• 1
  • 2
2008-12-28, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 414.
Frågan är då... vad göra? Jag har 2 mb RAM, är det läge att köpa mer? Känns väldigt skumt att det skall krävas mer än det jag har då jag spelar på låga grafikinställningar, förutom upplösningen där jag kör 1680*900 då jag har en 22" widescreen.

Köpa mer RAM? Avinstallera skiten och installera om hela windows och allt? (har prövat att installera om WoW men det blev inget resultat).

EDIT: Förtydligade lite.

Vad har du för övriga specifikationer på datorn; processor osv?

Hur länge har det här grafikrelaterade problemet hållt på; dvs när började problemen dyka upp?

När körde du en ominstallation av operativsystemet senast?
Citera
2008-12-28, 19:13
Medlem
414.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Vad har du för övriga specifikationer på datorn; processor osv?

Hur länge har det här grafikrelaterade problemet hållt på; dvs när började problemen dyka upp?

När körde du en ominstallation av operativsystemet senast?

Jag är fortfarande på jobbet så lite ur minnet; tror det är en 3.6 GHz processor, allt är ganska gammalt (ja förutom grafikortet då). Kanske 3 - 4 år eller så.

Problemet började i WoW samma dag som jag installerade expansionen "WotLK", kanske i lutet av november någon gång. Hmm, vid närmare eftertanke hade jag nog problemen med grafiken från och med WoW 3.0, som kom i slutet av oktober om jag minns korrekt. Fast de problemen uppstod sällan och bara då jag alt-tabbade ur WoW till windows och sedan tillbaka igen, det var som stora fält vilka var enfärgade, kan liknas vid rutor och trianglar som var för dig kanske täckte en fjärdedel av skärmen. Det var "bara" att starta om spelet så försvann de. Varför jag nämner detta är för att det bara är just i WoW problem finns, spelar inte direkt några andra spel och allt annat jag gör på datorn fungerar som det skall (även om det börjar bli lite seg nu).

Senaste gången jag installerade nytt operativsystem var nog för cirka 1½ - 2 år sedan då min hårddisk lade av och jag fick köpa en ny. Jag kör XP home och automatisk windows update.

EDIT: Det var då fan till att stava dåligt!
Senast redigerad av 414. 2008-12-28 kl. 19:16.
Citera
2008-12-28, 19:51
Bannlyst
Citat:
Jag är fortfarande på jobbet så lite ur minnet; tror det är en 3.6 GHz processor, allt är ganska gammalt (ja förutom grafikortet då). Kanske 3 - 4 år eller så.

[...]

Senaste gången jag installerade nytt operativsystem var nog för cirka 1½ - 2 år sedan då min hårddisk lade av och jag fick köpa en ny. Jag kör XP home och automatisk windows update.

EDIT: Det var då fan till att stava dåligt!

Det låter ju onekligen som att det är en flaskhals nånstans i systemet, och att den fortfarande finns kvar i viss mån, även om nu det nya grafikkortet gjorde det hela något bättre. Då jag antar att din processor är en singelkärnsprocessor - dvs icke Dual Core - så är min gissning att det är den som till viss del också bidrar till flaskhalsen.

Kollade nyss på Blizzard's hemsida, och fann denna informationen angående "minimum system requirements" för WotLK:

Citat:
Processor:

Minimum: Intel Pentium 4 1.3 GHz or AMD Athlon XP 1500+
Recommended: Dual-core processor, such as the Intel Pentium D or AMD Athlon 64 X2

Memory:

Minimum: 512 MB RAM (1GB for Vista users)
Recommended: 1 GB RAM (2 GB for Vista users)

Video:

Minimum: 3D graphics processor with Hardware Transform and Lighting with 32 MB VRAM Such as an ATI Radeon 7200 or NVIDIA GeForce 2 class card or better
Recommended: 3D graphics processor with Vertex and Pixel Shader capability with 128 MB VRAM Such as an ATI Radeon X1600 or NVIDIA GeForce 7600 GT class card or better

Sound:

DirectX-compatible sound card or motherboard sound capability

Det står också på sidan att dessa rekommendationer kan komma att ändras efterhand som nya uppdateringar av spelet släpps.

Du kan ju dock börja med att ta till enkla knep som att defragmentera hårddisken och se om det hjälper. Eftersom du redan kör spelet på låga grafikegenskapsvärden så går det nog inte att "tweaka" de inställningarna mycket mer. Som sista utväg så skulle du kunna pröva att köra en ominstallation - för det verkar ju onekligen dags för det ändå - men jag tvivlar på att det kommer att lösa problemet helt och hållet.
Citera
2008-12-28, 19:58
Medlem
414.s avatar
Tack för svaren, jag har ett par frågor angående det du precis skrev.

1. Hur kan jag se om processorn är Dual Core?

2. Problemen började alltså samma dag som WoW 3.0 kom ut, innan dess har jag inte haft några problem trots att jag spelat på ganska höga inställningar. Om man bortser från processorn (som jag är osäker på och får kolla när jag kommit hem) uppfylelr jag ju Blizzards rekommendationer med råge. Att det hackar lite i folktäta områden eller att jag inte kan spela på högsta grafiken har jag inga problem med. Men detta är ju regelrätta screenfreezes som inte går bort utan jag måste reboota för att kunna starta upp WoW igen vilket är mycket besvärande.

3. Jag har redan defragmenterat hårddisken, kört cc cleaner, olika ad-aware program m.m. Om det inte hjälper när jag installerar om skiten... vad skall jag göra? Är det helt nya delar tilld atorn som gäller då eller? Känns mycket att behöva lägga ut flera tusen bara för att kunna spela samma spel jag lirat i 4+ år utan problem.
Citera
2008-12-28, 20:33
Bannlyst
Citat:
Tack för svaren, jag har ett par frågor angående det du precis skrev.

1. Hur kan jag se om processorn är Dual Core?

2. Problemen började alltså samma dag som WoW 3.0 kom ut, innan dess har jag inte haft några problem trots att jag spelat på ganska höga inställningar. Om man bortser från processorn (som jag är osäker på och får kolla när jag kommit hem) uppfylelr jag ju Blizzards rekommendationer med råge. Att det hackar lite i folktäta områden eller att jag inte kan spela på högsta grafiken har jag inga problem med. Men detta är ju regelrätta screenfreezes som inte går bort utan jag måste reboota för att kunna starta upp WoW igen vilket är mycket besvärande.

3. Jag har redan defragmenterat hårddisken, kört cc cleaner, olika ad-aware program m.m. Om det inte hjälper när jag installerar om skiten... vad skall jag göra? Är det helt nya delar tilld atorn som gäller då eller? Känns mycket att behöva lägga ut flera tusen bara för att kunna spela samma spel jag lirat i 4+ år utan problem.

Jag antar att du har kollat på Blizzards support-forum också redan?

Har för mig att jag har sett trådar där från andra användare som beskriver de problemen som du har med just WotLK.

Håller också med om att det kan tyckas lite långsökt att behöva uppdatera datorn endast för att expansionen har släppts, men om problemet fortfarande kvarstår efter att du har ominstallerat - om du nu tänker pröva med det vill säga - så är andra alternativ och lösningar verkligen på upphällningen.
Citera
2008-12-28, 20:45
Medlem
414.s avatar
Ja det svar jag fått på blizzards supportforum var att jag skulle avinstallera alla addons, och om det ej fungerade installera om WoW. Bra tips säkert, men inget som fungerade för mig.

Om jag förstår dig rätt så är det alltså så att om processorn inte är dual core så är det dags att uppgradera, men om den nu är det uppfyller ju min dator som sagt med råge blizzards systemkrav och kan då knappast vara boven i dramat? Jag vet flera som spelar på sämre dator än jag, och de problemen de har är att de får FPS-drops och liknande, inte en total avstängning av grafiken som jag får.

Ledsen om jag frågar mycket men vill som sagt inte lägga ut flera tusen spänn innan jag vet att det kommer att lösa problemen.
Citera
2008-12-28, 23:26
Bannlyst
Citat:
Om jag förstår dig rätt så är det alltså så att om processorn inte är dual core så är det dags att uppgradera, men om den nu är det uppfyller ju min dator som sagt med råge blizzards systemkrav och kan då knappast vara boven i dramat? Jag vet flera som spelar på sämre dator än jag, och de problemen de har är att de får FPS-drops och liknande, inte en total avstängning av grafiken som jag får.

Ledsen om jag frågar mycket men vill som sagt inte lägga ut flera tusen spänn innan jag vet att det kommer att lösa problemen.

Det är förståeligt.

Jag tycker som sagt att du skall testa alla alternativ som finns - även då ominstallation av Windows.

Som några påpekade i början av tråden så kan det ju också bero på värmeproblem i burken. Om du går in i BIOS efter att avstängningen har skett så kan du ju kolla upp temperaturen på ditt moderkort och din processor, och sedan jämföra den temperaturen mot temperaturen då datorn har varit "normalt" belastad. Om det visar sig vara på tok för stor skillnad mellan dessa gradtal så har du åtminstone lokaliserat källan till problemet.
Citera
2008-12-28, 23:58
Medlem
414.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Som några påpekade i början av tråden så kan det ju också bero på värmeproblem i burken. Om du går in i BIOS efter att avstängningen har skett så kan du ju kolla upp temperaturen på ditt moderkort och din processor, och sedan jämföra den temperaturen mot temperaturen då datorn har varit "normalt" belastad. Om det visar sig vara på tok för stor skillnad mellan dessa gradtal så har du åtminstone lokaliserat källan till problemet.

Hur går jag in i bios?

Har för övrigt kollat upp min processor, och den är en AMD Athlon 64 Processor 3500+ om det säger något. Googlade lite och såg att den antagligen ligger på 2.2 GHz vilket är mindre än jag trodde, eller det kanske finns olika varianter? hittade dock ingen info om den är dual eller inte.
Citera
2008-12-29, 00:38
Medlem
Din processor är ju trots allt relativt gammal.

Och har du 2mb ram kanske det är där problemet ligger! (Skämt, förstår att du menar Gigabyte)

Skämt åsido, alltså med det grafikkortet du har nu skall du INTE behöva köra WoW på låg grafik.

Har bara skummat igenom tråden, men upplever du problem i andra spel?
Citera
2008-12-29, 00:59
Medlem
414.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337Granny
Din processor är ju trots allt relativt gammal.

Och har du 2mb ram kanske det är där problemet ligger! (Skämt, förstår att du menar Gigabyte)

Skämt åsido, alltså med det grafikkortet du har nu skall du INTE behöva köra WoW på låg grafik.

Har bara skummat igenom tråden, men upplever du problem i andra spel?

Ja självklart menar jag gb. ;-)

Jag har inte spelat andra spel regelbundet på sistone (sedan detta sproblemet började) och kan därför inte uttala mig. till saken hör ju att det bara som sagt händer ibland, vissa dagar fungerar det bra och andra inte. Kan ju ha att göra med övrig trafik på servern jag spelar på iofs, då datorn som sagt hänger sig i folktäta områden med mycket grafik.

Jag skall pröva att installera om allt när jag har tid (runt nyår blir det väl), men om det inte funkar, är det RAM minnet eller Processorn som borde bytas? Är det bara att byta processor som man byter minne typ eller är det moderkort och sådant man måste kolla på?
Citera
2008-12-29, 04:56
Bannlyst
Citat:
Jag skall pröva att installera om allt när jag har tid (runt nyår blir det väl), men om det inte funkar, är det RAM minnet eller Processorn som borde bytas? Är det bara att byta processor som man byter minne typ eller är det moderkort och sådant man måste kolla på?

Nu är jag inte någon fena på AMD-processorer (har kört Intel i många år), men som 1337Granny nämnde så ju din modell inte den snabbaste hingsten i stallet direkt. Faktum är att den inte verkar säljas längre - åtminstone inte om man kollar Komplett och Dustin Home.

Om du nu kommer att byta processor så måste du med allra största sannolikhet införskaffa nya RAM-minnen också. Jag skulle nog rekommendera dig att börja kolla på specarna för ditt nuvarande moderkort allra först. Min gissning är att ditt kort inte stödjer AMD AM2/AM2+ standarden för processorer som tydligen är den vanligaste AMD-standarden idag (någon som är mer insatt i AMD får rätta mig här om jag har fel), och då lär du bli tvingad att byta även moderkortet.
Senast redigerad av UrbanResident 2008-12-29 kl. 05:23.
Citera
2009-01-01, 15:27
Medlem
414.s avatar
Ok, uppdatering på läget nu då.

Upptäckte att jag bara hade 1 gb RAM, sorry att jag sagt annorlunda tidigare i tråden. Gick omedelbart och köpte 2 GB ytterligare och satte in dem i datorn, passade samtidigt på att ominstallera windows och hela köret.

Upptäckte ganska snart att mina nya RAM inte verkar kompatibla med de gamla så när jag har i alla (alltså, sammanlagt 3 gb RAM) crashar datorn så fort jag startar ett spel. Med bara de nya RAM inne (alltså, 2*1 gb) kan jag dock starta upp t.ex. WoW och det flyter superbra tills.... datorn hänger sig. Crashen kommer utan FPS drop eller liknande, skärmen bara fryser och jag hör fortfarande musik i bakgrunden. Jag måste då reboota datorn. Suck!

Skall testa att sätta i mina gamla RAM och ta bort de nya och därmed se om problemet kvarstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in