• 1
  • 2
2008-11-29, 22:08
Medlem
Nordic_Druids avatar
Detta har jag använt hittils.

1 st pump
4 st krukor
3 st t kors
1 st tank
1 st timmer

Problem
Har ingen bra pump men dom pumpar jag använt som har cirkulerat vatten har det blivit förljande resultat för:
Hela systemet är kopplat men det kommer bara vatten ur en utan dom fyra slangarna och det är den närmast tanken.
Misstänker att problemet kanske kvarstår även om ja hittar en pump som kanke cirkulerar 750 l/h.

Jag har sökt otroligt mycket på internet och hittar inget bra autobevattnings system som är lämplig för jord och tycker att nu är det dags för en eller flera lösningar.

Jag vill inte veta av nånting med semestervattnaren, hydro system eller ebb och flod och liknande.
Citera
2008-11-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordic_Druid
Detta har jag använt hittils.

1 st pump
4 st krukor
3 st t kors
1 st tank
1 st timmer

Problem
Har ingen bra pump men dom pumpar jag använt som har cirkulerat vatten har det blivit förljande resultat för:
Hela systemet är kopplat men det kommer bara vatten ur en utan dom fyra slangarna och det är den närmast tanken.
Misstänker att problemet kanske kvarstår även om ja hittar en pump som kanke cirkulerar 750 l/h.

Jag har sökt otroligt mycket på internet och hittar inget bra autobevattnings system som är lämplig för jord och tycker att nu är det dags för en eller flera lösningar.

Jag vill inte veta av nånting med semestervattnaren, hydro system eller ebb och flod och liknande.

det låter som om pumpen är för klen... men kolla så att det inte sitter någon skit i slangarna.

jag vet att många trädgårdsbutiker har pumpar för både dammar och akvarium men jag är inte så insatt i kvalité och priser.

jag jagade själv ett bevattningssystem för jord en gång i tiden men hittade inget vettigt så jag gav upp den tanken... det är nog att snickra själv som gäller.
Citera
2008-11-29, 23:14
Medlem
Playcontrols avatar
Jag är inte så insatt i autovattningssystem men det låter som om du har läckage eller liknande i slangen så att inte trycket håller för att dela ut vatten hela vägen runt, kolla upp det!
Citera
2008-11-30, 00:54
Medlem
Nordic_Druids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playcontrol
Jag är inte så insatt i autovattningssystem men det låter som om du har läckage eller liknande i slangen så att inte trycket håller för att dela ut vatten hela vägen runt, kolla upp det!

Jag tror inte att ett läckage är problemet. Bara att trycket inte är tillräckligt för att få ut vattnet i alla fyra slangarna.
Jag misstänker dessutom att slangen närmast tanken kommer få mest vatten och det är ju inte så bra det heller.

Jag vet inte riktigt vad det här här men skulle det vara en lösning på problemet och få ut vattnet jämt?
http://www.hydroponics.dk/catalog/pr...roducts_id=305
Jag har dock mailat sidan i fråga och dom har inte svarat mig. Trotts att jag skickat två gånger.
Nackdelen med att beställa från dom skulle vara att man får sätta in pengarna manuellt. Känns lite mer seriöst om det var via visa tex.
Citera
2008-11-30, 11:29
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordic_Druid
Jag tror inte att ett läckage är problemet. Bara att trycket inte är tillräckligt för att få ut vattnet i alla fyra slangarna.
Jag misstänker dessutom att slangen närmast tanken kommer få mest vatten och det är ju inte så bra det heller.

Jag vet inte riktigt vad det här här men skulle det vara en lösning på problemet och få ut vattnet jämt?
http://www.hydroponics.dk/catalog/pr...roducts_id=305
Jag har dock mailat sidan i fråga och dom har inte svarat mig. Trotts att jag skickat två gånger.
Nackdelen med att beställa från dom skulle vara att man får sätta in pengarna manuellt. Känns lite mer seriöst om det var via visa tex.

Hur många l/h har din pump? Den minst kraftigaste på swegrow har ju 450 l/h och kostar 170kr.

En annan sak jag tänkte på är hur slangarna ligger, om de lutar uppåt eller nedåt från första "hålet" om det lutar uppåt kanske vattnet inte orkar ta sig någon vart med en svag pump, testa få lite lutning på slangen?
Citera
2008-11-30, 14:18
Medlem
Nordic_Druids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playcontrol
Hur många l/h har din pump? Den minst kraftigaste på swegrow har ju 450 l/h och kostar 170kr.

En annan sak jag tänkte på är hur slangarna ligger, om de lutar uppåt eller nedåt från första "hålet" om det lutar uppåt kanske vattnet inte orkar ta sig någon vart med en svag pump, testa få lite lutning på slangen?

Jag har testat med 3 sorters olika pumpar.
En spolar pump från biltema modell billig.
En vattenpump från en djuraffär modell svagare än en den billigaste från swegrow.
Till sist en bränsle pump med lite knasig el-tillförsel så den pumpade lite knasigt. Den var bäst av dom 3 ja försökte med, men helt klart inte tillräckligt.
En fullt fungerande bränsle pump hade nog varit att överdriva ändå.

Tanken stod i jämnhöjd med krukorna.
Dom två förstanämda pumparna ja använde fick ja lov att ha tanken ca 1.5 m ovanför krukorna.
Den sistnämda pumpen satte jag på en vägg. Ström fick ja från en tattueringsmaskin.
Pumpen hade slang från insuget till tanken. Och sedan slang från utflödet till krukorna.

Jag satte inte slangarna i krukorna på något speciellt sätt för jag trodde inte att det skulle göra någon skillnad
Helt klart värt att pröva.
Tror även en pump modell BTT 750 liter/h Cirkulationspump - 13mm, ska prövas oxå.

Men jag tycker ändå att det borde finnas något som fördelar vattnet som kommer till krukorna.
Eller ska det helt enkelt bara gå att använda T-kors för att få ut vattnet.
Jag misstänker ändå att en utav dom 4 krukorna kommer få mer vatten än dom andra 3 i så fall

Jag vil minnas att jag läst att många fler hade just det här problemet och därför gick dom över till Hydro eller Ebb och Flod.
Hydro i all ära men det verkar vara mycket jobb, plats, skurande, vatten och underhåll för sådana projekt.
Det nya som verkar cirkulera på internet är ju tex Growtenten. Det måste vara svårt att få in hydro odling i ett tex 60x60x120 tält. Det är ju som gjort för 4 st krukor och samtidigt få plats i en garderob. Det är ju att lämna dörren lite på sned för att få in luft men ändå kommer det inte ut något ljus.
Dom här tälten blir allså tvungna att använda jord odlingar och dessutom vattna för hand?

Många tankar/ N
Citera
2008-11-30, 21:56
Medlem
Playcontrols avatar
Man kan ju köpa sk. drippers som är som kranar som du ansluter till slangen, vet inte om de har nån inbyggd funktion att slussa vidare vattnet jämt men kolla upp det!

Angående tälten så är de ju skapta så man inte ska behöva odla i garderober, bara att ställa upp ett tält i rummet o börja odla i de, fungerar som en garderob.
Det funkar nog att odla i vilket medium som helst i dem, de är inte avsedda för nåt spec medium vad jag vet!

Mvh
Citera
2008-11-30, 22:07
Medlem
kalle bandares avatar
vatten

om jag fattat så har du 4 utløp for vatnet, de du gör er at redusere öppningen på førsta utløpet med 1/4 dels restriksjon, andra loppet økas til 2/4 del, nr 3 til 3/4 del o til sist full öppning på det siste utloppet. trycket och mengden är størst vid pumpen så der blir minst öppning...på så sett blir trycket o mengden jamt fordelat över uttaken til krukorna.

hoppas du fattar

mvh
Citera
2008-11-30, 22:17
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle bandare
om jag fattat så har du 4 utløp for vatnet, de du gör er at redusere öppningen på førsta utløpet med 1/4 dels restriksjon, andra loppet økas til 2/4 del, nr 3 til 3/4 del o til sist full öppning på det siste utloppet. trycket och mengden är størst vid pumpen så der blir minst öppning...på så sett blir trycket o mengden jamt fordelat över uttaken til krukorna.

hoppas du fattar

mvh

Det är bara att skruva på t-kopplingen då eller?
Citera
2008-12-01, 01:50
Medlem
Nordic_Druids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle bandare

hoppas du fattar

mvh

Aha jag förstår Det är sånna svar jag vill ha Ska helt klart testas.
Några ideer vad man kan använda för att redusera trycket? Jag är lite inne på trä med utborrade hål i.
Citera
2008-12-03, 22:54
Medlem
Nordic_Druids avatar
Sitter här med pump och diverse saker och försöker testa våran teori.
Ärligt talat så står det still i huvudet, hur jag på ett smidigt sätt kan reducera trycket i slangarna.

Så jag uppdaterar faktiskt denna tråd och frågar:

Ideer på hur man reducerar trycket? Slangens storlek ska vara 13 mm.

Undrar/N
Citera
2008-12-06, 03:04
Medlem
gomers avatar
För att reducera trycket i bevattningen så kan du leda tillbaka vatten till tanken. Förslagsvis hänger du på någon enkel skruvklämma på returslangen så att du kan justera returflödet.
Placering och antal returer beror ju på om din bef. bevattning är en "linje" med olika tapp-punkter eller om bevattningen grenar ut sig som en stjärna. Det senare alternativet blir svårare att justera tryck på och också svårare att reglera utflöde enligt kalle bandares exempel ovan. Men allt går att trimma in med en portion tålamod.

Edit: du ska inte strypa inmatningen till pumpen då det (beroende på pump igen då, men antagligen har du en ganska billig och enkel pump...) lätt leder till att pumpen pajjar när den inte kan pusha igenom vatten i sin egen takt och i värsta fall går torr.
Senast redigerad av gomer 2008-12-06 kl. 03:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in