2007-05-24, 14:43
Bannlyst
Sugdens bok "Complete History of..." är väldigt intressant. Jag håller faktiskt på med den just nu och den är väldigt detaljerad (på gott och ont) men det känns helt klart som att den är värd pengarna. Tyvärr finns den bara som tpb, jag skulle vilja ha den inbunden.

// Roger P.
Citera
2007-05-24, 15:05
Medlem
IkoneNs avatar
Låter bra! Vart helt såld på 'Jack the Ripper' efter att ha sett "From Hell" med Johnny depp.
Citera
2007-06-24, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Sugdens bok "Complete History of..." är väldigt intressant. Jag håller faktiskt på med den just nu...
... och nu är den avklarad. Boken var oerhört intressant i vissa avsnitt och oerhört tråkig i andra delar. Sugden är väldigt detaljerad i sin beskrivning av allting runtomkring morden, som exempelvis det politiska ränkspelet kring utnämningarna av ny polischef mitt i mordserien. Det tyckte jag var vansinnigt tråkigt men jag tröskade mig igenom det ändå på pur vilja. Att det tyvärr finns sådana avsnitt i boken sänker medelbetyget. Jovisst, jag begriper att det finns en avsikt med att detaljbeskriva runtomkringhändelserna och att det kan vara intressant att få inblick i själva utredningens innersta rum med dess politiska grundpelare. Tyvärr så blir det inte intressant.

Boken är på engelska men det är inget som stör. En någorlunda språkligt bevandrad person löser läsningen ganska bra. Första sidorna är lite sega tack vare omställningen från den amerikanskengelska vi är vana vid till den brittiskengelska som Sugden använder. Men man kommer in i det ganska fort och sen löper det på av bara farten.

Bokens detaljerade upplägg är dess svaghet men även dess styrka. Man får veta mycket om det mesta och Sugden förklarar eller avlivar en stor del av de myter och sägner som man genom TV-program och andra Ripper-böcker läst om. Dessutom så beskrivs både mordoffer och vittnen i relativt detaljerat vilket gör att man får reda på (åtminstone för mig) tidigare okända detaljer om offrens bakgrund och familjeförhållanden. Intressant. Sugden håller sig också mycket kritisk till olika källor och teorier som presenteras, han löper inte alls iväg i spekulationer på samma sätt som exempelvis kioskdeckardrottningen Patricia Cornwell gjorde i sin Ripper-bok. Endast vid ett tillfälle frångår Sugden sitt källkritiska förhållningssätt och det är i bokens sista kapitel, vilket handlar om George Chapman. Det lyser igenom att Chapman är Sugdens egen favorit och i sista kapitlet far han på ett par ställen ut i spekulationer av typen "vi vet inte vad som hände i USA, men vid tiden för Chapmans överflytt upphörde morden i London och liknande kvinnomord började dyka upp i New York". Det känns lite som en spekulation i mina öron.

På det hela taget är det den mest detaljerade och bästa Ripper-boken jag läst men den saknar inte svagheter. Sista kapitlet bidrar till att sänka betyget en halv grad, så en normalstark fyra av fem möjliga blir mitt betyg. Jag köpte mitt ex på AdLibris för cirka 120 kr plus 19 kr i frakt och 150 spänn är boken klart värd. Köp, läs och bilda er, Ripperologister.

// Roger P.
Citera
2007-06-24, 20:31
Bannlyst
Visstja, jag glömde förtälja om vem jag tror gjorde det. Ju mer jag läser och ju mer jag forskar desto mer lutar jag åt att mördarens namn inte figurerat i utredningen eftersom hans modus operandi totalt tog polisen på sängen. Han var sjuttio år före sin tid. Den engelska polisen jobbade ju efter grundtesen att mördaren var en galopperande fullblodsgalning med röda ögon och fradga runt munnen eftersom det var så fruktansvärt obegripligt för den vanlige viktorianske gentlemannen hur någon kunde ge sig ut och slakta kvinnor på öppen gata så att blod och inälvor flöt på trottoaren. Mördaren betraktades som en galning och det var därför hela utredningen figurerade runt personer med psykiska problem (Druitt, Kosminski m.fl) som haft med psykvården att göra. Jag tror helt annorlunda. Jag sätter min slant på att mördaren var en vit heterosexuell ogift man i åldern 25-40 år med ett vanligt arbete fem dagar i veckan, ett respektabelt boende i Whitechapelområdets lite bättre kvarter och en liten bekantskapskrets som aldrig i livet kunde tro att just han var mördaren. Med all sannolikhet var mördaren en i vanliga fall ganska anonym person som skötte sitt och inte söp eller på annat sätt hamnade i klammeri med myndigheterna. Till sitt sätt var han skötsam, ordningssam, punktlig och någorlunda hederlig och till sitt utseende en ganska välklädd figur vars klädstil ändå inte var så exklusiv att den stack ut ur mängden. Hans mordiska hunger skötte han snyggt och i sin ensamhet under mörka nätter och efteråt så smög han hem, badade och återgick till sitt vanliga liv. Det gjorde att han med all sannolikhet aldrig hamnade i polisens arkiv över misstänkta. Det är mycket möjligt att polisen var hemma hos honom under dörrknackningen i Whitechapel men eftersom han ansågs så timid och lugn och inte alls motsvarade polisens förväntningar av en vildsint dregglande vettvilling så avfördes han från utredningen i samma stund som polisen tackade för att de fick besvära och stängde ytterdörren bakom sig. Att morden upphörde kan bero på att han flyttade, insjuknade eller avled. Jag är beredd att satsa en rejäl slant på att han inte hamnade på ett asylum eller i fängelse eftersom hans typ sällan gör det. Jag tror också att han mördade fler än de fem som vanligen nämns i samband med Ripper-utredningarna. De tidigare mordoffren slaktades dock inte på samma sätt och det kan förklara varför de inte räknas in i de kanoniska fem. Martha Tabram var troligen också ett av hans offer. Jag tror heller inte att Jack skrev mer än ett eller två av de brev som översköljde medierna och polisen. Att han skickade brevet som medföljde paketet med njuren (From Hell) är närapå bevisat men sen tror jag inte att han skrev mer. Däremot så är det mycket möjligt att en sån som t.ex. Walther Sickert skrev en del brev eftersom han tyckte att det var kul att jävlas lite med polisen och media. Även journalister bör ha författat ett och annat brev skickat till sin egen redaktion för att kunna öka sina upplagor dagen därpå.

// Roger P.
Citera
2007-06-25, 00:11
Medlem
IkoneNs avatar
Låter som ett givet köp, har precis läst igenom The Encyclopedia of Serial Killers av Michael Newton så Sudgens bok blir nog nästa jag läser.
Är det några bilder i boken? på tex: breven som 'ripper' tros ha skrivit? hans offer? osv.

Fan såg att den var tillfälligt slut nu på adlibris.
Citera
2007-06-25, 05:45
Medlem
Azraels avatar
Seriemördare slutar inte mörda utan anlendning så vad man skall leta efter är någon av de misstänkta som av en eller annan anledning fått förhinder efter det sista mordet. Kan vara fängelse, sjukhusvistelse eller dödsfall.

Patricia Cornwells bok var f.ö. helt kass och meningslös som tidigare nämnts. Anmärningsvärt att hon lagt ner så mycket tid och pengar på fel spår.
Citera
2007-06-25, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Seriemördare slutar inte mörda utan anlendning så vad man skall leta efter är någon av de misstänkta som av en eller annan anledning fått förhinder efter det sista mordet. Kan vara fängelse, sjukhusvistelse eller dödsfall.
Vem påstod att han slutade mörda utan anledning?

// Roger P.
Citera
2007-06-25, 10:14
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Vem påstod att han slutade mörda utan anledning?

// Roger P.

vi vet inte vad som hände i USA, men vid tiden för Chapmans överflytt upphörde morden i London och liknande kvinnomord började dyka upp i New York".

Finns det mera material om detta att läsa någonstans?
Citera
2007-06-26, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
vi vet inte vad som hände i USA, men vid tiden för Chapmans överflytt upphörde morden i London och liknande kvinnomord började dyka upp i New York".

Finns det mera material om detta att läsa någonstans?
Sista kapitlet i Sugdens bok tar upp mordet på den amerikanska horan Carrie Brown även känd som "Old Shakespear" eftersom hon i fyllan och villan ofta reciterade långa stycken ur Spjutskakarens olika pjäser. Du kan läsa mer om Carrie Brown här:
http://www.casebook.org/victims/carrie.html

// Roger P.
Citera
2007-06-26, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IkoneN
Är det några bilder i boken? på tex: breven som 'ripper' tros ha skrivit? hans offer? osv.
Det finns en trave foton i boken infogat som en illustrationsmapp mitt i inlagan. Där finns dock mest foton på platser, offer och misstänka. Vill Du se riktiga bilder på breven så är Casebook som vanligt den bästa källan. I deras fotoarkiv finns en hel hög bilder på allt möjligt, bl.a. breven.
http://photos.casebook.org/index.php?cat=45

// Roger P.
Citera
2007-06-26, 00:55
Medlem
snapcases avatar
Det låter som även du roger lutar åt Chapman. Stämmer det? Jag skall erkänna att Sugden gör ett ganska starkt intryck och hans teser är rätt övertygande.
Citera
2007-06-26, 01:00
Avslutad
John "köpt av JonBenet Ramsays föräldrar" Douglas gör en trivsamt övertygande profil som pekar mot vad-han-nu-hette som var polack och slaktare- eller någon med liknande bakgrund och yrke. (Tror att hans tes var att Chapman och denne typ var samma person.)

Även om jag inte tror särdeles mycket på teorin gillade jag och tyckte att " The Secret of Prisoner 1167, Was This Jack the Ripper? " förde fram en hel del intressanta poänger(misstänkt: James Kelly, innehåller lite USA-teorier). Chapman har i och för sig också varit lite av en favorit, och nämns även, vill jag minnas, av Douglas.

Har inte casebook.org en poll om vem folk tror på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in