2012-07-05, 19:38
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Förklaringarna kan vara många. Kanske hamnade han på hispan eller liknande. Men visst har det förekommit att seriemördare även lagt ned verksamheten frivilligt.

Ja, t. ex. Dennis Rader la ju av i långa perioder, så att försöka hitta JtR genom att försöka se vilka som dog/blev satta ur spel kort efter är inte helt säkert.

Det kanske är som GW sa - han kanske uppnådde sitt mål med Mary Jane Kelly?
Citera
2012-07-05, 20:46
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines

Låter intressant. Det kanske var så att JtR nådde full tillfredsställelse efter det mordet och inte kände något behov av att fortsätta. Det är ju omöjligt att veta hur tankegångarna går hos ett sådant psykfall
Citera
2012-07-07, 02:54
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ja, t. ex. Dennis Rader la ju av i långa perioder, så att försöka hitta JtR genom att försöka se vilka som dog/blev satta ur spel kort efter är inte helt säkert.

Rader gjorde det av taktiska själ, han hade hela tiden intentionen att fortsätta.
Den typen av seriebrottslighet upphör inte. Att döda är ett så starkt sätt att dämpa ångest och liknande att det knappt "går" att avhålla sig ifrån.

Jag tycker att det visar på bristande förståelse för psykopatologin att tro att man kan s.a.s. kan uppnå ett mål för att därefter sluta. Menar du att en alkoholist kan ha en så bra fylla att de därefter lägger av med att dricka?
Citera
2012-07-07, 05:51
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Rader gjorde det av taktiska själ, han hade hela tiden intentionen att fortsätta.
Den typen av seriebrottslighet upphör inte. Att döda är ett så starkt sätt att dämpa ångest och liknande att det knappt "går" att avhålla sig ifrån.

Jag tycker att det visar på bristande förståelse för psykopatologin att tro att man kan s.a.s. kan uppnå ett mål för att därefter sluta. Menar du att en alkoholist kan ha en så bra fylla att de därefter lägger av med att dricka?

Hmm..

http://www.patbrownprofiling.com/myths.html
Citera
2012-07-07, 09:49
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Hmm..

http://www.patbrownprofiling.com/myths.html
Han har givetvis rätt i att inte alla seriemördare är identiska kopior av varandra och att det är viktigt att inte låsa sig.
Man kan givetvis hitta avvikelser men det betyder inte att statistik och generaliseringar är helt av ondo.
De flesta kvinnor mördas av en man de har en nära relation med men givetvis inte alla.

Lyssna t.ex. på professor Sten Levander (Jag rekommenderar varmt att lyssna på hela föredraget) mellan 22-24 min: http://urplay.se/167343
Citera
2012-07-07, 10:47
Medlem
William Hainess avatar
Fast det jag försökte få fram var att man nödvändigtvis inte ska stirra sig blind på misstänkta som åkte in/dog kort därefter - det finns en hel del seriemördare som till synes bara slutat. Vi vet faktiskt inte varför JtR inte mördade igen (åtminstone vad vi vet) efter MJK - kanske började hans omgivning misstänka något? Kanske var han farligt nära att åka fast när han drog från brottsplatsen? Vi vet inte ens varför han började mörda.
Citera
2012-07-10, 11:25
Medlem
Yatsys avatar
Programmet skulle så klart ha varit betydligt längre.

Glenn Lauritz A: Vem tror du var Jack the Ripper? Och Isaac Kozminski vem var han?
Citera
2012-07-11, 14:30
Avslutad
Citat:
Fast det jag försökte få fram var att man nödvändigtvis inte ska stirra sig blind på misstänkta som åkte in/dog kort därefter - det finns en hel del seriemördare som till synes bara slutat. Vi vet faktiskt inte varför JtR inte mördade igen (åtminstone vad vi vet) efter MJK - kanske började hans omgivning misstänka något? Kanske var han farligt nära att åka fast när han drog från brottsplatsen? Vi vet inte ens varför han började mörda.

Criminal Minds(!) verkar ha åtminstone 2 avsnitt/säsong på temat. Seriemördaren mördar X antal offer som är substitut för den han egentligen vill mörda, och ju närmre han kommer det verkliga offret desto mer eskalerar han i våldsamhet. Det uttalas att man måste hinna ta mördaren innan han når fram till det ultimata, tilltänkta, offret.

Och nej, tv-serier ska knappast användas som fakta i sammanhang som dessa, men jag letade runt lite kring detta utan att hitta något specifikt. Det stod ut för mig att det här temat hela tiden återkommer, som om det vore en självklar del av seriemördar-psykologin. Någon som vet om det ligger något alls i det?
Citera
2012-07-12, 02:43
Medlem
På sätt och vis är JTR ett tråkigt fall då det är slutet både geografiskt och till en ytterst kort tidsperiod. Mainstreammedia återupprepar det som ett fall av 5 mord, medan ripperologerna har arbetat sig bort från denna kanon, och istället diskuterar om man ska koppla 3 eller 4 av de 5 morden till JTR, vilket ytterligare skulle korta ned tidsperioden.

Ripperologerna menar att mordet på kvinnan i rummet är begånget av någon henne närstående; t.ex. är det ovanligt att mördare ger sig på sitt offers ansikte, men ändå har offret vid Mitre Square blivit skuren i ansiktet. Man tar naturligtvis upp tidigare mord (eller mordförsök?) på kvinnor i området som möjliga brott för JTR.

Jag roade mig för en tid sedan med att läsa Cornwells Case Closed, men medan hon med hjälp av sin teoribildning kring sin suspect faktiskt bryter upp fallet och placerar det i ett större geografiskt område, och även över en mycket längre tisperiod med andra typ av mordoffer, så är hennes text svår att följa då dess litterarära kvaliteter är under all kritik.

Det som boken faktiskt lyckas med är att visa på hur en möjlig mördares behov varierar över tiden. Seriemördaren är i sig själv inte en seriemördare; den är en person som har olika, mer eller mindre, bisarra behov att tillfredsställa, och det på en mängd olika sätt (som t.ex. Dennis Rader).

Nya perspektiv är aldrig fel; kanske kan de till och med vara nödvändiga.
Citera
2012-07-12, 14:43
Medlem
Cohibas avatar
Hej Glenn Lauritz! Du verkar vara en sällsynt vettig och nykter människa i ett fall, som tycks ha ägnats hyllmetrar av rent dårfinkeri.

Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Ja, där är flera problem med Kosminski, och sjukhusets beskrivning av honom som harmlös och förståndshandikappad schizofren är ett av dem.

Vad är det som får dig att säga, att sjukhuset beskriver honom som förståndshandikappad? Jag hittar bara det där om att han dels tror sig bli frisk av att inte äta dels att han äter ur rännstenen, vilket väl tyder på rätt grava vanföreställnigar men förståndshandikappad?

Vidare görs det ofta sak av att Kosminski var harmlös efter knivhotet/-attacken mot systern, men är seriemördare kända för att vara särskilt våldsamma av sig, när de väl blivit omhändertagna?

Däremot är 1919 naturligtvis ett problem. Här blir det väl närmast till att krysta till en missuppfattning eller villospår för att skydda den misstänktes identitet för att kunna bärga iland honom som sannolik JtR -
Citera
2012-07-12, 17:44
Medlem
Cohibas avatar
Här har vi vad som förefaller vara det senaste vansinnesdådet i genren:

http://www.amazon.co.uk/Jack-Ripper-American-Lincolns-Whitechapel/dp/1477460225/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1342107392&sr=8-1

Har någon här läst boken i vilken Lewis Carroll pekas ut och har denne någon lust att kommentera?

Jag har funderat på att köpa den och skapa ett slags motsvarighet till naturhistoriska muséers missfostermonter med lite blandat typ Dan Browns da Vinci-kod, Muhammed Omar och sen han geniet som jag glömt namnet på men som kalkylerade vikten på dinosauriernas avföring med åtföljande logistiska problem på Arken.
Citera
2012-07-13, 16:09
Medlem
FurirRevaers avatar
På TV10 inatt (13/7) så gick ett intressant avsnitt av Mystery Files som handlade om JtR. Även om man tog upp frimurarkonspiration och rykten om kunglig inblandning i presentationen så behandlades det inte mer i fortsättningen.

En profilerare fick en hel del utrymme men också sådana veteraner som Rumbelow intervjuades. Profilerarens teori gick ut på att man skulle söka efter en judisk affärsman, troligtvis slaktare och troligtvis sjuk i syfilis. Kosminski avfärdade man på ungefär samma sätt som GW gjorde i Engelska mord. Slutlig, trolig gärningsman skulle då enligt profileraren kunna vara Jacob Levy.

Intressant nog så anslöt sig programmets profilerare till den mer moderna forskningens tes att the Ripper inte var skyldig till alla 5 som tidigare tagits mer för givet. Mordet på Mary Kelly ansåg hon var genomfört av någon som hade andra skäl för mord, kände Kelly och ville få polisen att tro att det var ett Ripper-mord. Och överdrev stympningarna å det grövsta...

Däremot tror profileraren på Liz Stride som ett Ripper-offer (troligtvis för att kunna knyta ihop säcken kring Levy; det förekom ett möte på den judiska klubben i närheten).

Rekronstruktionerna var däremot rent bedrövligt taffliga och slafsiga. JtR överföll enligt dessa kvinnorna och skar av dom halsen stående bakifrån med en stor glimmande kniv... Give me a break! Bara i förbifarten skymtade det fram att offren kanske blivit strypta till medvetslöshet innan kniven kom fram.

I fallet med Eddowes så tror profileraren att skadorna i hennes ansikte (avskuren nästipp, sönderskurna ögonlock etc) beror på att hon kämpat med sin baneman och att han antingen tryckt hennes ansikte mot stenläggningen eller sluntit med kniven under kampen... I rekonstruktionen så lämnar JtR Eddowes liggande på mage. I verkligheten så låg hon på rygg, närmast som en installation med tillhörigheterna prydligt uppradade bredvid sig.

På det stora hela ingen bra genomgång av fallet med JtR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in