2008-05-15, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
ingen såg någon tvätta av sig..däremot hittade man en blodig trasa och en blodig vattenansamling efter mordet på eddowes..

Den blodiga trasan var en bit av Catherine Eddowes förkläde, så den är faktiskt det enda fysiska spår man känner till som efterlämnats av Uppskäraren (medan meddelandet som hittades på väggen strax ovanför är mer omdiskuterat).

Däremot är den blodiga vattensamlingen en osann skröna, först omnämnd i major Henry Smiths (tillförordnad polismästare för London City) minst sagt oseriösa självbiografi From Constable to Commissioner. Mest sannolikt var det ett rent påhitt av honom själv. Den finns i övrigt inte ens omnämnd i några polisära dokument.
Citera
2008-05-15, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Du har givetvis rätt, men dessa böcker är ändå - som jag skrev - att anse som standardverk, och i brist på bättre är de - suck - de bästa. (Jag har dock inte läst din bok ännu, vilket jag högeligen ser fram emot).

Jag rekommenderar den verkligen.

(Ps: nya hearings för wm3 satta i september)
Citera
2008-09-22, 11:00
Medlem
På senare tid har jag blivit väldigt intresserad av Jack the Ripper fallet, jag antar att det redan tipsats om i tråden men jag kan ju slänga upp denna länken www.casebook.org som jag tror är bland de bästa källorna som finns, speciellt de olika uppsatserna är väldigt intressanta.

Tyvärr så kommer nog aldrig fallet att lösas, men jag lutar nog åt att någon av de mindre kända misstänkta är skyldig som t.ex Charles Cross som hittade ett av liken, hans väg till arbetet gick precis längs mordens väg och var på ungefär samma tidpunkt. Han var precis den sortens person som ingen brydde sig om, bara en gubbe på väg till jobbet.
Citera
2008-09-22, 11:47
Medlem
William Hainess avatar
Vem Jack The Ripper än var - om han över huvud taget ens är känd som misstänkt - så var det säkerligen någon som passade in och kände till området (dvs ingen överklasssnubbe) och hade antagligen ett rätt så harmlöst/alldagligt utseende.

Problemet med den tidens fantombilder var att de var så överdrivna - det var en ondskefull karaktär, som såg JÄTTESUSPEKT ut och som kanske gick omkring med en läkarväska - men varför skulle någon prostituerad, oavsett berusningsgrad, följa med en sådan in i en mörk gränd?

Frågan är varför han slutade. Mentalsjukhus? Fängelse? Flytt? Eller så blev han nästan fast den där sista gången och bestämde sig för att sluta - inte helt vanligt bland seriemördare, men det har hänt i fall såsom Dennis Rader...
Citera
2008-09-22, 13:56
Medlem
Det har ju teoriserats om att han slutade pg.a det sista mordet på Mary Kelly då det egentligen var den enda gången han verkligen kunde se vad han gjorde(inomhus, bättre ljusförhållanden) och att han blev en aning chockad av detta. Dock tycker jag det är lite märkligt om det skulle vara så, men man vet ju aldrig.
Citera
2008-09-22, 18:39
Medlem
William Hainess avatar
Allt är möjligt, men det låter lite osannolikt med tanke på att han minst ska ha dödat 4 stycken innan dess, även om det var mindre brutalt.
Citera
2008-09-22, 22:03
Medlem
rataxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainPanda
På senare tid har jag blivit väldigt intresserad av Jack the Ripper fallet, jag antar att det redan tipsats om i tråden men jag kan ju slänga upp denna länken www.casebook.org som jag tror är bland de bästa källorna som finns, speciellt de olika uppsatserna är väldigt intressanta.

Tyvärr så kommer nog aldrig fallet att lösas, men jag lutar nog åt att någon av de mindre kända misstänkta är skyldig som t.ex Charles Cross som hittade ett av liken, hans väg till arbetet gick precis längs mordens väg och var på ungefär samma tidpunkt. Han var precis den sortens person som ingen brydde sig om, bara en gubbe på väg till jobbet.

Tror som du, en oansenlig människa, som blir en djävul under vissa stunder, och under vissa förutsättningar.
Synd att inte utredarna använde de tekniska hjälpmedlen: de hypermoderna fingeravtrycken och de nygamla spårhundarna!
Fingeravtryckstagningen var inte implementerade, och spårhundar testades men användes aldrig vid en mordplats.
Mer om polisens metoder finns i den utmärkta boken Jack the Ripper: Scotland yard investigates av D. Rumbelow och S.P Evans.
Citera
2008-10-24, 19:00
Medlem
swedishsteels avatar
För er som är verkligt och genuint intresserade av fallet och inte bor alltför långt från Göteborg vill jag härmed rekommendera en liten exkursion till Torslanda. Elisabeth Stride/Elisabeth Gustafsdotters barndomshem är det lilla torp som ligger nära parkeringen vid Hästeviken, följ Tumlehedsvägen ned mot havet.

Huset tillhör idag Länkarna och att stövla in bland en grupp människor med grava missbruksproblem under behandling för att fråga om man får kolla runt i huset bara för att ett av Jack the Ripper's offer föddes där är både ohövligt och integritetskränkande, så håll er vänligen på ett respektfullt avstånd.

Jag fick, efter kontakt med ansvariga, möjlighet att titta runt lite inne i torpet. Nedervåningen är renoverad ett antal gånger sedan Elisabeth bodde där men i övervåningen är vissa detaljer, golvet bland annat, kvar sedan det först byggdes. Det var förvisso lågt i tak på övervåningen men mitt intryck var absolut att det var ett relativt rymligt torp och att familjen knappast kan ha hört till de fattigare i området. En liten flisa ur en golvbräda ligger för övrigt i min plånbok nu som en souvenir, att tänka tanken att den lilla flicka som en gång trampade denna senare kom att falla offer för Jack the Ripper och därmed bli en del av kriminalhistoriens kanske största gåta, kittlar tanken varje gång jag ser den.

I GPS'en :

Lat: N 57º 43' 38.38"
Long: E 11º 43' 32.59"

Flygfoto: http://img293.imageshack.us/my.php?image=storatumlehedfi0.png
Citera
2008-10-28, 17:57
Medlem
Pangbullens avatar
Bra tips om litteratur i denna tråden, verkar som Sugden, Rumbelow och Beggs böcker ska införskaffas först.
Citera
2008-11-07, 21:19
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangbullen
Bra tips om litteratur i denna tråden, verkar som Sugden, Rumbelow och Beggs böcker ska införskaffas först.

Börja du med Philip Sugden's " The complete history of J.T.R. " om du nu har den beundransvärda ambitionen att kliva in i detta med öppna ögon. "The ultimate J.T.R. sourcebook, an illustrated encyclopedia" av Stewart P. Evans & Keith Skinner är den bok jag nog vill rekommendera därnäst. Rumbelow, i någon liten mån, och Begg i allra yttersta synnerhet, skriver sina böcker under förlagspiskan för att leverera verk som kittlar allmänhetens intresse, ha vänligen det i åtanke.

Keith Skinner & Stewart P. Evans "Jack the Ripper, letters from hell" är ett måste om du sedan vill gå vidare. Ett referensverk över alla brev relaterade till fallet som jag är mäkta stolt över att ha bidragit till. Tid given ska jag lista hela mitt bibliotek åsyftande fallet.

// swedishsteel
Citera
2008-11-08, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rataxes
Tror som du, en oansenlig människa, som blir en djävul under vissa stunder, och under vissa förutsättningar.
Synd att inte utredarna använde de tekniska hjälpmedlen: de hypermoderna fingeravtrycken och de nygamla spårhundarna!
Citat:
Fingeravtryckstagningen var inte implementerade, och spårhundar testades men användes aldrig vid en mordplats.
Mer om polisens metoder finns i den utmärkta boken Jack the Ripper: Scotland yard investigates av D. Rumbelow och S.P Evans.

användes inte blodhundarna vid Milles Court? så har jag fattat det i alla fall..
Citera
2008-11-08, 10:16
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Någon ripperolog som läst Glenn Lauritz Anderssons bok och kan avge omdöme om den?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185507288
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in