• 3
  • 4
2009-01-05, 14:26
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Fy fan vad hemskt att förlora en vän på det sättet (om det nu finns olika grader i helvetet...). Efter konsultation med läkare så kommer jag dock att fortsätta med köttfärsen, blir dock inga köttbullar, utan köttfärssås då det känns lättare att vara 110% säker på att den är genomstekt då.

Be carefull, det var köttfärssås han åt.
Citera
2009-01-05, 14:34
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Läkaren jag pratade med (min far) sa att så länge den luktar normalt (vilket den gjorde då jag kollade) så är chansen att man blir dålig rejält liten, det är när den börjar lukta surt som man bör undvika den...

Om jag försvinner från FB så vet ni vad som hänt iaf...
Citera
2009-01-05, 15:02
Medlem
Citat:

Citera
2009-01-06, 11:51
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Det gick bra, ingen matförgiftning denna gång.
Citera
2009-01-07, 13:43
Medlem
Dardels avatar
Hur fort märker man att man är matförgiftad?
Citera
2009-01-07, 15:12
Medlem
dePauls avatar
Bakterier som sådana kan verka väldigt snabbt och lämna efter sig gifter som verkar extremt snabbt. Efter redan 20 minuter kan man märka att något är fel. I vanliga fall får man diarré eller kräkningssymptom.

I vårt fall skulle exemplet kunna stämma på Botulismbakterier. Problemet är bara att det att Meanmachine påstår att hela förfiftningsprocessen berodde på en enda rätt: Köttfärssås.

I det aktuella dödsfallet så ställer jag mig därför ytterst tveksam till att det skulle handla om vanlig matförgiftning.

Hela historien är en skandalinstiftande historia antagligen påhittad pga en annan orsak, t ex AIDS eller Cancer, varvid kroppen redan från början varit försvagad.

Dags för en förklaring?

~Paul~
Citera
2009-01-07, 15:20
Medlem
Dardels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bakterier som sådana kan verka väldigt snabbt och lämna efter sig gifter som verkar extremt snabbt. Efter redan 20 minuter kan man märka att något är fel. I vanliga fall får man diarré eller kräkningssymptom.

I vårt fall skulle exemplet kunna stämma på Botulismbakterier. Problemet är bara att det att Meanmachine påstår att hela förfiftningsprocessen berodde på en enda rätt: Köttfärssås.

I det aktuella dödsfallet så ställer jag mig därför ytterst tveksam till att det skulle handla om vanlig matförgiftning.

Hela historien är en skandalinstiftande historia antagligen påhittad pga en annan orsak, t ex AIDS eller Cancer, varvid kroppen redan från början varit försvagad.

Dags för en förklaring?

~Paul~

Tack för svar. Går det alltid så fort? Efter hur lång tid kan man känna sig säker på att man klarat sig?
Citera
2009-01-07, 15:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dardel
Tack för svar. Går det alltid så fort? Efter hur lång tid kan man känna sig säker på att man klarat sig?
Inom två timmar så bör du absolut veta om du har ätit något som på ett negativt sätt blivit påverkat av bakterier.

~Paul~
Citera
2009-02-24, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Det kan jag GARANTERA dig att hon inte gör.
Som jag tidigare berättat i trådar, försöker jag ta hand om mina gamla släktingar, genom att ge dem hemlagat. Således gav jag henne en hemlagad majonäsbaserad potatissallad med tillhörande köttbit härom veckan. Jag berättade för henne att maträtten var tre dagar gammal, så hon måste äta upp den med en gång. Två dagar efteråt frågade jag henne hur det smakade. Jodå, det var underbart gott. 1 vecka och 5 dagar senare berättade hon, att nu hade hon ätit upp det sista av maten. Ungefär samma historia har upprepat sig hundrafemtioelva gånger. Det är inget jag rekommenderar, men samtidigt får det mig att undra.

Jag jobbade lite på ett ålderdomshem förut. Det fanns en tant som verkligen hade sjuka grejer i kylskåpet. Hon sparade varenda liten överbliven matbit i olika burkar, och vissa av dessa burkar hade flera veckor gammalt mögel. Tanten var synskadad och de andra i personalen som visade mig kylskåpet sade att personalen inte har någon rätt att rensa ur de äldres kylskåp, att det i princip räknas som stöld. Men tanten åt glatt av otroligt gamla och illaluktande maträtter, och hon verkade inte vara mer krasslig än att hon såg extremt dåligt och hörde rätt så dåligt. Hon brukade ösa upp en skopa av en gammal maträtt och ha som tillbehör till den varma maten som hon fick. Besynnerligt.
Citera
2009-02-24, 08:02
Bannlyst
Jag tycker att köttfärssås bör konsumeras inom 4-5 dagar. Efter det, blir det ofta lite "ofrächt". Men köttbullar osv. kan man ju frysa in i månader utan att kvaliteen blir så värst lidande.
Citera
2009-11-02, 01:47
Medlem
CVics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoq
Jag jobbade lite på ett ålderdomshem förut. Det fanns en tant som verkligen hade sjuka grejer i kylskåpet. Hon sparade varenda liten överbliven matbit i olika burkar, och vissa av dessa burkar hade flera veckor gammalt mögel. Tanten var synskadad och de andra i personalen som visade mig kylskåpet sade att personalen inte har någon rätt att rensa ur de äldres kylskåp, att det i princip räknas som stöld. Men tanten åt glatt av otroligt gamla och illaluktande maträtter, och hon verkade inte vara mer krasslig än att hon såg extremt dåligt och hörde rätt så dåligt. Hon brukade ösa upp en skopa av en gammal maträtt och ha som tillbehör till den varma maten som hon fick. Besynnerligt.

Haha Antar att hon saknade smak- och luktsinne också...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in