Citat:
Ursprungligen postat av Dear Ol Blighty
Håller du med om att han måste ha haft hyfsade kunskaper i anatomi? Det är ju en del av de flesta profiler jag sett. Det borde ju göra möjliga kandidater betydligt färre.
Oj, där hade jag missat en bit i mitt inlägg, bra uppmärksammat.
Jag tror han hade en del kunskaper, dock inte några expertkunskaper. Tror inte den personlighetstypen var en människa som jobbade som läkare på sjukhus eller som dito inom militären etc. Så de flesta sociala jobb skulle nog va mindre troliga. Däremot kan ju han ha haft ofärdiga medicinstudier(kanske utomlands) eller jobba på bårhus eller va slaktare.
Kan ju va så att han har arbetat med det tidigare men vid morden gjorde någonting annat, därför kan ju slaktarundersökningarna som gjordes ha varit verkningslösa.
Som ett sidospår tycker jag mig uppfatta känsla hos en del skribenter och ripperologer som höjer mördaren till skyarna lite väl mycket.
Med det menar jag att han görs kanske smartare och slugare än vad han va. "Han lurade polisen, valde perfekta flyktvägar etc.". Mördaren hade ju som vi kan se, otrolig "tur" under många av morden, speciellt mordet på liz stride. Närsomhelt kunde någon ha kommit på honom, mordet i dagsljus(annie Chapman) är ett annat exempel. Visst kunde han sina grejer, men turen hjälpte honom om och om igen.
Någon som har liknande tankar?