2008-12-01, 00:11
Medlem
:Ericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Jag testade nyss Ubuntu.
Det var ganska tufft.

Fast jag saknade mitt Razer-program så känsligheten på musen blev helknasig. Vet inte om det fungerar på Linux.

Och all text där var sådär "mjuk" och halvsuddig som all text är på siter i IE 7. Går det att ändra så att texten är hård och vanlig?
Du behöver truetype-fonterna.
sudo apt-get install msttcorefonts
Citera
2008-12-01, 00:29
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
Du behöver truetype-fonterna.
sudo apt-get install msttcorefonts

De där typsnitten är bland det bästa som Microsoft har producerat. I synnerhet Verdana tycker jag är svår att klara sig utan.
Citera
2008-12-01, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
De där typsnitten är bland det bästa som Microsoft har producerat. I synnerhet Verdana tycker jag är svår att klara sig utan.
Är benägen att hålla med dig. Verdana är nog min absoluta favoritfont, alla kategorier.
Citera
2008-12-01, 01:20
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
Är benägen att hålla med dig. Verdana är nog min absoluta favoritfont, alla kategorier.
Intressant, Trebuchet MS tycker jag är den bästa web-safe fonten. Annars är calibri min favorit.
Citera
2008-12-01, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Intressant, Trebuchet MS tycker jag är den bästa web-safe fonten. Annars är calibri min favorit.
Nu tror jag att vi har hamnat off topic

För att återgå:

På vilket vis är Linux avancerat?
Är man van med windows kan det vara en ganska stor omställning. Ibland blir det mycket googlande och sökande innan man får saker och ting att fungera som man är van med. Men som sagt, det är en vanesak.

Är det sant att man är skyddad emot alla sorters av virus?
Mig veterligen finns det inte många kända virus för linux.

Det finns tydligen en massa olika versioner, vilken skulle ni rekommendera för en windows:are?
Ubuntu är en bra nybörjardistro.
Det du refererar till som version kallas i linuxfolkmun för distro, som är en förkortning av distribution.

Vilka program för tex. musik, snabbmeddelanden och liknande använder ni nu i Linux jämtemot de som ni använde förut i windows?
aMSN för MSN, Rhythmbox för musik.

Vill du gå in för det och verkligen testa linux så tycker jag att du ska göra det. Du kan ju alltid börja med dual boot.
Citera
2008-12-01, 10:20
Medlem
Testa Ubuntu Du kommer knappast bli besviken om du bara är ute efter ett stabilare windows-alternativ.
Citera
2008-12-01, 10:51
Medlem
korqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philip390
Testa Ubuntu Du kommer knappast bli besviken om du bara är ute efter ett stabilare windows-alternativ.

För mig hängde sig Ubuntu stup i kvarten, så jag skulle knappast kalla det för ett stabilt operativsystem.
Testa annars Debian eller liknande distros så slipper du dessutom lull-lull som Ubuntu har som standard.
Men tycker du det är fräckt att fönster vobblar och har sig så kör på Ubuntu.
Citera
2008-12-01, 11:34
Medlem
Holygr4les avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq
För mig hängde sig Ubuntu stup i kvarten, så jag skulle knappast kalla det för ett stabilt operativsystem.
Testa annars Debian eller liknande distros så slipper du dessutom lull-lull som Ubuntu har som standard.

Ubuntu är nog det bästa om du inte provat linux tidigare.
Bra forum där du får hjälp med alla frågor på ett bra sätt.
Problemet är inte att det är svårare, det är bara annorlunda och när du fått kläm på det så är det faktiskt enklare.
I slutändan så är det snyggare, driftsäkrare och snabbare.
När du blivit van ubuntu kan du prova andra mer "rena" distar.

Bra sida att börja på är: http://ubuntu-se.org/drupal/
Där har du en bra wiki du kan läsa också.
Citera
2008-12-01, 11:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holygr4le
I slutändan så är det snyggare, driftsäkrare och snabbare.
Snälla, kan någon visa en källa till att det skulle vara mer driftsäkert/stabilt än XP och framförallt Vista? Jag minns inte när jag senast fick en blåskärm, men min Debianserver har hängt sig en eller två gånger det senaste halvåret.
Citera
2008-12-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Snälla, kan någon visa en källa till att det skulle vara mer driftsäkert/stabilt än XP och framförallt Vista? Jag minns inte när jag senast fick en blåskärm, men min Debianserver har hängt sig en eller två gånger det senaste halvåret.

För mig så krashade vista hela tiden pågrund av att jag adresserade mer minne än vad vista tydligen kunde hantera.
Sedan jag bytte till Debian Lenny så har inte mitt system crashat något.

Eller joo när jag lekte med drivarna till grafikkortet så råkade jag fucka upp gnome men det va ju mitt fel och inte systemet.
Citera
2008-12-01, 11:53
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq

Nu är det väl säkert inte operativsystemet som hänger sig, utan bara X? Det tar typ en sekund att starta om med Ctrl+Alt+Backspace, i stället för att starta om hela datorn som när Windows hänger sig (vilket förvisso inte händer speciellt ofta det heller).

Men visst är det mindre skräp som följer med Debian som standard.
Citera
2008-12-01, 11:54
Medlem
Holygr4les avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Driftsäkrare handlar inte enbart om att "hänga sig". Det är det minsta problemet vad gäller driftsäkerhet.
Tänkte mer på virus, programvarukonflikter, lagrade temp/cachefiler osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in