Citat:
Ursprungligen postat av Playcontrol
Hur många l/h har din pump? Den minst kraftigaste på swegrow har ju 450 l/h och kostar 170kr.
En annan sak jag tänkte på är hur slangarna ligger, om de lutar uppåt eller nedåt från första "hålet" om det lutar uppåt kanske vattnet inte orkar ta sig någon vart med en svag pump, testa få lite lutning på slangen?
Jag har testat med 3 sorters olika pumpar.
En spolar pump från biltema modell billig.
En vattenpump från en djuraffär modell svagare än en den billigaste från swegrow.
Till sist en bränsle pump med lite knasig el-tillförsel så den pumpade lite knasigt. Den var bäst av dom 3 ja försökte med, men helt klart inte tillräckligt.
En fullt fungerande bränsle pump hade nog varit att överdriva ändå.
Tanken stod i jämnhöjd med krukorna.
Dom två förstanämda pumparna ja använde fick ja lov att ha tanken ca 1.5 m ovanför krukorna.
Den sistnämda pumpen satte jag på en vägg. Ström fick ja från en tattueringsmaskin.
Pumpen hade slang från insuget till tanken. Och sedan slang från utflödet till krukorna.
Jag satte inte slangarna i krukorna på något speciellt sätt för jag trodde inte att det skulle göra någon skillnad

Helt klart värt att pröva.
Tror även en pump modell BTT 750 liter/h Cirkulationspump - 13mm, ska prövas oxå.
Men jag tycker ändå att det borde finnas något som fördelar vattnet som kommer till krukorna.
Eller ska det helt enkelt bara gå att använda T-kors för att få ut vattnet.
Jag misstänker ändå att en utav dom 4 krukorna kommer få mer vatten än dom andra 3 i så fall
Jag vil minnas att jag läst att många fler hade just det här problemet och därför gick dom över till Hydro eller Ebb och Flod.
Hydro i all ära men det verkar vara mycket jobb, plats, skurande, vatten och underhåll för sådana projekt.
Det nya som verkar cirkulera på internet är ju tex Growtenten. Det måste vara svårt att få in hydro odling i ett tex 60x60x120 tält. Det är ju som gjort för 4 st krukor och samtidigt få plats i en garderob. Det är ju att lämna dörren lite på sned för att få in luft men ändå kommer det inte ut något ljus.
Dom här tälten blir allså tvungna att använda jord odlingar och dessutom vattna för hand?
Många tankar/ N