Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-26, 17:07
  #1
Medlem
Jag ber om ursäkt om svaret finns någon annanstans men har helt enkelt inte hittat det.

Är styrketräning en bra metod för att gå ner i vikt samtidigt som man bygger muskler? Jag är 173 cm lång och väger 73 kg idag och vill gå ner till 65 kg. Planerna är att äta lite mindre portioner då jag anser att jag äter helt ok idag (+-0) och helt sluta med skräpmat även om det äts sällan. Tänker komma igång med styrketräning efter ett halvårs frånvaro 3 gånger i veckan och börja promenera mer. Jag skulle tro att jag har hyfsade muskler idag fast det ligger en del fett över.

Tror ni jag kan gå ner till 65 kg på säg 2 månader?

Ps: Jag brukar vanligen äta Yoghurt och start till frukost. Skollunch vid 11-12. Ett lagat mål husmanskost på eftermiddagen och eventuell en lätt kvällsmat. Kanske en bra idé att sluta med start och dra ner lite på kolhydraterna?
Citera
2008-11-26, 17:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandb3rg__
Tror ni jag kan gå ner till 65 kg på säg 2 månader?

Ps: Jag brukar vanligen äta Yoghurt och start till frukost. Skollunch vid 11-12. Ett lagat mål husmanskost på eftermiddagen och eventuell en lätt kvällsmat. Kanske en bra idé att sluta med start och dra ner lite på kolhydraterna?

Både yoghurt och start är rena sockerbomberna. Låter som en bra idé att byta ut de mot t.ex gröt
Citera
2008-11-26, 17:15
  #3
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandb3rg__

Är styrketräning en bra metod för att gå ner i vikt samtidigt som man bygger muskler?

Då får du nog trycka för att klara det.
Citera
2008-11-26, 17:22
  #4
Medlem
Brullas avatar
Att lägga på sig muskler är svårt om du ligger på kaloriunderskott. Däremot kan du förbättra din teknik i övningar och på så sätt klara att lyfta tyngre.
Citera
2008-11-26, 18:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandb3rg__
Jag ber om ursäkt om svaret finns någon annanstans men har helt enkelt inte hittat det.

Är styrketräning en bra metod för att gå ner i vikt samtidigt som man bygger muskler? Jag är 173 cm lång och väger 73 kg idag och vill gå ner till 65 kg. Planerna är att äta lite mindre portioner då jag anser att jag äter helt ok idag (+-0) och helt sluta med skräpmat även om det äts sällan. Tänker komma igång med styrketräning efter ett halvårs frånvaro 3 gånger i veckan och börja promenera mer. Jag skulle tro att jag har hyfsade muskler idag fast det ligger en del fett över.

Tror ni jag kan gå ner till 65 kg på säg 2 månader?

Ps: Jag brukar vanligen äta Yoghurt och start till frukost. Skollunch vid 11-12. Ett lagat mål husmanskost på eftermiddagen och eventuell en lätt kvällsmat. Kanske en bra idé att sluta med start och dra ner lite på kolhydraterna?

Bra idè att styrketräna om du nu funderar på att gå ner i vikt för att dels behålla de muskler du har och dels för att komma igång med kroppen. Att du däremot skulle bygga muskler under denna tid får väl ses som svårt om inte omöjligt.

Styrketräning förbränner ej någon vidare mängd kalori per tidsenhet om man jämför med löpning osv så någon kombination där hade varit att föredra.

8kg på 8 veckor, visst kan det gå, kommer garanterat tappa något kilo i ren vätska den första veckan sedan får du iofs hålla dig på ett något större underskott än de -500 kcal/dag som man brukar köra med annars för en 0,5kg/veckan nergång.

Räknar du din mat och skärper träningen så kommer det gå finfint
Citera
2008-11-26, 20:22
  #6
Avstängd
Bygga muskler gör du nog om detta är första gången på länge du börjar styrketräna.
Citera
2008-11-26, 20:30
  #7
Medlem
Tack för alla svar!

Jag hade gärna varit ute och löpt om det inte vore för att jag har vadproblem som gör löpning till ett rent helvete tyvärr. Man kan se detta som en deff då målet är att gå ner för att kunna bygga mer från grunden så att säga. Någon nämnde gröt som exempel, visst smakar det illa men det ska jag kunna få i mig.

Jag undrar dock hur många kcal det är i en normal portion havgregyns gröt? (1dl?) Sen undrar jag om det finns något sätt att se hur länge man står sig på det? Jag går en praktiskt utbildning vilket gör att jag rör på mig vissa dagar i skolan dessutom.

Jag vet att jag kan gå ner rätt fort för jag har blivit sjukt taggad på att styrketräna och då vill man ju gärna slippa en del fett för mer synligt resultat
__________________
Senast redigerad av Sandb3rg__ 2008-11-26 kl. 20:32.
Citera
2008-11-26, 20:37
  #8
Medlem
Start är som sagt inte riktigt optimalt om man vill gå ner i vikt. Det är sjukt gott, och därför blir det lätt att man tar lite extra. Äter du yoghurt och 100 gr start till frukost så har du redan ätit drygt 1/4 av vad du ska få i dig under dagen om du vill tappa vikt.

Ett tips är att byta ut yoghurten mot lättfil, och start mot havrefras eller liknande.
Citera
2008-11-26, 20:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandb3rg__
Tack för alla svar!

Jag hade gärna varit ute och löpt om det inte vore för att jag har vadproblem som gör löpning till ett rent helvete tyvärr. Man kan se detta som en deff då målet är att gå ner för att kunna bygga mer från grunden så att säga. Någon nämnde gröt som exempel, visst smakar det illa men det ska jag kunna få i mig.

Jag undrar dock hur många kcal det är i en normal portion havgregyns gröt? (1dl?) Sen undrar jag om det finns något sätt att se hur länge man står sig på det? Jag går en praktiskt utbildning vilket gör att jag rör på mig vissa dagar i skolan dessutom.

Jag vet att jag kan gå ner rätt fort för jag har blivit sjukt taggad på att styrketräna och då vill man ju gärna slippa en del fett för mer synligt resultat


1 dl havregryn är ca 35 gr, och det blir drygt 130 kalorier.

Havregrynsgröt är en bra frukost. Så länge du inte öser på massor med socker eller sylt eller liknande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback