För er som är verkligt och genuint intresserade av fallet och inte bor alltför långt från Göteborg vill jag härmed rekommendera en liten exkursion till Torslanda. Elisabeth Stride/Elisabeth Gustafsdotters barndomshem är det lilla torp som ligger nära parkeringen vid Hästeviken, följ Tumlehedsvägen ned mot havet.
Huset tillhör idag Länkarna och att stövla in bland en grupp människor med grava missbruksproblem under behandling för att fråga om man får kolla runt i huset bara för att ett av Jack the Ripper's offer föddes där är både ohövligt och integritetskränkande, så håll er vänligen på ett respektfullt avstånd.
Jag fick, efter kontakt med ansvariga, möjlighet att titta runt lite inne i torpet. Nedervåningen är renoverad ett antal gånger sedan Elisabeth bodde där men i övervåningen är vissa detaljer, golvet bland annat, kvar sedan det först byggdes. Det var förvisso lågt i tak på övervåningen men mitt intryck var absolut att det var ett relativt rymligt torp och att familjen knappast kan ha hört till de fattigare i området. En liten flisa ur en golvbräda ligger för övrigt i min plånbok nu som en souvenir, att tänka tanken att den lilla flicka som en gång trampade denna senare kom att falla offer för Jack the Ripper och därmed bli en del av kriminalhistoriens kanske största gåta, kittlar tanken varje gång jag ser den.
I GPS'en :
Lat: N 57º 43' 38.38"
Long: E 11º 43' 32.59"
Flygfoto:
http://img293.imageshack.us/my.php?image=storatumlehedfi0.png