• 1
  • 2
2008-12-01, 01:18
Medlem
direktörullmans avatar
Jag har en kompis som har lovat att han innan kommande nyår skall bajsa i sin egen hand. Han undrar vad man ska äta för att få en fast korv med minimalt kladd. Vi har pratat om att fiberrikt är vad man ska satsa på, är det sant? Har ni några tips på andra sätt att få fastare avföring.

Tack på förhand
Citera
2008-12-01, 01:19
Medlem
Den här blir låst eller flyttad till papperskorgen. Blir roligt.
Citera
2008-12-01, 01:22
Medlem
killergreens avatar
Fiber,,opiater
Citera
2008-12-01, 01:32
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Hi hi.. Tja en speciell fråga, men ack så viktig.

Bajset är en spegelbild på hur du sköter din kropp. Är det löst så sköter du troligtvis inte din kropp så bra som du kan. Eller så är det något annat problem du drar på, ex influensavirus, allergi eller annat gojs som pajjar korven.

Annars bör du äta bra kost, vid jämna/samma tider varje dag även då du är ledig från skola/jobb. Kroppen mår bäst av stabila rutiner varje dag.
Dricka tillräckligt, sova tillräckligt, och röra på dig tillräckligt.

För lite fibrer = förstoppning eller diarré
För mycket fibrer = förstoppning eller diarré

Bajsa i handen = extremt konstigt betéende
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2008-12-01 kl. 01:35.
Citera
2008-12-01, 01:37
Medlem
SinkaNs avatar
"En kompis" ja..
Citera
2008-12-01, 01:42
Medlem
direktörullmans avatar
detta är verkligen seriöst, jag lovar att rapportera om hur det gick om intresse finns.
Citera
2008-12-01, 01:52
Medlem
pezrulezhaakons avatar
direktörullman

Ja, visst är det seriöst, men kanske inte topic frågan man drar upp på släktträffen. Hur insidan mår är faktiskt viktigare än hur utsidan ser ut.

Då får gärna bespara mig detaljerna. Nu vet du och din knäppa vän om vad ni bör tänka på.
Citera
2008-12-01, 01:56
Medlem
oboypakets avatar
Min gravida fru käkar järntabletter (Niferex) och hon skiter sten. Kanske järntabletter kan vara ett alternativ
Citera
2008-12-01, 01:58
Medlem
berntzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboypaket
Min gravida fru käkar järntabletter (Niferex) och hon skiter sten. Kanske järntabletter kan vara ett alternativ

Bekräftar detta, min flickvän käkar med järntabletter och toastolen börjar bli sliten i kröken. Riktiga stenhårda bomber
Citera
2008-12-01, 02:04
Medlem
pezrulezhaakons avatar
oboypaket

Nej! Din gravida fru gör säkert helt rätt i att tugga järn, om hon har fått det rådet av läkare.
Att göra det som "vanlig" ogravid man, får jag tillägga, ska man vara extremt försiktig med. Det finns två typer av järn. Hemjärn och icke hemjärn
Käkar man för mycket järn hämmas upptaget av koppar och zink, vilka är nödvändiga för att många enzymsystem och hormoner ska funka optimalt.
man kan lätt få illamående, diarré och något som heter hemokromatos. (överdriven inlagring av järn i levern)
Citera
2008-12-01, 02:21
Medlem
oboypakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Nej! Din gravida fru gör säkert helt rätt i att tugga järn, om hon har fått det rådet av läkare.
Att göra det som "vanlig" ogravid man, får jag tillägga, ska man vara extremt försiktig med. Det finns två typer av järn. Hemjärn och icke hemjärn
Käkar man för mycket järn hämmas upptaget av koppar och zink, vilka är nödvändiga för att många enzymsystem och hormoner ska funka optimalt.
man kan lätt få illamående, diarré och något som heter hemokromatos. (överdriven inlagring av järn i levern)
Men Pezrulezhaakon.. man behöver ju inte knapra i sig värsta receptbelagda järnbalken i syfte att få det hårdaste bajset i hela världen. vanligt järntillskott från apoteket borde ju ge viss hårdnande effekt på kakan
Citera
2008-12-01, 02:39
Medlem
pezrulezhaakons avatar
oboypaket

Ja, men jag pratar inte om receptbelagda järnvägsrälsar, utan faktiskt vanligt hälsokost-järnfilspån.
Det finns ingen anledning att laborera själv med tillskott för att försöka dämpa symptomen, utan att behandla orsaken varför det sker.
Oftast mår kroppen bättre att inte dra i sig kosttillskott planlöst.
Jag förespråkar rätt tillskott för rätt tillfälle. Inte kasta i sig på måfå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in