Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Sugdens bok "Complete History of..." är väldigt intressant. Jag håller faktiskt på med den just nu...
... och nu är den avklarad. Boken var oerhört intressant i vissa avsnitt och oerhört tråkig i andra delar. Sugden är väldigt detaljerad i sin beskrivning av allting runtomkring morden, som exempelvis det politiska ränkspelet kring utnämningarna av ny polischef mitt i mordserien. Det tyckte jag var vansinnigt tråkigt men jag tröskade mig igenom det ändå på pur vilja. Att det tyvärr finns sådana avsnitt i boken sänker medelbetyget. Jovisst, jag begriper att det finns en avsikt med att detaljbeskriva runtomkringhändelserna och att det kan vara intressant att få inblick i själva utredningens innersta rum med dess politiska grundpelare. Tyvärr så blir det inte intressant.
Boken är på engelska men det är inget som stör. En någorlunda språkligt bevandrad person löser läsningen ganska bra. Första sidorna är lite sega tack vare omställningen från den amerikanskengelska vi är vana vid till den brittiskengelska som Sugden använder. Men man kommer in i det ganska fort och sen löper det på av bara farten.
Bokens detaljerade upplägg är dess svaghet men även dess styrka. Man får veta mycket om det mesta och Sugden förklarar eller avlivar en stor del av de myter och sägner som man genom TV-program och andra Ripper-böcker läst om. Dessutom så beskrivs både mordoffer och vittnen i relativt detaljerat vilket gör att man får reda på (åtminstone för mig) tidigare okända detaljer om offrens bakgrund och familjeförhållanden. Intressant. Sugden håller sig också mycket kritisk till olika källor och teorier som presenteras, han löper inte alls iväg i spekulationer på samma sätt som exempelvis kioskdeckardrottningen Patricia Cornwell gjorde i sin Ripper-bok. Endast vid ett tillfälle frångår Sugden sitt källkritiska förhållningssätt och det är i bokens sista kapitel, vilket handlar om George Chapman. Det lyser igenom att Chapman är Sugdens egen favorit och i sista kapitlet far han på ett par ställen ut i spekulationer av typen "
vi vet inte vad som hände i USA, men vid tiden för Chapmans överflytt upphörde morden i London och liknande kvinnomord började dyka upp i New York". Det känns lite som en spekulation i mina öron.
På det hela taget är det den mest detaljerade och bästa Ripper-boken jag läst men den saknar inte svagheter. Sista kapitlet bidrar till att sänka betyget en halv grad, så en normalstark fyra av fem möjliga blir mitt betyg. Jag köpte mitt ex på AdLibris för cirka 120 kr plus 19 kr i frakt och 150 spänn är boken klart värd. Köp, läs och bilda er, Ripperologister.
// Roger P.