Citat:
Ursprungligen postat av Dear Ol Blighty
Att det skulle finnas bevis för att det inte är Chapman tror jag inte, däremot knappast några bevis för att det är han heller, även om han är min favorit. Morden i USA (gift) är ju helt olika de i Whitechapel, men Chapman verkar ha varit tillräckligt galen för att kunna döda kvinnor. Sedan hade han ju kunskaper i anatomi, något experterna menar att mördaren måste ha haft, han skar ju ut livmoder osv utan att skada omkringliggande organ.
Sugdens bok är mycket bra, crimelibrary.com ger en bra introduktion.
Faktum är, att lemlästningarna var knappast gjorda med någon större finess. Tvärtom var en hel del organ och kroppsdelar sönderskurna - speciellt Catherine Eddowes hade blivit sönderhackad invändigt på en del ställen och flera organ förstörda.
Idén om Uppskäraren som en person med skickliga anatomiska eller kirurgiska egenskaper härstammar från doktor George Bagster Phillips tolkning av Annie Chapmans lemlästningar, där han använder uttryck som "ett svep med kniven". Det ska dock betonas, att Phillips var den ende rättsläkaren som hade hand om Annie Chapman - till skillnad från morden på Eddowes, Stride och Mary Kelly, där flera rättsläkare var inblandade - och det hade varit intressant att höra andra rättsläkares åsikter om Chapmans skador.
Vad gäller George Chapman/Severin Klosowski, så baseras misstnakarna mot honom på en intervju med Abberline i en tidning, efter hans pensionering. Klosowski fångade inte Abberlines intresse förrän efter denne avrättades 1903. Abberline - som visserligen var känd för att vara hårt arbetande och som hade god lokalkännedom - hade emellertid knappast större erfarenhet än någon annan inom polisen vid den tidpunkten av seriemördare och den här typen av brott - det vill säga: zero. Abberlines synpunkt att är man kapabel nog att förgifta sina fruar så kan man också vara Uppskäraren, måste betraktas som rent nonsens och som ett bevis på hans minimlala kriminalpsykologiska insikter.
Redan George R Sims kritiserade på sin tid Abberline för den absurda tanken att en seriemördare som förefaller vara djupt besatt av att lemlästa kroppar (och som mest sannolikt var Uppskärarens stora drivkraft och signatur) helt pötsligt övergår till att bli en kalkylerande giftseriemördare som verkar föredra att inte få blod på sina egna händer som totalt orealistisk. Och Sims kritik är fullständigt relevant.
Visserligen är ingenting inom rättspsykologi och brottsligt beteende skrivet i sten, men giftseriemördare brukar mig veterligt hålla sig strikt till sin metod därför att metoden verkar djupt förankrad i deras personlighet - likt en drog de använder gång på gång för att det passar deras personliga psykologiska beskaffenhet.
Personligen har jag alltid ansett Klosowski vara en av de sämsta föreslagna kandidaterna till Jack Uppskäraren.
Dessvärre har alltför många tagit Abberlines personliga teorier på allvar på grund av att Klosowski presenteras i Sugdens bok (och Sugden får man ju inte kritisera).