2008-01-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dear Ol Blighty
Att det skulle finnas bevis för att det inte är Chapman tror jag inte, däremot knappast några bevis för att det är han heller, även om han är min favorit. Morden i USA (gift) är ju helt olika de i Whitechapel, men Chapman verkar ha varit tillräckligt galen för att kunna döda kvinnor. Sedan hade han ju kunskaper i anatomi, något experterna menar att mördaren måste ha haft, han skar ju ut livmoder osv utan att skada omkringliggande organ.

Sugdens bok är mycket bra, crimelibrary.com ger en bra introduktion.

tycker ändå att det verkar långsökt att utveckla sig från en lömsk giftmördare till en slaktare..
Citera
2008-01-26, 08:37
Medlem
Citat:
Håller du med om att han måste ha haft hyfsade kunskaper i anatomi? Det är ju en del av de flesta profiler jag sett. Det borde ju göra möjliga kandidater betydligt färre.

vissa påstod att han inte hade några kunskaper alls i anatomi..b.la. dr Bond som obducerade några av offren.
Citera
2008-01-26, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rataxes
Haha, sitter faktiskt med den boken i mina händer! Läst lite mer en halva, intressant och med många bra bilder. Dock tyckte jag Sugdens va lite bättre.
Kan inte komma bort från tanken på att ingen såg mördaren utom dessa stackars kvinnor. De visste kanske vem det var(för sent). Vilken hemskt öde.

Tillbaka till ämnet, jo jag håller med dig, dubbelmordet var speciellt. Där har man ju poliser och andra vittnet som man kan tänka sig måste sett mördaren på vägen innan eller efter. Det var sannerligen en bedrift att komma undan.
Fanns ju tydligen ett vittne som såg någon tvätta av sig på vägen mellan sista mordplatsen och stället där den blodiga trasan hittades.
Så det var sannerligen tur han hade.

Hur ser din bild av mördaren ut? Vilken människa borde man letat efter?

ingen såg någon tvätta av sig..däremot hittade man en blodig trasa och en blodig vattenansamling efter mordet på eddowes..
Citera
2008-01-26, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Ursäkta mitt sråk, men är du dum i huvudet på riktigt?!! Skulle man liste ripperologer så skulle Rumbelow hamna top 3. Han är en av de världsledande. Gick också på en sådan och planerade in just hans guidning, men han var sjuk (de hade en ersättare) och det grämer mig än idag över 2 år senare.
Du ska känna dig jävligt glad över att du fick honom som guide.

håller med..Donald är number one..
Citera
2008-01-26, 20:29
Medlem
rataxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
ingen såg någon tvätta av sig..däremot hittade man en blodig trasa och en blodig vattenansamling efter mordet på eddowes..

Helt rätt. Va lite otydlig o slarvig där. Det va något vittne som hade sett någon, dock oklara uppgifter, som satt(om jag minns rätt) i en port och torkade av händerna med en trasa. Dock lågt bevisläge på detta.
Mer kuriosa.

Hur går snacket om mördarens väg till första mordet. Han borde väl ha hållt på med prostituerade innan, dock utan att gå över till våld?
Borde ju ha varit tillfällen då han blivit våldsam men inte mördat i liknande situationer? Synd att det är så svårt att forska om sådant.
Citera
2008-05-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Jo, det är en massiv lunta, inget snack om saken, men så räknas den också som ett referensverk inom den oöverskådliga och alltsomoftast genomusla ripperlitteraturen. Att den är torr (vill inte använda ordet tråkig! ) är bara positivt, som jag ser det - den är befriad från sensationslystenhet och lättköpta "sanningar" och gör upp räkningen med många av de missuppfattningar och halvlögner som än idag präglar framställningarna av rippermorden.

En lika imponerande, men mer "litterärt" skriven, bok är JtR: The Facts av Paul Begg - jag kan varmt rekommendera den också, och fastän den av nödvändighet överlappar Sugdens bok kommer många - för mig åtminstone - nya fakta i dagen.

Ser fram emot en rapport när du läst klart boken!

Nja, vad gäller Sugdens bok så är den helt klart oöverträffad i mängden av fakta och anses rejält tillförlitlig.
Personligen tycker jag dock Sugdens bok idag är överreklamerad. För det första hade den tjänat på en rejäl uppdatering; den är nämligen hopplöst inaktuell på flera punkter och tar vissa saker för givna som idag diskuteras och problematiseras.
Dessutom håller jag med Roger Persson om att den är oerhört träig och trist att läsa rent språkligt. Visst, det är viktigt att en bok är korrekt och inte innehåller en massa nonsens (det har vi tillräckligt av i Uppskärarlitteraturen), men det ena utesluter inte det andra.
Historia handlar också om att förmedla en tidskänsla och ett engagemeng för miljöerna och personerna. Sugden lyckas aldrig levandegöra männsikorna eftersom han behandlar dem som torra objekt. Man blir aldrig gripen. Kort sagt, som researcher och forskare (han är faktiskt alademisk historiker) är han ypperlig, men som författare ganska trist.

När vi talar om Paul Beggs The Facts, så anser jag att den var en besvikelse när den kom. Bokens största kvaliteter ligger i dess enorma notapparat och källhänvisningar (som alla är guld värda) - i det avseendet har Begg gått mycket längre än alla andra.
Dock är även denna bok lite träig - hälften av den handlar om politiska turer på ganska hög nivå bland befäl och brittiska parlamentet och hälften kunde varit nog. Men än värre är, att trots att det inte var så många år sedan den kom, så är den hopplöst konservativ och konserverande; liksom Sugdens bok lider den av en upprepning av "gamla sanningar" och Begg problematiserar eller diskuterar aldrig någonting av det som varit väsentligt i de senaste femton års Uppskärarforskning. Den kändes gammal och konserverande redan när den kom ut.
Men naturligtvis har den sina förtjänster.
Citera
2008-05-13, 21:22
Medlem
Citat:
Jag, och många med mig, läste den boken för att få oss ett gott skratt. Hon har ju inga som helst bevis och det är uppenbart att hon bara vill sälja böcker.
Finns INGEN som är genuint intresserd av fallet som tar hennes bok på allvar.

Helt riktigt.
Citera
2008-05-13, 21:38
Medlem
Citat:
Att det skulle finnas bevis för att det inte är Chapman tror jag inte, däremot knappast några bevis för att det är han heller, även om han är min favorit. Morden i USA (gift) är ju helt olika de i Whitechapel, men Chapman verkar ha varit tillräckligt galen för att kunna döda kvinnor. Sedan hade han ju kunskaper i anatomi, något experterna menar att mördaren måste ha haft, han skar ju ut livmoder osv utan att skada omkringliggande organ.

Sugdens bok är mycket bra, crimelibrary.com ger en bra introduktion.

Faktum är, att lemlästningarna var knappast gjorda med någon större finess. Tvärtom var en hel del organ och kroppsdelar sönderskurna - speciellt Catherine Eddowes hade blivit sönderhackad invändigt på en del ställen och flera organ förstörda.
Idén om Uppskäraren som en person med skickliga anatomiska eller kirurgiska egenskaper härstammar från doktor George Bagster Phillips tolkning av Annie Chapmans lemlästningar, där han använder uttryck som "ett svep med kniven". Det ska dock betonas, att Phillips var den ende rättsläkaren som hade hand om Annie Chapman - till skillnad från morden på Eddowes, Stride och Mary Kelly, där flera rättsläkare var inblandade - och det hade varit intressant att höra andra rättsläkares åsikter om Chapmans skador.

Vad gäller George Chapman/Severin Klosowski, så baseras misstnakarna mot honom på en intervju med Abberline i en tidning, efter hans pensionering. Klosowski fångade inte Abberlines intresse förrän efter denne avrättades 1903. Abberline - som visserligen var känd för att vara hårt arbetande och som hade god lokalkännedom - hade emellertid knappast större erfarenhet än någon annan inom polisen vid den tidpunkten av seriemördare och den här typen av brott - det vill säga: zero. Abberlines synpunkt att är man kapabel nog att förgifta sina fruar så kan man också vara Uppskäraren, måste betraktas som rent nonsens och som ett bevis på hans minimlala kriminalpsykologiska insikter.
Redan George R Sims kritiserade på sin tid Abberline för den absurda tanken att en seriemördare som förefaller vara djupt besatt av att lemlästa kroppar (och som mest sannolikt var Uppskärarens stora drivkraft och signatur) helt pötsligt övergår till att bli en kalkylerande giftseriemördare som verkar föredra att inte få blod på sina egna händer som totalt orealistisk. Och Sims kritik är fullständigt relevant.

Visserligen är ingenting inom rättspsykologi och brottsligt beteende skrivet i sten, men giftseriemördare brukar mig veterligt hålla sig strikt till sin metod därför att metoden verkar djupt förankrad i deras personlighet - likt en drog de använder gång på gång för att det passar deras personliga psykologiska beskaffenhet.
Personligen har jag alltid ansett Klosowski vara en av de sämsta föreslagna kandidaterna till Jack Uppskäraren.
Dessvärre har alltför många tagit Abberlines personliga teorier på allvar på grund av att Klosowski presenteras i Sugdens bok (och Sugden får man ju inte kritisera).
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2008-05-13 kl. 22:07.
Citera
2008-05-13, 22:50
Medlem
Jag vill också å det bestämdaste varna för att hänvisa till crimelibrary.com som källa, då siten innehåller en hel del felaktigheter. Flertalet kriminologer och kriminalhistoriker väljer att ta dess information med en nypa salt.
Siten är onekligen intressnat, men bör inte läsas okritiskt.
Citera
2008-05-14, 08:24
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Nja, vad gäller Sugdens bok så är den helt klart oöverträffad i mängden av fakta och anses rejält tillförlitlig.
Personligen tycker jag dock Sugdens bok idag är överreklamerad. För det första hade den tjänat på en rejäl uppdatering; den är nämligen hopplöst inaktuell på flera punkter och tar vissa saker för givna som idag diskuteras och problematiseras.
Dessutom håller jag med Roger Persson om att den är oerhört träig och trist att läsa rent språkligt. Visst, det är viktigt att en bok är korrekt och inte innehåller en massa nonsens (det har vi tillräckligt av i Uppskärarlitteraturen), men det ena utesluter inte det andra.
Historia handlar också om att förmedla en tidskänsla och ett engagemeng för miljöerna och personerna. Sugden lyckas aldrig levandegöra männsikorna eftersom han behandlar dem som torra objekt. Man blir aldrig gripen. Kort sagt, som researcher och forskare (han är faktiskt alademisk historiker) är han ypperlig, men som författare ganska trist.

När vi talar om Paul Beggs The Facts, så anser jag att den var en besvikelse när den kom. Bokens största kvaliteter ligger i dess enorma notapparat och källhänvisningar (som alla är guld värda) - i det avseendet har Begg gått mycket längre än alla andra.
Dock är även denna bok lite träig - hälften av den handlar om politiska turer på ganska hög nivå bland befäl och brittiska parlamentet och hälften kunde varit nog. Men än värre är, att trots att det inte var så många år sedan den kom, så är den hopplöst konservativ och konserverande; liksom Sugdens bok lider den av en upprepning av "gamla sanningar" och Begg problematiserar eller diskuterar aldrig någonting av det som varit väsentligt i de senaste femton års Uppskärarforskning. Den kändes gammal och konserverande redan när den kom ut.
Men naturligtvis har den sina förtjänster.

Du har givetvis rätt, men dessa böcker är ändå - som jag skrev - att anse som standardverk, och i brist på bättre är de - suck - de bästa. (Jag har dock inte läst din bok ännu, vilket jag högeligen ser fram emot).
Träigheten får stå för dig och Roger Persson, själv slök jag båda böckerna som en stekt njure.
Citera
2008-05-15, 06:48
Medlem
Citat:
Kan rekommendera en bok som belyser utredningen från polisens synvinkel:
"Jack the ripper - Scotland Yard Investigates" av Stewart P. Evans & Donald Rumbelow.

Håller med - min favoritstandardbok för tillfället.
Citera
2008-05-15, 06:57
Medlem
Citat:
Skulle man liste ripperologer så skulle Rumbelow hamna top 3. Han är en av de världsledande. Gick också på en sådan och planerade in just hans guidning, men han var sjuk (de hade en ersättare) och det grämer mig än idag över 2 år senare.
Du ska känna dig jävligt glad över att du fick honom som guide.

Det brukar vara hans fru som hoppar in som ersättare.
Problemet med många Ripper walks är att de är baserade på vad turisterna förväntas vilja höra, inte nödvändigtvis korrekta och relevanta fakta. Rumbelows walks är inget undantag - jag retade mig själv på att Rumbelows fru uppehöll sig i hela tio minuter genom att dra de löjliga historierna om prinsen och the Royal Conspiracy.

De bästa Ripper walks leds faktiskt av Philip Hutchinson, som är lokalhistoriker och Ripperforskare - om man vill vara säker på att exakt rätt plats pekas ut (vilket man inte ska utgå ifrån i samband med många Ripper walks) och att fakta är 100% korrekt så är han ett givet val. Han har dessutom varit skådespelare så han är dessutom ganska underhållande.

Det trista med Ripper walks är att samtliga av dem (oavsett bolag) utesluter två av mordplatserna - Durward Street (före detta Buck's Row) och Henriques Street (före detta Berner Street), helt enkelt för att de ligger för långt bort och att det inte finns tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in