• 1
  • 2
2008-12-06, 03:15
Medlem
gomers avatar
Ok - alldeles för sent för att försöka svara egentligen, men jag läste igen och du kanske undrar hur du du ska skapa dessa 0,25 - 0,5 - 0,75 - 1 öppningar för att tappa vatten? Visst kan du plugga med träbitar och limma och dona, men jag skulle haka på en bit (5-10 cm) slang på ett T-kors i bevattningslinjen och sen reglera på slangstumpen med en skruvklämma av något slag.

Sen när du har gjort detta och trimmat in klämmorna så att du har samma utflöde i alla tapp-punkter så kan du läsa mitt inlägg ovan igen för du kommer att behöva reglera mängden vatten du tappar ut utöver att bara se till att få ut lika mycket vatten per tapp-punkt.

Hoppas jag var tydlig nog... god natt!
Citera
2008-12-06, 03:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gomer
Ok - alldeles för sent för att försöka svara egentligen, men jag läste igen och du kanske undrar hur du du ska skapa dessa 0,25 - 0,5 - 0,75 - 1 öppningar för att tappa vatten? Visst kan du plugga med träbitar och limma och dona, men jag skulle haka på en bit (5-10 cm) slang på ett T-kors i bevattningslinjen och sen reglera på slangstumpen med en skruvklämma av något slag.

Sen när du har gjort detta och trimmat in klämmorna så att du har samma utflöde i alla tapp-punkter så kan du läsa mitt inlägg ovan igen för du kommer att behöva reglera mängden vatten du tappar ut utöver att bara se till att få ut lika mycket vatten per tapp-punkt.

Hoppas jag var tydlig nog... god natt!

Ja klockan är mycket och det blir lätt fel.

Men kan inte en grövre "matningsslang" fram till de 4 bevattningsslangarna lösa problemet tro? grövre slang > mindre motstånd > bättre flöde?

Man kan ju alltid prova!
Citera
2008-12-06, 04:25
Medlem
gomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Ja klockan är mycket och det blir lätt fel.

Men kan inte en grövre "matningsslang" fram till de 4 bevattningsslangarna lösa problemet tro? grövre slang > mindre motstånd > bättre flöde?

Man kan ju alltid prova!

Eftersom jag ändå komar i loungen i väntan på att checka in på flyget så.. som disclaimer här kan jag tillägga att jag inte har erfarenhet av ditt tilltänkta användningsområde, men problemställningen är ganska lik den man stöter på inom akvariehobbyn.. så..

Om vi börjar med att du har en enkel slinga i ett "slutet system" för att pressa vattnet, ungefär såhär: (tank)->(pump)->(tapp1)->(tapp2)->(tapp3)->(tapp4)->(tank)
Så är viktiga aspekter från början hur många liter per timme din befintliga pump trycker ut (finns specifierad på de flesta pumpar), hur stort flöde du har i dina tapp punkter (enkelt räknat så är det en funktion av diametern på hålet) och framför allt hur mycket vatten du vill ha ut i varje tapp punkt per timme.

Det viktigaste för pålitlighet i ett sådant system är att pumpen levererar mer vatten per timme än du behöver, för annars får du torka i dina krukor och har inget regler-utrymme, eftersom du troligtvis inte vill dunka in flera hundra liter i timmen i dina krukor.
Eftersom du troligtvis har ett system utan automatisk tillförsel av vatten till tanken så är det också viktigt att reglera och trimma så att pumpen inte hinner gå torr innan du kan fylla på mer vatten, för då går dom i regel sönder väldigt snabbt. Detta borde iofs inte vara ett problem om du har en ~10 liters hink och kan titta till det en gång per dag.. med avdunstning och bevattning borde du fortfarande vara väl inom marginalerna.

Kan inte tänka mig att du behöver någonting ens i närheten av 13 mm slang för att hålla jorden fuktig, men du gör som du vill.. Med ett 22mm rör och en vanlig akvarie pump så flyttar man ett par tusen liter vatten på en timme...
För att det ska funka optimalt så måste du dock ha grövre diameter i "huvudledningen" än i tapp-punkterna. Du behöver 4 st. T-kors och så använder klämmor som jag beskrev för att få kalle bandares metod för hålstorlek på tapp punkterna att funka. En sista klämma hänger du på slangens slut efter tapp4 som går tillbaka till din vatten tank för att få rätt mängd vatten tillbaka till tanken. Här måste returen till tanken ha större diameter än den som går till tapp4 för att du ska kunna reglera.

Det är inte så svårt att få till det. Testa i badrummet med några tomma bägare för att trimma till så att alla fylls lika snabbt. Inom akvaristiken bygger man såna system med PVC rör vilket också är en lösning, en lös flexibel slang kan lätt hamna på golvet och orsaka vattenskador på parkett etc.

Good luck!
Citera
2008-12-08, 04:44
Medlem
Nordic_Druids avatar
Hallo människor
Jag slänger in en update här för er som är nyfikna.
Mitt lilla expriment här hemma fortskrider. Eller hur säger man?

Jag har löst problemet med att få ut vattnet ur alla fyra slangarna.
Sååå enkelt. Testade en cirulationspump som klarar ca 750 l/h.
Det var lagom fjutt på den så allt annat jag använde innan måste varit deffekt eller helt enkelt bara värdelöst.

Men problemet då som kom upp var precis det ni har skrivit till mig om. Jämt flöde ur alla hål.

Lösning:
Till pumpen så fick jag använda 13 mm slang. Vanlig trädgårdslang helt enkelt.
Dom slangarna som var närmast tanken reducerade jag trycket med hjälp av...Håll i er Buntband! Jisses vilken simpel och lätt lösning. Drog bara åt runt ändarna. Fick visserligen vika slangen så att säga men det var inte vidare bökigt.

Jag har inte prövat att vattna nånting då jag inte har nånting att vattna. ( jag veeeet! Jag får ideer för mig ibland) Men jag tror nog att fyra st 1 liters kar borde duga till att ställa in rätt flöde och timing.

Jag hoppas att detta har hjälpt någon. Det var enklare än vad det såg ut. Jag blev i allafall en erfarenhet klokare och jag tackar alla som hjälpt mig.

m.v.h / N
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in