2014-09-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stora.Fridolf
Jag är ganska oinsatt i ämnet och tråden.
Glenn skriver att kvinnan borde sålt "sjalen" (om hon ens haft den i sin ägo) vilket låter helt vettigt. Men vad kan man tänka sig ha fört in sjalen i det hela då? Är den planterad för att sätta dit någon eller vad tänker ni?

Ursäkta min okunnighet men jag har medvetet undvikit att intressera mig för det här fallet och liknande, skulle nog bli galen av det.

Jag har som sagt själv sett den med egna ögon och någon sjal i vanlig bemärkelse är det inte då den är omfattande i storlek och mer att likna vid en filt i det avseendet. Personligen har jag svårt att se Catherine Eddowes gå runt med den, för att inte tala om mördaren, om han nu skulle ha tagit den med.
Ett annat problem är som sagt att texti8lexperter daterat den till edwardiansk tid, vilket är början av 1900-talet.

Vi måste avvakta Russells bok - som vid det här laget fått åtskillig publicitet, kantänka - för att se den exakta beskrivingen av DNA-testerna men "vår" (alltså mina kollegor i ämnet inklusive mig själv) uppfattning har alltid varit att den inte har något med Ripperfallet att göra. men vi får se.

Hälsningar
/Glenn
Citera
2014-09-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
"Tja..fast en gång ripperolog...alltid ripperolog!"..Tack för ditt utmärkta svar! Bra när experter på krim-fallen skriver i FB!

/Hälsningar Trapizo

Tack själv, Trapizo.
Citera
2014-09-08, 13:33
Medlem
Aspsusas avatar
Jag försökte litet läsa tråden på casebook.org, men blev snabbt frustrerad - otroligt så många människor som måste posta något utan att ha läst daily mail -artikeln ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Jag har som sagt själv sett den med egna ögon och någon sjal i vanlig bemärkelse är det inte då den är omfattande i storlek och mer att likna vid en filt i det avseendet. Personligen har jag svårt att se Catherine Eddowes gå runt med den, för att inte tala om mördaren, om han nu skulle ha tagit den med.
Ett annat problem är som sagt att texti8lexperter daterat den till edwardiansk tid, vilket är början av 1900-talet.

Så som jag läser artikeln i Daily Mail så är ju teorin att schalen kom från Kosminski (kanske han använde den för att locka till sig offren - inte nödvändigtvis en helt dum teori. Signifikansen av Mickelsmäss-blommorna är kanske att vara litet väl fantasifull). Och nånstans helt i slutet talas det också om att färgämnen m.m. analyserats som vanliga i östeuropa under tidigare hälften av 1800-talet.

Storleken/formen på schalen är i mitt tycke inte så väldigt konstig eller speciell - jag äger själv en vävd schal med ungefär de måtten (inköpt i Turkiet för några år sedan).
Schalar är föga använda plagg idag, så vi har för det mesta inte riktigt kläm på vad som är praktiska och opraktiska modeller. Sedan jag själv började sticka så har jag upptäckt att en lång, bred rektangulär schal faktiskt är det mest praktiska, den mest användbara och versatila formen, om man använder schal som ett klädesplagg för att skydda mot köld och vind.
Och en man kan, t.o.m. idag, mycket väl använda ett dylikt plagg utan att väcka uppmärksamhet: Viker man en 60-80cm bred schal på längden så har man en halsduk.

Så jag ser inget problem i måtten. Däremot verkar ju kvaliteten väldigt långt från fattig-kvarter - av bilderna att döma talar vi om en tätt mönstervävd schal som ursprungligen måste ha kostat en ordentlig slant.

Vad var familjen Kosminskis bakgrund i Polen?
Om det fanns en litet mer burgen tid i familjens liv (inte nödvändigtvis ens Aarons föräldrar, kan ligga längre tillbaka i tiden - en schal av dylik kvalitet är hållbar, och inte ett vardagsplagg om man har det knapert), så kan schalen väl passa in där. Den är värdefull, praktisk och tar inte mycket plats om man är tvungen att fly.

Sedan är det ju en helt annan sak att proveniensen är vad den är - det kan man inget åt.
Citera
2014-09-08, 18:26
Medlem
Vingnirs avatar
Jag har rätt dålig koll men är det inte så att väldigt många delar mitokondriellt dna? Är det inte så att bevisvärdet för det är tämligen lågt jämte vanligt dna i en rättegång?
Senast redigerad av Vingnir 2014-09-08 kl. 18:28. Anledning: tillägg
Citera
2014-09-08, 19:10
Medlem
Tack för dina mycket intressanta uppgifter, Aspsusa,
Jag är ju ingen textilexpert så det du skriver är högst tänkvärt. Många engelska experter på textil har däremot menat att den inte är representativ i stil och storlek för en sjal i viktorianska England, och heller inte från den tiden. jag är ionte själv någon kännare och måste därför lita till auktioonsfirman Sothebys experter.

Men det är intressant, att du också bekräftar att den vore en dyr sak att gå omkring med för en fattig kvinna som i princip levde på gatan och i härbärgen. jag tror de flesta - även på Casebook - liksom jag själv har noterat att iden bygger på att Kosminski själv skulle ha tagit med sig den, men jag har svårt att se varför (iden att han medveten tog med den för att lämna den som spår är enbart trams, och ger lika lite mening med tanke på att Uppskäraren var ytterst noga i övrigt med att inte bli sedd eller upptäckt).
Kosminski och hans familj var fattiga och att den skulle tillhöra honom känns knappast mer troligt, såvida det inte var en artefakt som hans familj tog med sig från Polen när de emigrerade(deras samhällsstatus hemma i Polen är jag osäker på), som du mycket riktigt poängterar.

Men som sagt, det stora problemet är sjalens proveniens och värdet av det mtDNA som använts.

Hälsningar
/Glenn

Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag försökte litet läsa tråden på casebook.org, men blev snabbt frustrerad - otroligt så många människor som måste posta något utan att ha läst daily mail -artikeln ordentligt.

Så som jag läser artikeln i Daily Mail så är ju teorin att schalen kom från Kosminski (kanske han använde den för att locka till sig offren - inte nödvändigtvis en helt dum teori. Signifikansen av Mickelsmäss-blommorna är kanske att vara litet väl fantasifull). Och nånstans helt i slutet talas det också om att färgämnen m.m. analyserats som vanliga i östeuropa under tidigare hälften av 1800-talet.

Storleken/formen på schalen är i mitt tycke inte så väldigt konstig eller speciell - jag äger själv en vävd schal med ungefär de måtten (inköpt i Turkiet för några år sedan).
Schalar är föga använda plagg idag, så vi har för det mesta inte riktigt kläm på vad som är praktiska och opraktiska modeller. Sedan jag själv började sticka så har jag upptäckt att en lång, bred rektangulär schal faktiskt är det mest praktiska, den mest användbara och versatila formen, om man använder schal som ett klädesplagg för att skydda mot köld och vind.
Och en man kan, t.o.m. idag, mycket väl använda ett dylikt plagg utan att väcka uppmärksamhet: Viker man en 60-80cm bred schal på längden så har man en halsduk.

Så jag ser inget problem i måtten. Däremot verkar ju kvaliteten väldigt långt från fattig-kvarter - av bilderna att döma talar vi om en tätt mönstervävd schal som ursprungligen måste ha kostat en ordentlig slant.

Vad var familjen Kosminskis bakgrund i Polen?
Om det fanns en litet mer burgen tid i familjens liv (inte nödvändigtvis ens Aarons föräldrar, kan ligga längre tillbaka i tiden - en schal av dylik kvalitet är hållbar, och inte ett vardagsplagg om man har det knapert), så kan schalen väl passa in där. Den är värdefull, praktisk och tar inte mycket plats om man är tvungen att fly.

Sedan är det ju en helt annan sak att proveniensen är vad den är - det kan man inget åt.
Citera
2014-09-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vingnir
Jag har rätt dålig koll men är det inte så att väldigt många delar mitokondriellt dna? Är det inte så att bevisvärdet för det är tämligen lågt jämte vanligt dna i en rättegång?

Det har jag precis nämnt i mitt inlägg ovan, liksom det står i citatet från ett inlägg av Stewart Evans från Casebook.
Jo, värdet av ett mtDNA är mycket lågt eftersom samma mtDNA delas av över 400 000 individer, medan ett vanligt nukleärt DNA är unikt för varje individ (det överlever dock inte så länge att det kan användas i så gamla fall).

/Glenn
Citera
2014-09-09, 18:06
Medlem
Allt var redan sagt kring den senaste "lösningen" av JtRs identitet såg jag när jag tittade in.Började istället fundera på annat (förvisso inga nya funderingar heller) när jag läste några av inläggen.

Jag tycker att det nästan är skönt att andra också kan bli utbrända på JtR. "Fallet" kan verkligen äta upp en och har en fantastisk förmåga att ockupera alla tankar när man är mitt inne i det. I mitt fall någon sorts hobbybesatthet och jag kan gott och väl sätta mig in i hur det kan gå om man forskat seriöst i ämnet under många års tid.

Ibland har jag tänkt att jag skulle kunna offra ett finger eller så för att får klarhet i samtliga detaljer kring Whitechapelmorden. Att många önskar detsamma och skulle "få ro" om man fick en absolut klarhet i vem som gjort vad o.s.v.

Nästa tanke, omedelbart efter den förra, är att vi egentligen inte alls vill få klarhet och att det sannolikt skulle vara en enorm besvikelse när "fallet" berövas all mystik, alla teorier, alla misstänkta, alla villospår och allt som fascinerar med fallet. Besvikelsen när det inte finns några frimurare, poliser eller kungligheter som är inblandade. Inga droskor som transporterar mördaren från A till B för att undvika att knalla runt i blodiga kläder. Inga välklädda, sinnessjuka läkare som lurar med prostituerade med löften om vindruvor och ett bättre liv. Inga konspirationer och cover-ups o.s.v utan mer ett utslag av stor tur, omodernt polisarbete, bristfällig rättsmedicinskt kunnande och vanliga, mänskliga tillkortakommanden.

Tänk besvikelsen när allt ovanstående saknas, när det inte finns något att spekulera kring längre och det enda kvar är helt vanliga, banala historier som mord oftast är. När det visar sig att det inte finns någon JtR och Barnett istället visat sig vara MJKs mördare, en helt okänd, alkoholiserad sjöman huggit ihjäl Eddowes, Chapman och Nichols och ytterligare några andra, helt okända fyllskallar tagit Stride och Tabram av daga. Myten JtR skulle vara död och begraven och ersatt av någonting helt vanligt (förutom det något uppseendeväckande våldet), banalt, trist och skitigt.
Citera
2014-09-09, 20:47
Medlem
Begntts avatar
Russell Edwards
"I discovered there were two dates for it: one, September 29, in the Western Christian church and the other, November 8, in the Eastern Orthodox church With a jolt. I realised the two dates coincided precisely with the nights of the last two murder dates."
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2746321/Jack-Ripper-unmasked-How-amateur-sleuth-used-DNA-breakthrough-identify-Britains-notorious-criminal-1 26-years-string-terrible-murders.html

Kalendern.
Den första blev mördad Lördagen den 29 september GREGORIANSK kalender. Den andra blev mördad den 8 november GREGORIANSK kalender. Firandet av ärkeäglarna borde infalla runt den 22 november GREGORIANSK kalender år 1888.

Ett sätt att få det rätt, är att veta att lördagen den 8 november GREGORIANSK kalender (när ingen på den tiden firade ärkeänglarna, det datumet) är att jämföra de två kalendrarna och mörda den andra det datumet i den GREGORIANSKA kalendern, som om man kollar i den JULIANSKA kalendern symboliserar den dagen då ärkeäglarna ska firas.
(det kan vara fel, eftersom jag är oinsatt i högtiderna på den tiden och hur kalendrar verkligen funkar)

Alltså
Lucifer blev besegrad av en ärkeängel och ärkeänglarna firas den 29 september i den GREGORIANSKA kalendern och 8 november i den JULIANSKA kalendern.

Dessutom är det bara en mindre avdelning inom Eastern Orthodox Churches som firar ärkeänglarna, ”The Greek Orthodox honor the archangels.”

Visste man allt detta på den tiden var man nog ganska "insatt", även så kom det ju också ett brev.

Citat:
Aspsusa
Och nånstans helt i slutet talas det också om att färgämnen m.m. analyserats som vanliga i östeuropa under tidigare hälften av 1800-talet.

En av provenienserna verkar vara östra-europa, därifrån Kominski kom ifrån.

Eventuellt var den riktiga mördaren någon som ville sätta dit en "sinnesjuk jude" för att klara sig själv, och nu en hobby forskare som vill tjäna pengar.
Citera
2014-09-10, 17:01
Medlem
Shadowcrafts avatar
Jag tror inte att man kan får reda på vem mördaren är utan en tidsmaskin, men kul att spekulera om fallet!
Citera
2014-09-10, 21:18
Medlem
ReedMes avatar
Oj, jag tycker verkligen att doktor Jari ska ha en stor eloge för sitt fantastiska arbete! Tre år tog det honom att analysera sjalen och han gjorde det på sin fritid och var dessutom tvungen att utveckla egna tekniker! Inte många som skulle ha orkat med det, inte! Artikeln i Daily Mail är verkligen en intressant läsning. Bara ett enkelt swab-test hade gjorts på sjalen tidigare, beställt av Cannel 5 för en dokumentär om JtR. Testet var förstås dömt att misslyckas. Att få fram kärn-DNA är omöjligt på så gammalt material.

Sjalens ursprung är intressant, tillverkad i Östeuropa under tidigt 1800-tal, och spermafläckarna som fanns på den kommer från en mörkhårig man vars haplotyp är vanlig bland ryska judar. Undras hur många ryska judar det bodde i Whitechapel vid tidpunken för morden? En av dem, kommen från Polen, var åtminstone misstänkt och bosatt i området. Behövdes inga "flyktvägar" där inte! Känns ganska häftigt att polisen hade span på honom fram till att de spärrade in honom på mentalsjukhuset. Utredande polis fattade väl att han var gärningsmannen men de hade inte tillräckligt med bevis mer än ett vittne som sett honom i närheten av en av de döda kvinnorna. Och när man spärrat in honom upphörde morden. Sammantaget finns det en hel del som pekar mot den polske judens skuld.

Doktor Jari kunde med infrarött ljus se blodstänk på sjalen, det typ av stänkmönster som uppstår när blod från artärer sprutar, och mtDNA:t är detsamma som offrets, och han hittade en cell från en njure på sjalen och även andra celler från kroppsvävnader. Offrets ena njure skars ut av mördaren.

Sedan var kvinnan så fattig att hon dagen innan mordet hade pantsatt sina skor. Exklusiva gåvor från män, som en vacker silkesjal, hörde nog inte till vanligheterna. Och här uppstår nu ett problem, ett frö till tvivel:

Kan den schizofrene polacken ha skänkt sjalen till kvinnan som tack för sex? Och när han har lämnat platsen kommer den riktige mördaren?

Ja, vi lär aldrig få ett svar på hur det verkligen gick till. Men doktor Jari är ändå värd en stor eloge.
Citera
2014-09-10, 21:23
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Sjalens ursprung är intressant, tillverkad i Östeuropa under tidigt 1800-tal

Värderare på en auktionsfirma trodde väl snarare att den var tillverkad i början av 1900-talet...
Citera
2014-09-10, 21:42
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Värderare på en auktionsfirma trodde väl snarare att den var tillverkad i början av 1900-talet...

Ingen aning. Stod inget om det i artikeln.

Citat:
Months of research on the shawl, including analysing the dyes used, had proved that it was made in Eastern Europe in the early 19th Century.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2746321/Jack-Ripper-unmasked-How-amateur-sleuth-used-DNA-breakthrough-identify-Britains-notorious-criminal-1 26-years-string-terrible-murders.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in