Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-27, 16:11
  #1
Medlem
Kreatinmonohydrat vs kreatinpyruvat
vad är bäst, och bäst i vilket syfte? vad jag hört ska kreatinpyruvat inte binda vatten, men sen har jag inte så mycket mer kunskaper...

Hur är det med andra kreatinprodukter som kreatincitrat, kre-alkalyn?, andra former av kreatin jag inte tagit upp (inte känner till)?
Citera
2008-11-27, 16:26
  #2
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikern
Kreatinmonohydrat vs kreatinpyruvat
vad är bäst, och bäst i vilket syfte? vad jag hört ska kreatinpyruvat inte binda vatten, men sen har jag inte så mycket mer kunskaper...

Hur är det med andra kreatinprodukter som kreatincitrat, kre-alkalyn?, andra former av kreatin jag inte tagit upp (inte känner till)?

Monohydrat är bäst. Den minskade vätskeansamlingen från många andra sorter beror ofta på att de är underdoserade = man får inte i sig så mycket kreatin. Allt kreatin binder vatten.
Citera
2008-11-27, 16:42
  #3
Medlem
Ok jag trodde att det hade att göra med att "monohydrat-delen" av kreatinmonohydrar i princip en en vattenmolekyl medan man i tex kreatinpyruvat har bytt ut detta mot ett pyruvat som annars ingår i citronsyracykeln?
Citera
2008-11-27, 18:40
  #4
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikern
Ok jag trodde att det hade att göra med att "monohydrat-delen" av kreatinmonohydrar i princip en en vattenmolekyl medan man i tex kreatinpyruvat har bytt ut detta mot ett pyruvat som annars ingår i citronsyracykeln?

T.ex kre-alkalyn är bara buffrat för att klara sig igenom magens sura PH lite bättre, sen är det vanligt monohydrat. Pyruvat kan väl ev. vara lite bättre än monohydrat, men monohydrat är såpass bra och prisvärt att jag inte ser någon direkt fördel med någon annan form.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...?artid=2206055
Citera
2009-01-17, 17:02
  #5
Medlem
Dejavoos avatar
så vad menas? kreatinpyruvat tas upp lättare men man får inte lika stora doser?
Citera
2009-01-17, 17:17
  #6
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dejavoo

Pyruvat delen är ett steg närmare energiprocessen i citroncyracykeln, men om det egentligen har så stor betydelse beror nog hur placebolagd man är.
Citera
2009-01-17, 17:18
  #7
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dejavoo

Pyruvat delen är ett steg närmare energiprocessen i citroncyracykeln, men om det egentligen har så stor betydelse beror nog på hur placebo-lagd man är.

(skumt att det blev 2 inlägg på en ändring)
Citera
2009-01-17, 20:25
  #8
Medlem
Dejavoos avatar
Okej tackar men, kan man käka dubbel dos av kreatinpyruvat så att man får i sig lika mkt kreatin som med en dos kreatinmonohydrat?
Citera
2009-01-17, 20:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikern
Kreatinmonohydrat vs kreatinpyruvat
vad är bäst, och bäst i vilket syfte? vad jag hört ska kreatinpyruvat inte binda vatten, men sen har jag inte så mycket mer kunskaper...

Hur är det med andra kreatinprodukter som kreatincitrat, kre-alkalyn?, andra former av kreatin jag inte tagit upp (inte känner till)?

kör på kreatinmonohydrat. glöm allt det andra.
Citera
2009-01-18, 16:25
  #10
Medlem
Dejavoos avatar
en fråga till, varför kör man inte uppladdningsfas med pyruvat men med monohydrat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback