2008-12-09, 00:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Bakterier dör väl vid 100 grader,medan toxiner klarar sig ända till 120.
Stämmer: http://www.edu.fi/oppimateriaalit/pu...ioita_muod.htm

~Paul~
Citera
2008-12-09, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det går att höja toleransnivån mot bakterier. Ett exempel på det är befolkningar i tredje världen.

~Paul~
I "3:e världen" används ju en massa starka kryddor, dels för att dölja den härskna smaken, men även som en konserverande effek.

I det svenska bondesamhället saltades maten in,för att förlänga hållbarheten.

Hade själv ynnesten att som liten få smaka "hemsaltat" fläskkött (tillagat av en bondmora född på 1800-talet) som liten. Jag lovar, det är något helt annat än det rimmade som finns att köpa.
Citera
2008-12-09, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Stämmer: http://www.edu.fi/oppimateriaalit/pu...ioita_muod.htm

~Paul~
Där ser man,än har inte gymnasiekunskaperna dött ut
Citera
2008-12-09, 03:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag lovar, det är något helt annat än det rimmade som finns att köpa.
Ja, det kan jag tro .

~Paul~
Citera
2008-12-09, 03:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Där ser man,än har inte gymnasiekunskaperna dött ut
Själv kommer jag inte ihåg någonting .

~Paul~
Citera
2008-12-09, 03:49
Medlem
Citat:
Nu för tiden är vi så rädda för att bli sjuka av maten. Vi tror att maten blir hälsovådlig på endast ett par dagar http://nyhetskanalen.se/1.712245/200...langs_i_onodan

Jag har en 85-årig släkting som är uppvuxen på en lantgård, långt ifrån alla kylar och frysar. Hon äter gladigen mat (både helt kött, färs kyckling, fisk, grönsaker och allt annat) som legat i kylen 1 1/2-2 veckor. Magsjuk har hon inte varit på över 50 år.
Själv tycker jag att hon tar i lite i överkant, längre än 5-7 dagar dristar jag mig aldrig.
Kan det vara så att hon blev härdad redan som liten och därför "tål" det mesta.
Precis. Jag äter ofta saker som har passerat sitt bäst före datum. Oftast är det dressingar och sådant som inte äts allt för ofta eftersom att jag bor ensam.
Dock är jag oftast välldigt hård på bäst före datumet på diverse mejeriprodukter. Skulle aldrig röra en mjölk som passerat sitt bäst före datum. Men en dressing som gick ut för 1 månad sen har jag gladeligen på hamburgaren
Citera
2008-12-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Precis. Jag äter ofta saker som har passerat sitt bäst före datum. Oftast är det dressingar och sådant som inte äts allt för ofta eftersom att jag bor ensam.
Dock är jag oftast välldigt hård på bäst före datumet på diverse mejeriprodukter. Skulle aldrig röra en mjölk som passerat sitt bäst före datum. Men en dressing som gick ut för 1 månad sen har jag gladeligen på hamburgaren

Mjölk å övriga mejeriprodukter håller definitivt längre än bästföredatum, vilket bäst avgörs genom att lukta och smaka på exempelvis mjölken.
Citera
2009-01-05, 13:55
Medlem
Aquabots avatar
Har ett paket köttfärs som hade sin sista "förbrukningsdag" för två dagar sedan... Vad tror ni, är det lugnt att göra köttbullar på det idag? Snabbt svar uppskattas...
Citera
2009-01-05, 14:00
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Har ett paket köttfärs som hade sin sista "förbrukningsdag" för två dagar sedan... Vad tror ni, är det lugnt att göra köttbullar på det idag? Snabbt svar uppskattas...

Skulle inte ätit det, hade en vänn som dog i sviterna efter att ha ätit gammal köttfärs.

R.I.P Magnus
Citera
2009-01-05, 14:07
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Skulle inte ätit det, hade en vänn som dog i sviterna efter att ha ätit gammal köttfärs.

R.I.P Magnus
Men sluta... Jag hoppas för både min och din skull att du skojar. Jag kan bara inte slänga mat, helvete också.
Citera
2009-01-05, 14:15
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Men sluta... Jag hoppas för både min och din skull att du skojar. Jag kan bara inte slänga mat, helvete också.

Akut matförgiftning, tarmen orkade inte. Vi glömmer dig inte Magnus God will take care of you.
Citera
2009-01-05, 14:21
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Akut matförgiftning, tarmen orkade inte. Vi glömmer dig inte Magnus God will take care of you.
Fy fan vad hemskt att förlora en vän på det sättet (om det nu finns olika grader i helvetet...). Efter konsultation med läkare så kommer jag dock att fortsätta med köttfärsen, blir dock inga köttbullar, utan köttfärssås då det känns lättare att vara 110% säker på att den är genomstekt då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in