Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Med tanke på GW:s verbala snabbhet torde ju inget nytt komma i dagen; programmet är ju bara 30 minuter - han hinner knappt öppna munnen.
Men det är naturligtvis trevligt att få lite crime-sightseeing utan att behöva resa sig från tv:fåtöljen.
Ja, och något nytt blev det heller inte.
En besvikelse, men jag är som sagt inte förvånad. är ganska luttrad vid det här laget även om jag hade väntat mig mer av GW.
Att se på programmet och höra hans faktagenomgång och analyser var som att gå 25-30 år tillbaka i tiden, som om ingenting hade hänt i Ripperforskningen sedan dess.
Jag undrar varför jag skrev boken överhuvudtaget.
Samma gamla upprepande av fem offer, som alla enligt GW är tvärsäkra Ripperoffer (i fallet Stride upprepar han den gamla iden om att mördaren blivit avbruten; i fallet Mary Kelly samma gamla vanliga visa om att mördaren fått leva ut helt eftersom han var inomhus och sedan slutade för att hans arbete var "färdigt"). Har jag hamnat i 1980-talet?
Ingen "debunking" av breven från Jack the Ripper, som med all sannolikheten var falska.
Och nu var det heller inte så att "polisledningen" rent generellt menade att Kosminski var den skyldige, utan det var Anderson som i sina memoarer flera år efteråt beskrev den skyldige som sedan namngavs av Swanson. Men de andra befälen hade helt andra misstänkta. Det fanns alltså ingen koncensus angående vem Jack the Ripper var.
Tyvärr var programmet endast en upprepning av samma gamla punkter som man kunde läsa om i böcker för flera decennier men som man idag har börjat ifrågasätta. Och som bland annat jag i min bok kraftigt tagit under debatt. För döva öron, uppenbarligen.
Patetiskt och inkompetent.
Och inget nytt under solen - tvärtom, vi har gått baklänges.