2007-06-26, 01:09
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Har inte casebook.org en poll om vem folk tror på?
Jo. Här: http://casebook.org/suspects/suspect_av.html
Underligt nog är det den bekräftade fejken Maybrick som leder. Tumbelty hamnar tvåa. Jag antar att det är Littlechildes brev från 1913 som folk tror på. Det kan även vara så att jänkarna vill att Jack skall vara en amerikansk seriemördare.
Citera
2007-06-26, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Det låter som även du roger lutar åt Chapman. Stämmer det?
Nej, det gör jag inte. Jag tror inte att Chapman bara byter modus operandi och börjar giftmörda sina fruar efter att ha slaktat vilt främmande prostituerade. Jag tror som jag skrev tidigare att den riktige mördaren kom undan utan att lämna några långvariga avtryck i utredningen just eftersom han var urtypen för en beskedlig, snäll, plikttrogen och ofarlig typ som tack vare sin normala image och ordnade leverne aldrig hamnade i polisens register. Polisen sökte ju efter en galning med fradga runt munnen, inte en vattenkammad ensamstående revisor. Jag tror aldrig att vi får namnet på mannen som var Jack the Ripper eftersom han dog dom han levde - i skuggorna.

// Roger P.
Citera
2007-06-26, 01:57
Avslutad
Chapman kan, enligt Douglas, ha blivit förväxlad med Kosminski(eller vemdetnuvar). I det fallet touchar Chapman "den andre" men är inte samma person, även om det (enligt Douglas) har förvirrat folk.
Citera
2007-06-26, 02:14
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Chapman kan, enligt Douglas, ha blivit förväxlad med Kosminski(eller vemdetnuvar). I det fallet touchar Chapman "den andre" men är inte samma person, även om det (enligt Douglas) har förvirrat folk.
Tja. George Chapman föddes som Severin Antoniovich Klosowski. Både han och Kosminski var polacker och namnen kan ha blandats ihop. Problemet som Roger redan påpekat är att Chapman inte var en galen lustmördare utan en giftmördare. Kosminski passar bättre i rollen som knivhuggande dåre alá Richard Trenton Chase.
Citera
2007-06-26, 17:19
Medlem
chapman var...

Citat:
Ursprungligen postat av Bomble
Jag tror på Chapman ena dagen, och ena dagen Kosminski.
Anar att det var någon ifrån Polen alternativt jude pga ordet
"Lipski" som yttrades samma kväll som Stride blev mördad.

Förklaringen på "Lipski" finns på den största och matnyttigaste
sajten som behandlar Ripper. www.casebook.org

Titta under "Witnesses" och sedan "Israel Schwartz" för att finna "Lipski".
Undertecknad har faktiskt gjort den interaktiva kartan på sidan till
Stephen som driver sajten.

en giftmördare..inte precis nån ripper-typ! läste att misstankarna en tid låg åt dom många kreatursbåtar som angjorde London. det kanske kan förklara varaför mördaren kom undan så lätt och tidtabellen stämde visst med morden.
Citera
2007-06-26, 17:21
Medlem
gull...

Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Jag tycker att Alan Moore och Eddie Campbells serie "From Hell" (som filmen bygger på) är väldigt bra. Den för fram teorin att det var sir William Gull, drottningens personlige läkare och högt uppsatt frimurare, som begick morden.

fick en stroke och var halvsides förlamad före morden så glöm det!
Citera
2007-06-26, 17:39
Medlem
jack the ripper..

frågorna omkring jack är många..hur kom han undan? var fick han sina medicinska kunskaper från om han var fatttig? om han var rik..varför väckte han inte uppseende i east end? varför upphörde morden plötsligt? en seriemördare slutar sällan före ett avslöjande...var jack en kvinna? en galen barnmorska är en av teorierna..jag har läst mycket om fallet och debatterar det gärna!
Citera
2007-06-26, 18:05
Medlem
The moonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
frågorna omkring jack är många..hur kom han undan? var fick han sina medicinska kunskaper från om han var fatttig? om han var rik..varför väckte han inte uppseende i east end? varför upphörde morden plötsligt? en seriemördare slutar sällan före ett avslöjande...var jack en kvinna? en galen barnmorska är en av teorierna..jag har läst mycket om fallet och debatterar det gärna!

Det där med anatomin var väl lite si och så. Har man inte kommit fram till att det inte krävdes en medicinsk utbildning för att göra vad han gjorde? Att någon som slaktat ett djur eller liknande hade kunnat gjort det lika bra?
Citera
2007-06-26, 19:11
Medlem
jo....

Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
Det där med anatomin var väl lite si och så. Har man inte kommit fram till att det inte krävdes en medicinsk utbildning för att göra vad han gjorde? Att någon som slaktat ett djur eller liknande hade kunnat gjort det lika bra?

åsikterna har gått i sär om detta..han måste hur som helst ha lite anatomisk kännedom eftersom han i vissa lägen hade ont om tid ( eddowes) och vetat var han skulle snitta för att plocka de delar han ville ha. i kellys fall saknades visst hjärtat också om jag förstått rätt..
Citera
2007-06-26, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The moonman

Det är väl mer eller mindre konsensus idag, vad jag förstått.
Citera
2007-12-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Visstja, jag glömde förtälja om vem jag tror gjorde det. Ju mer jag läser och ju mer jag forskar desto mer lutar jag åt att mördarens namn inte figurerat i utredningen eftersom hans modus operandi totalt tog polisen på sängen. Han var sjuttio år före sin tid. Den engelska polisen jobbade ju efter grundtesen att mördaren var en galopperande fullblodsgalning med röda ögon och fradga runt munnen eftersom det var så fruktansvärt obegripligt för den vanlige viktorianske gentlemannen hur någon kunde ge sig ut och slakta kvinnor på öppen gata så att blod och inälvor flöt på trottoaren. Mördaren betraktades som en galning och det var därför hela utredningen figurerade runt personer med psykiska problem (Druitt, Kosminski m.fl) som haft med psykvården att göra. Jag tror helt annorlunda. Jag sätter min slant på att mördaren var en vit heterosexuell ogift man i åldern 25-40 år med ett vanligt arbete fem dagar i veckan, ett respektabelt boende i Whitechapelområdets lite bättre kvarter och en liten bekantskapskrets som aldrig i livet kunde tro att just han var mördaren. Med all sannolikhet var mördaren en i vanliga fall ganska anonym person som skötte sitt och inte söp eller på annat sätt hamnade i klammeri med myndigheterna. Till sitt sätt var han skötsam, ordningssam, punktlig och någorlunda hederlig och till sitt utseende en ganska välklädd figur vars klädstil ändå inte var så exklusiv att den stack ut ur mängden. Hans mordiska hunger skötte han snyggt och i sin ensamhet under mörka nätter och efteråt så smög han hem, badade och återgick till sitt vanliga liv. Det gjorde att han med all sannolikhet aldrig hamnade i polisens arkiv över misstänkta. Det är mycket möjligt att polisen var hemma hos honom under dörrknackningen i Whitechapel men eftersom han ansågs så timid och lugn och inte alls motsvarade polisens förväntningar av en vildsint dregglande vettvilling så avfördes han från utredningen i samma stund som polisen tackade för att de fick besvära och stängde ytterdörren bakom sig. Att morden upphörde kan bero på att han flyttade, insjuknade eller avled. Jag är beredd att satsa en rejäl slant på att han inte hamnade på ett asylum eller i fängelse eftersom hans typ sällan gör det. Jag tror också att han mördade fler än de fem som vanligen nämns i samband med Ripper-utredningarna. De tidigare mordoffren slaktades dock inte på samma sätt och det kan förklara varför de inte räknas in i de kanoniska fem. Martha Tabram var troligen också ett av hans offer. Jag tror heller inte att Jack skrev mer än ett eller två av de brev som översköljde medierna och polisen. Att han skickade brevet som medföljde paketet med njuren (From Hell) är närapå bevisat men sen tror jag inte att han skrev mer. Däremot så är det mycket möjligt att en sån som t.ex. Walther Sickert skrev en del brev eftersom han tyckte att det var kul att jävlas lite med polisen och media. Även journalister bör ha författat ett och annat brev skickat till sin egen redaktion för att kunna öka sina upplagor dagen därpå.

// Roger P.

Intressant teori, jag är också ganska övertygad om att han aldrig fanns i några register. Vad jag vet tendererar mördare av hans kaliber att ha en hög IQ-kvot så det är mycket möjligt att han hade ett respektabelt jobb och betedde sig som vilken Tommy Atkins som helst innan smogen började lägga sig på fredagskvällarna.

Jag är också helt övertygad om att det fanns folk som visste vem han var, både poliser och bekanta till rippern. Likaså finns det förmodligen folk som känner till sanningen bakom mordet på Olof Palme.
Citera
2007-12-11, 12:50
Medlem
ChristianXs avatar
Krim -> Krimhist

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem