• 1
  • 2
2008-11-29, 23:14
Bannlyst
Jag är en "trogen" windowsanvändare. Jag har använt windows ända sedan jag fick min första dator men jag tycker att Linux låter så jäkla stabilt på något vis så jag vill testa att installera det.

Jag har dock även hört att det är jävligt krångligt och gjort för "advancerade användare", vad det nu innebär.

En annan sak jag har hört är att det finns en massa olika versioner av Linux. Ubuntu och allt vad det heter.

Skulle uppskatta om någon besvarar mina frågor och kan få mig att testa på Linux. Det vore spännande men jag vill veta om det verkligen är värt det och hur jag ska bli av med Windows.
Citera
2008-11-29, 23:17
Medlem
Ka-NiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Jag är en "trogen" windowsanvändare. Jag har använt windows ända sedan jag fick min första dator men jag tycker att Linux låter så jäkla stabilt på något vis så jag vill testa att installera det.

Jag har dock även hört att det är jävligt krångligt och gjort för "advancerade användare", vad det nu innebär.

En annan sak jag har hört är att det finns en massa olika versioner av Linux. Ubuntu och allt vad det heter.

Skulle uppskatta om någon besvarar mina frågor och kan få mig att testa på Linux. Det vore spännande men jag vill veta om det verkligen är värt det och hur jag ska bli av med Windows.
Du har ju inte ställt någon än.
Citera
2008-11-29, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-NiN
Du har ju inte ställt någon än.

Haha, delvis sant.

Då ställer jag de här:

• På vilket vis är Linux avancerat?
  • På vilket vis är det stabilt?
  • Är det sant att man är skyddad emot alla sorters av virus?
  • Det finns tydligen en massa olika versioner, vilken skulle ni rekommendera för en windows:are?
  • Vilka program för tex. musik, snabbmeddelanden och liknande använder ni nu i
  • Linux jämtemot de som ni använde förut i windows?

Kan någon slänga upp ett par skärmdumpar på olika områden inom den/dom versionen/versionerna av Linux som ni rekommenderar så kan jag se lite hur det ser ut sett till hur det ser ut i windows.
Vore bussigt.
Senast redigerad av Enigmium 2008-11-29 kl. 23:25.
Citera
2008-11-29, 23:32
Medlem
1. På vilket vis är Linux avancerat?
Det är inte så värst avancerat det gäller bara att börja tänka linux istället för windows.

2. Är det sant att man är skyddad emot alla sorters av virus?
Jag stortsätt så, det finns iaf inte många virus kopplade till linux alt gjorda för linux.

3. Det finns tydligen en massa olika versioner, vilken skulle ni rekommendera för en windows:are?
Ubuntu är väll den version som man oftast går över till och sedan tar man sig vidare därifrån till den disten man gillar.

4. Vilka program för tex. musik, snabbmeddelanden och liknande använder ni nu i
aMSN för msn, lyssnar inte på musik så vet inte, film använder jag VLC.

5. Linux jämtemot de som ni använde förut i windows?
Jag har aldrig strul med mitt OS längre, dom få gånger jag har det är det pågrund av att jag försöker göra något och misslyckas då blir det lite problem men det finns alltid folk på internet som hjälper.

Och det är skönt att när man behöver ett program så är det gratis och bara att installera via terminalen oftast.

Te.x att installera msn så skriver man detta i terminalen:
sudo apt-get install amsn -y

Betydligt lättare än att surfa runt och leta reda på programet och hoppas på att det är gratis och sedan ladda ner det och installera.
Citera
2008-11-29, 23:34
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Vet du själv inte varför du ska köra Linux så skulle jag nog tipsa om en Ubuntu Live-CD först och främst. Då kan du köra det och se om det är något för dig utan att påverka din dator på något som helst sätt. Känns det okej - men lite segt - så gå över till att installera det på riktigt och kör ett tag.
Själv kör jag Linux på en server eftersom jag bara vill ha ett fåtal program igång, kör det på en industri-PC med låg strömförbrukning men inte superprestanda. Jag kan erkänna att jag funderade och gav mig på XP-embedded innan jag gav upp och tryckte in Debian. Jag kan inte svara på om Debian faktiskt är en bättre lösning, men nu är det igång och snurrar, vilket är huvudsaken.
Gissningsvis blir det första hindret för dig att få grepp om var du hittar alla saker i Linux. Det tar ett tag att vänja sig av med c:\ och köra med /bin, /etc och allt annat. Ett väldigt gott råd är dock att du ser till att vara fullt medveten om att Linux inte är Windows. Att köra Ubuntu och sen dra allt genom Wine är ren idioti för de flesta användare. Gör man så så kan man lika gärna stanna kvar vid Windows.
Citera
2008-11-29, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Vet du själv inte varför du ska köra Linux så skulle jag nog tipsa om en Ubuntu Live-CD först och främst. Då kan du köra det och se om det är något för dig utan att påverka din dator på något som helst sätt. Känns det okej - men lite segt - så gå över till att installera det på riktigt och kör ett tag.
Själv kör jag Linux på en server eftersom jag bara vill ha ett fåtal program igång, kör det på en industri-PC med låg strömförbrukning men inte superprestanda. Jag kan erkänna att jag funderade och gav mig på XP-embedded innan jag gav upp och tryckte in Debian. Jag kan inte svara på om Debian faktiskt är en bättre lösning, men nu är det igång och snurrar, vilket är huvudsaken.
Gissningsvis blir det första hindret för dig att få grepp om var du hittar alla saker i Linux. Det tar ett tag att vänja sig av med c:\ och köra med /bin, /etc och allt annat. Ett väldigt gott råd är dock att du ser till att vara fullt medveten om att Linux inte är Windows. Att köra Ubuntu och sen dra allt genom Wine är ren idioti för de flesta användare. Gör man så så kan man lika gärna stanna kvar vid Windows.

Vad är en Ubuntu Live-CD?
Citera
2008-11-30, 00:06
Medlem
dj_rovs avatar
kolla den här länken http://www.sweclockers.com/artikel/6...ang_med_ubuntu
Citera
2008-11-30, 00:17
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
[*]Det finns tydligen en massa olika versioner, vilken skulle ni rekommendera för en windows:are?
Jag skulle rekommendera att enbart använda kolon före ett suffix om det föregås av en förkortning.
Citera
2008-11-30, 00:29
Medlem
Flärps avatar
Hur jävla många trådar finns det nu med noobies som vill slopa Windows i förmån för Linux? Känns som att det enda som diskuteras här är folk som har problem med att tanka porr i Ubuntu istället för Windows.

Kan man inte bara samla alla sådana här trådar i en stor istället?
Citera
2008-11-30, 00:34
Bannlyst
Jag testade nyss Ubuntu.
Det var ganska tufft.

Fast jag saknade mitt Razer-program så känsligheten på musen blev helknasig. Vet inte om det fungerar på Linux.

Och all text där var sådär "mjuk" och halvsuddig som all text är på siter i IE 7. Går det att ändra så att texten är hård och vanlig?
Citera
2008-11-30, 00:55
Medlem
chribsson2s avatar
Jag installerade Ubuntu 8.10 (den svenska). Prövade Mandrake/Mandriva för några år sedan men det blev för knöligt för en inbiten WIN:are.
Ubuntu-installationen gick hur lätt som helst. När jag var klar så frågade den vilken operatör jag använde till mitt mobila bredband. Jag klickade i 3. Klart! Allt fungerar klockrent.
Så det är bara att köra tycker jag (men ha en windowsinst också)
Citera
2008-11-30, 01:35
Bannlyst
Gör livet lätt för dig själv, läs lite om linux innan du börjar med skiten.
Läs också installationsmanualen för den disten du väljer.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in