Medlem
414.s avatar
Tack för svaren!

Nej jag har inte dammsugit inne i datorn, förlåt om jag var otydlig, utan enbart i fläktar som jag tagit ut. Alltså chassifläkt. Har inte heller ändrat i BIOS eller liknande, är aldrig inne och rör till i register utan det enda jag gjort sedan det hela började var att ladda ner nya drivrutiner till grafikkortet.

Har inhandlat den komprimerade luften på CO och försökt blåsa rent överallt. Även öppnat chassit just för att undvika eventuella värmeproblem men även direkt efter crash har datorn aldrig känts "för varm", alltså aldrig brännhet.

Har inte hunnit tid att sitta ner och testa hur det funkar i spel nu efter "utblåsningen" men kommer göra så imorgon kväll och därefter återkomma med rapport. Om det skiter sig då, antar att det är nytt grafikkort som gäller. Lite tråkigt då det jag har nu har haft fullt tillräckliga prestanda för det jag utnyttjar det till.
Citera
2008-12-05, 01:32
Medlem
414.s avatar
Uppdatering:

Datorn crashar fortfarande på samma sätt som innan och segar riktigt rejält så fort det är mycket grafik som skall ritas...

Blir nog tyvärr nytt grafikkort imorgon.
Citera
2008-12-28, 17:09
Medlem
414.s avatar
Kommer nu med ännu en uppdatering av läget.

Jag köpte ett nytt grafikkort på 512 mb minne, GeForce 9800 tror jag det var för runt 850 kronor (sitter på jobbet nu och kan därför inte kolla specifikationerna). Laddade ner drivrutiner automatiskt från nätet vid installation så de borde vara av senaste uppdatering.

Helt klart en uppgradering om man ser till grafikmässiga prestandan men även om datorn crashar mer sällan nu händer det fortfarande på "folktäta" (Läs Dalaran) områden i WoW. Ibland kan även grafiken bli lite "hackig" när det är mycket uppdatering på en gång. Då det enda spelet jag spelar är WoW kan jag inte jämföra med andra spel och när jag gör annat på datorn, som spela film / musik, surfa etc fungerar den utmärkt.

Frågan är då... vad göra? Jag har 2 mb RAM, är det läge att köpa mer? Känns väldigt skumt att det skall krävas mer än det jag har då jag spelar på låga grafikinställningar, förutom upplösningen där jag kör 1680*900 då jag har en 22" widescreen.

Köpa mer RAM? Avinstallera skiten och installera om hela windows och allt? (har prövat att installera om WoW men det blev inget resultat).

EDIT: Förtydligade lite.
Senast redigerad av 414. 2008-12-28 kl. 17:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in