• 1
  • 2
2008-12-01, 15:47
Medlem
Jag har tillagad köttfärs i kylen, tacoköttfärs för att vara exakt. Jag lagade den förra tisdagen, kan jag äta den idag? Smakar inte konstigt eller luktar skumt. Tacksam för snabba svar (Är hungrig)
Citera
2008-12-01, 15:50
Medlem
Sn0ws avatar
stek på den ordentligt så ska de nog inte vara nå problem (tror jag) Tillagade en 2v gammal matlagningsgrädde förra veckan och gick hur bra som helst
Citera
2008-12-01, 15:51
Medlem
tältpinnes avatar
Man brukar väl säga 4 dagar för stekt kött, om jag inte minns fel. Personligen skulle jag undvika det. Se till att frysa in det nästa gång?
Citera
2008-12-01, 15:59
Medlem
Är det vanlig nötfärs som bara har stekts utan tomatsåser och liknande så skulle jag säga att den håller ungefär en vecka om kylen ifråga håller en temp på 4 grader. Tillagade du färsen samma dag som du köpte den? Hållbarheten minskar även efter tillagning ju mindre färsk den är innan tillagning.

Om jag var du så skulle jag äta upp den, men gör som du vill.

Kan också påpekas att mager nöttfärs (dvs lägre fetthalt) har längre hållbarhet än den fetare typen av nötfärs.
Senast redigerad av chrillos 2008-12-01 kl. 16:06.
Citera
2008-12-01, 16:16
Medlem
mahutma_homos avatar
Ät det du. jag brukar ofta äta halvgammal mat. det är ingen fara. har bara blivit förgiftad en gång. då berodde det på att jag åt rå köttfärs.
Citera
2008-12-01, 16:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0w
stek på den ordentligt så ska de nog inte vara nå problem (tror jag) Tillagade en 2v gammal matlagningsgrädde förra veckan och gick hur bra som helst
En jävla skillnad på matlagningsgrädde och stekköttfärs.
Både i dess farlighet och ens förmåga och upptäcka om det är dåligt.
Kryddat köttfärs kan vara lite svårare att upptäcka om det är dåligt.
Medans grädden kan du använda så länge den inte smakar illa eller luktar illa oavsett vad det är för datum.
Citera
2008-12-01, 16:53
Medlem
Jag blev rädd och slängde den. Åt endast makaroner och ketchup vilket jag ångrar nu då jag är hungrig igen.
Citera
2008-12-01, 17:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En jävla skillnad på matlagningsgrädde och stekköttfärs.
Både i dess farlighet och ens förmåga och upptäcka om det är dåligt.
Kryddat köttfärs kan vara lite svårare att upptäcka om det är dåligt.
Medans grädden kan du använda så länge den inte smakar illa eller luktar illa oavsett vad det är för datum.
Håller med. Problemet är att kryddor på ett effektivt sätt kan ta bort lukten. Faktum är att färsen inte ens behöver lukta illa och trots det kan man bli sjuk.

~Paul~
Citera
2008-12-01, 17:12
Medlem
Vad för sjuk blir man? Jag provsmakade ju lite, kanske 2 matskedar. Är det sådana där mysiga maskar jag kommer få? Kanske ska flytta tråden till medicin/hälsa.
Citera
2008-12-01, 17:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joente
Vad för sjuk blir man? Jag provsmakade ju lite, kanske 2 matskedar. Är det sådana där mysiga maskar jag kommer få? Kanske ska flytta tråden till medicin/hälsa.
Stafylokocker. Du blir magsjuk. Dock skall vi inte måla fan på väggen. Den mängd som du tog är trots allt ganska liten.

~Paul~
Citera
2008-12-01, 17:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joente
Om det skulle hända nått så tror jag du bara får lite taskig mage.
Eftersom den är stekt så slipper du tampas med ehec i alla fall.

Vilka sorters bakterier kan man vara orolig för egentligen?
Citera
2008-12-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om det skulle hända nått så tror jag du bara får lite taskig mage.
Eftersom den är stekt så slipper du tampas med ehec i alla fall.

Vilka sorters bakterier kan man vara orolig för egentligen?

Bra fråga! Lite magsjuka klarar man ju av, det känns värre om man skulle få någon parasit, fast det kanske bara gäller svinkött?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in