Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Visstja, jag glömde förtälja om vem jag tror gjorde det. Ju mer jag läser och ju mer jag forskar desto mer lutar jag åt att mördarens namn inte figurerat i utredningen eftersom hans modus operandi totalt tog polisen på sängen. Han var sjuttio år före sin tid. Den engelska polisen jobbade ju efter grundtesen att mördaren var en galopperande fullblodsgalning med röda ögon och fradga runt munnen eftersom det var så fruktansvärt obegripligt för den vanlige viktorianske gentlemannen hur någon kunde ge sig ut och slakta kvinnor på öppen gata så att blod och inälvor flöt på trottoaren. Mördaren betraktades som en galning och det var därför hela utredningen figurerade runt personer med psykiska problem (Druitt, Kosminski m.fl) som haft med psykvården att göra. Jag tror helt annorlunda. Jag sätter min slant på att mördaren var en vit heterosexuell ogift man i åldern 25-40 år med ett vanligt arbete fem dagar i veckan, ett respektabelt boende i Whitechapelområdets lite bättre kvarter och en liten bekantskapskrets som aldrig i livet kunde tro att just han var mördaren. Med all sannolikhet var mördaren en i vanliga fall ganska anonym person som skötte sitt och inte söp eller på annat sätt hamnade i klammeri med myndigheterna. Till sitt sätt var han skötsam, ordningssam, punktlig och någorlunda hederlig och till sitt utseende en ganska välklädd figur vars klädstil ändå inte var så exklusiv att den stack ut ur mängden. Hans mordiska hunger skötte han snyggt och i sin ensamhet under mörka nätter och efteråt så smög han hem, badade och återgick till sitt vanliga liv. Det gjorde att han med all sannolikhet aldrig hamnade i polisens arkiv över misstänkta. Det är mycket möjligt att polisen var hemma hos honom under dörrknackningen i Whitechapel men eftersom han ansågs så timid och lugn och inte alls motsvarade polisens förväntningar av en vildsint dregglande vettvilling så avfördes han från utredningen i samma stund som polisen tackade för att de fick besvära och stängde ytterdörren bakom sig. Att morden upphörde kan bero på att han flyttade, insjuknade eller avled. Jag är beredd att satsa en rejäl slant på att han inte hamnade på ett asylum eller i fängelse eftersom hans typ sällan gör det. Jag tror också att han mördade fler än de fem som vanligen nämns i samband med Ripper-utredningarna. De tidigare mordoffren slaktades dock inte på samma sätt och det kan förklara varför de inte räknas in i de kanoniska fem. Martha Tabram var troligen också ett av hans offer. Jag tror heller inte att Jack skrev mer än ett eller två av de brev som översköljde medierna och polisen. Att han skickade brevet som medföljde paketet med njuren (From Hell) är närapå bevisat men sen tror jag inte att han skrev mer. Däremot så är det mycket möjligt att en sån som t.ex. Walther Sickert skrev en del brev eftersom han tyckte att det var kul att jävlas lite med polisen och media. Även journalister bör ha författat ett och annat brev skickat till sin egen redaktion för att kunna öka sina upplagor dagen därpå.
// Roger P.
Intressant teori, jag är också ganska övertygad om att han aldrig fanns i några register. Vad jag vet tendererar mördare av hans kaliber att ha en hög IQ-kvot så det är mycket möjligt att han hade ett respektabelt jobb och betedde sig som vilken Tommy Atkins som helst innan smogen började lägga sig på fredagskvällarna.
Jag är också helt övertygad om att det fanns folk som visste vem han var, både poliser och bekanta till rippern. Likaså finns det förmodligen folk som känner till sanningen bakom mordet på Olof Palme.