Nej, det här är ideellt arbete. Jag hade nog inte velat jobba med det här faktiskt. Jag trivs bra med att modda precis så mycket eller lite jag känner för och veta att det är okej. Hade jag fått betalt hade det ju kommit krav på att man måste uppnå en viss nivå per dag och det tror jag ingen av mina kollegor hade trivs med.
Flashback omsätter 3.8 mkr innan skatt enligt allabolag.se. Att en moderator skulle ha en inkomst på 360 00kr är inte rimligt då det finns fler än 5st.
Om det nu inte alls öht finns någon koppling mellan Flashback Inc & AB, som vissa Moderatorer tycks tro likt bokstavstroende Scientologer - varifrån får då FMG sina intäkter tror ni?
Om det nu inte alls öht finns någon koppling mellan Flashback Inc & AB, som vissa Moderatorer tycks tro likt bokstavstroende Scientologer - varifrån får då FMG sina intäkter tror ni?
Det är klart de hänger ihop. Jag uppfattar Jan Axelssons påstående om att han inte har med driften av fb att göra mer som en juridisk / skattemässigt grej. Typ som när nån säger "du, kom ihåg att jag inte vet NÅT om det här, ok?"
Flashback är inte ett ideellt projekt, det är etti nkomstbringande företag. En omsättning på några miljoner talar ju för det. Axelsson kan leva gott på Flashback. Att han tigger om att medlemmarna ska stänga av adblock beror på vinstintresse inte att forumet inte skulle kunna drivas utan det.
Enligt verksamhetsbeskrivningen så finns det många, för att inte säga otaliga verksamheter. Jag har aldrig sett en sådan heltäckande med backup beskrivning av ett företags ändamål. Lägg därtill 60-talet bolag till så finns det tjänster som kan bringa intäkter. Intressant hade ju varit en dag med Jan Axelsson eller f.1968, då hade man fått klarhet i om det bara är navelluddsskådande eller fart under galoscherna..
ERKSAMHET / ÄNDAMÅL
Bolaget skall inom Sverige och i andra delar av världen vara verksamt inom mediabranschen, innefattande prouktion och utgivande av tidningar, periodiska tidskrifter och andra publikationer, distribuerade även via internet och andra IT-media, böcker, grammofonskivor, television, film, video, radio, internet, dataprogram, telefoni, telekommunikation, reklam, marknadsföring samt utveckla tjänster inom media-, informations- och kommunikationsområdena. Bedriva nyhetsförmedling i avsikt att mottaga och tillhandahålla nyheter och information av alla slag, att från olika källor och på skilda sätt samla, förvärva och införskaffa fakta, rapporter, nyheter och information från skilda intresseområden inom handeln och affärsvärlden samt rörande parlamentsdebatter, offentliga möten och rättsliga spörsmål eller om andra förhållanden, såväl svenska som utländska, av alla slag ävensom att till ägarna (såväl juridiska personer som enskila) av dagstidningar i allmänhet, specialtidningar, journaler och andra periodiska publikationer eller till andra juridiska personer och privatpersoner avyttra och distribuera nyssnämnda material. Idka handelsrörelse och att köpa, sälja, distribuera, hyra, tillverka, reparera, uthyra, förändra, förbättra och göra affärer med apparater, maskiner, material och artiklar av alla slag, företrädesvis inom mediabranschen, klädesbranschen, reklambranschen, kulturbranschen samt underhållning- och nöjesbranschen. Att bedriva förmedling av nationella och internationella post-, bank- och teletjänster, även företräda företag och privatpersoner med administrativ hjälp. Samt att bedriva vilken annan verksamhet som helst som styrelsen anser lämpligen kunna utövas i samband med eller i anslutning till bolagets ovannämnda verksamhet eller som kan anses ändamålsenlig för att göra bolagets tillgångar vinstgivande eller mera vinstgivande eller för att utnyttja bolagets know-how eller expertis och därmed förenlig verksamhet.
PARALLELLFIRMAS VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
(Flashback Förlag, Flashback Telecom, Flashback Television, Flashback Records, Flashback Communication, Flashback Software, Flashback News Agency FNA)
För den del av verksamheten som avser utgivning och distribution av tidningar, böcker och skivor samt därmed förenlig verksamhet
För den del av verksamheten som avser i huvudsak bedriva tjänster inom telefoni och telekommunikation
För den del av verksamheten som avser produktion av tv, video och film
För den del av verksamheten som avser skivbolag
För den del av verksamheten som avser att tillhandahålla internetabonnemang och tjänster relaterade till internet och datakommunikation
För den del av verksamheten som avser produktion och utveckling av dataprogram
För den del av verksamheten som avser att inom Sverige och i andra delar av världen bedriva nyhetsför= medling i avsikt att mottaga och tillhandahålla nyheter och infor= mation av alla slag, att från olika källor och på skilda sätt samla, förvärva och införskaffa fakta, rapporter, nyheter och information från skilda intresseområden inom handeln och affärs= världen samt rörande parlamentsdebatter, offentliga möten och rättsliga spörsmål eller om andra förhållanden, såväl svenska som utländska, av alla slag, ävensom att till ägarna (såväl juridiska personer som utländska) av dagstidningar i allmänhet, specialtid= ningar, journaler och andra periodiska publikationer eller till andra juridiska personer och privatpersoner avyttra och distribue= ra nyssnämnda material.
En annan reflektion jag gjorde är att i den andra tråden om Flashback inc talar man om Flashback Media Group och i den här tråden om Flashback inc..
alltså är denna mannen direkt kopplad till sajten, han verkar enligt facebook jobba på Bonnier Publications. Då kan vi iaf konstatera att när man sålde flashback så fick sajten en ägare med starka kopplingar till Bonnier, om de inte till och med blev uppköpta av just Bonnier.
Så jag tycker att det är lite halvlebbigt att den "anonyma" sajten Flashback kanske ägs av inte så opartiska Bonnier. Vilka förmodligen också har ett nära samarbete med olika internationella underrättelseorgan, alltså är vi inte anonyma på flashback.
Flashbacks servrar ligger väll ändå utomlands vilket betyder att all trafik liggas genom övervakning av FRA, så det spelar väll ingen roll egentligen. Har alltid mest sett det som att det är för att vara anonym för folk i min närhet snarare än något annat.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!