Jag försökte litet läsa tråden på casebook.org, men blev snabbt frustrerad - otroligt så många människor som måste posta något utan att ha läst daily mail -artikeln ordentligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Glenn Lauritz A
Jag har som sagt själv sett den med egna ögon och någon sjal i vanlig bemärkelse är det inte då den är omfattande i storlek och mer att likna vid en filt i det avseendet. Personligen har jag svårt att se Catherine Eddowes gå runt med den, för att inte tala om mördaren, om han nu skulle ha tagit den med.
Ett annat problem är som sagt att texti8lexperter daterat den till edwardiansk tid, vilket är början av 1900-talet.
Så som jag läser artikeln i Daily Mail så är ju teorin att schalen kom från Kosminski (kanske han använde den för att locka till sig offren - inte nödvändigtvis en helt dum teori. Signifikansen av Mickelsmäss-blommorna är kanske att vara litet väl fantasifull). Och nånstans helt i slutet talas det också om att färgämnen m.m. analyserats som vanliga i östeuropa under tidigare hälften av 1800-talet.
Storleken/formen på schalen är i mitt tycke inte så väldigt konstig eller speciell - jag äger själv en vävd schal med ungefär de måtten (inköpt i Turkiet för några år sedan).
Schalar är föga använda plagg idag, så vi har för det mesta inte riktigt kläm på vad som är praktiska och opraktiska modeller. Sedan jag själv började sticka så har jag upptäckt att en lång, bred rektangulär schal faktiskt är det mest praktiska, den mest användbara och versatila formen, om man använder schal som ett klädesplagg för att skydda mot köld och vind.
Och en man kan, t.o.m. idag, mycket väl använda ett dylikt plagg utan att väcka uppmärksamhet: Viker man en 60-80cm bred schal på längden så har man en halsduk.
Så jag ser inget problem i måtten. Däremot verkar ju kvaliteten väldigt långt från fattig-kvarter - av bilderna att döma talar vi om en tätt mönstervävd schal som ursprungligen måste ha kostat en ordentlig slant.
Vad var familjen Kosminskis bakgrund i Polen?
Om det fanns en litet mer burgen tid i familjens liv (inte nödvändigtvis ens Aarons föräldrar, kan ligga längre tillbaka i tiden - en schal av dylik kvalitet är hållbar, och inte ett vardagsplagg om man har det knapert), så kan schalen väl passa in där. Den är värdefull, praktisk och tar inte mycket plats om man är tvungen att fly.
Sedan är det ju en helt annan sak att proveniensen är vad den är - det kan man inget åt.